Cu ingredientele potrivite, orice criză se poate transforma într-o oportunitate de business. Se întâmplă (și) la Cosmetic Plant
Au trecut 25 de ani de când Susana Laszlo s-a alăturat afacerii Cosmetic Plant, pe care mama sa, farmacista Ileana Mester, a înființat-o la Cluj-Napoca în 1991. De atunci, producătorul de cosmetice a avut o evoluție continuă, pentru anul acesta estimând afaceri de aproximativ 13 milioane de lei (aproape 3 milioane de euro), cu 15% peste nivelul înregistrat în 2020. Creșterea pe care o anticipează vine la pachet cu lansări de produse, investiții în tehnologie și construirea unei noi fabrici. Deