Cu o experiență de mai mulți ani în industria turismului, Amalia Ștefan dez­voltă astăzi un software menit să faciliteze munca hotelierilor

Senica Micu 07/05/2020 | 10:34 Oameni
Cu o experiență de mai mulți ani în industria turismului, Amalia Ștefan dez­voltă astăzi un software menit să faciliteze munca hotelierilor

Cu o experiență de mai mulți ani în industria turismului, Amalia Ștefan dez­voltă astăzi un software menit să faciliteze munca hotelierilor. Care sunt per­spectivele odată cu încheiere pan­­­demiei?

Pentru a putea vorbi astăzi despre viitorul industriei hoteliere, trebuie mai întâi să ne uităm în trecut. „Izbucnirea SARS (sindromul respirator acut sever, n.r.) a avut un impact semnificativ asupra industriei tu­rismului din cauza restricțiilor de călătorie și a anulărilor de rezervare. Deși răspân­direa a fost rapidă și a ținut 4 luni, piața tu­ristică s-a redresat în 18 luni, iar recupe­rarea completă a durat peste 24 de luni. Des­tinații precum Thailanda au fost în cădere liberă din martie până în iulie“, începe Amalia Ștefan (36 de ani) o paralelă între actuala pandemie de COVID-19 și epi­demia din 2003, care s-a răspândit atunci îndeosebi în regiunea Asia-Pacific, provo­când pertur­bări pe scară largă.

De această dată, consideră antreprenoa­rea, „dacă hotelurile sezoniere vor trece mai repede peste hop și se vor redeschide în vară, cele de business din marile orașe își vor reveni mai greu, în funcție de cât de afectată va fi economia“.

Privind din acest unghi, TravelBook Con­sulting – cel mai nou proiect al Amaliei Ștefan pe acest segment, lansat la începutul anului în urma unei investiții de 120.000 de euro – ar pu­tea fi un răspuns la multe dintre problemele investitorilor în hoteluri.

La fel ca în sport

Fostă sportivă de per­formanță, multiplă vicecampioană europeană la arte marțiale, Amalia Ștefan aplică astăzi în propriul business toate lec­țiile învățate în cei 14 ani de sport. „Sportul te disciplinează. Ai momente când ești la pământ și trebuie să te ridici. La fel se în­tâmplă în business“, declara aceasta anul trecut, în timpul primului său interviu cu NewMoney.

Tot atunci vorbea și despre un alt pro­iect al său, Juvo Hospitality, un software de gestiune hotelieră dezvoltat împreună cu grupul american Vertical Booking, printr-o investiție inițială de aproximativ 500.000 de euro, despre care spune acum că a fost foarte bine primit de hotelierii de pe mai multe continente, mai ales în Marea Britanie și în Africa de Sud. Răspunsul po­zitiv al pieței a determinat-o să lanseze un nou proiect, TravelBook Consulting, „un software construit foarte mult pe inteli­gența artificială, dedicat clientului final“, în esență fiind vorba despre o afacere care are la bază patru piloni: „tehnologie, revenue management, marketing și recrutare“.

În urmă cu trei ani, la Târgul Internațio­nal de Turism de la Berlin, antreprenoarea l-a cunoscut pe Lefteris Sergidis, fondatorul companiei britanice TravelBook Group, cu o experiență de peste două decenii în piață. De altfel, software-ul pe care ea îl dezvoltă este integrat la nivelul platformei acestei companii și se vinde la nivel internațional. „Atunci i-am arătat (lui Lefte­ris Sergidis, n.r.) cum văd eu viitorul industriei hoteliere. A fost impresionat de viziunea mea și astfel am decis să dezvoltăm împreună softul TravelBook Consulting pentru indus­tria hotelieră globală. În acest moment, lucrăm cu 400 de hoteluri la nivel interna­țional. În România suntem încă la început, dar am lansat Smart Booking Engine-ul pentru Phoenicia Hotels“, detaliază Amalia Ștefan. Ca vânzări, aceasta estimează în pri­mul an venituri de 170.000 de euro, cu o pondere de 80% din departamen­tele de marketing și recrutare.

Cum funcționează acest soft? În primul rând, explică Amalia Ștefan, „începem cu site-ul hotelului, unde integrăm Smart Booking Engine, dar asigurăm totodată și legătura dintre hotel și canale de distri­buție B2B sau B2C, printr-o conexiune de channel manager“. Apoi, continuă ea, „inte­grăm și dezvoltăm unelte de marketing pentru a ne asigura că experții noștri pot avea contact în timp real cu situația businessului și pot propune rapid campanii de promovare“. Și, nu în ultimul rând, se ocu­pă de partea de recrutare. „De exemplu, putem ajuta hotelierii cu personal bine pregătit în hoteluri mari precum cele din Dubai, Qatar, Abu Dhabi.“

La final, când fiecare hotel își va face calculele, Amalia Ștefan promite costuri ope­ra­ționale mai mici. Practic, „având mult mai puțin de lucru în back-office, persona­lul va dedica mai mult timp optimizării serviciilor pentru oaspeți“. Un alt avantaj îl reprezintă „gestionarea dintr-un singur loc a disponibilității, tarifelor, rezervărilor și a e-mailurilor“. Toate acestea vin la pachet cu un abonament care începe de la aproximativ 200 de euro pe lună. Pe plan local, dacă e să ne raportăm la numărul unităților de cazare înregistrate – cu peste 7.000 de hoteluri care au de la 50 de ca­mere în sus –, potențialul de dezvoltare este semnificativ.

În echilibru

Care sunt măsurile pe care Amalia Ștefan crede că ar trebui să le ia ho­telierii ca să-și minimizeze pierderile? În primul rând, după o revizuire atentă a pla­nului strategic de urgență, este esențial ca „aceștia să creeze un portofoliu echilibrat de piețe-sursă pentru a reduce riscurile de pierdere a profitului și a ajusta strategia de prețuri în mod sensibil atunci când situația se schimbă“. Apoi, „cu un plan pentru asigurarea cash flow-ului, cum ar fi controlul costurilor, împreună cu investițiile în oportunități viitoare prin formarea perso­na­lului și posibile modernizări ale proprie­tăților, hotelierii vor câștiga un avantaj com­petitiv atunci când piața se va recupera total“.

Potrivit unui raport dat recent publici­tății de London Business School, turismul este în momentul de față unul dintre cele mai afectate domenii de pandemia de

COVID-19, în vreme ce Consiliul Mondial al Turismului și Călătoriilor (WTTC) a avertizat că actuala criză amenință aproximativ 50 de milioane de locuri de muncă în sectorul global al turismului și călătoriilor, iar Asia este cel mai afectat continent.

„Deși răspândirea COVID-19 are un impact direct asupra rezervărilor viitoare ale multor hotelieri, astfel de încetiniri pot fi un moment bun pentru pregătirea oamenilor și pentru revizuirea planurilor de inves­tiții. Cât despre noi, ținând cont de această perioadă, vrem să oferim consul­tanță gra­tuită hotelierilor“, punctează Amalia Ștefan.

Atrasă de tot ce înseamnă tehnologie, aceasta a mai lansat de curând, în parte­ne­riat cu Mara Eliza Barza, antreprenoare în industria comunicării și designer de interior, startupul Remote Stories, primul pro­iect online din România prin intermediul căruia se promovează complet conceptul remote work (munca de la distanță, n.r.) și beneficiile activității profesionale de la dis­tanță atât pentru companii, cât și pentru angajați sau freelanceri. „Sunt șase ani de când lucrez remote și știu din expe­riență că este nevoie de o perioadă de acomodare la noul stil de lucru astfel încât să-ți găsești ritmul și să devii din ce în ce mai productiv“, spune și Mara Eliza Barza despre acest alt drum în care Amalia Ștefan se implică astăzi în paralel cu cel din domeniul hotelier.

Acest articol a apărut în numărul 89 al revistei NewMoney. FOTO: Laszlo Raduly

Citește ultimul număr al revistei NewMoney în format e-paper

Senica Micu are o experiență de peste zece ani în presa de business. A scris pentru mai multe publicații, precum Forbes, Money Express și Capital, realizând interviuri cu lideri de companii și antreprenori. În paralel, a coordonat diverse proiecte editoriale și s-a implicat în organizarea unor evenimente. În 2011, a câștigat unul dintre marile premii ale concursului „Tânărul Jurnalist al Anului”, inițiat de Freedom House România.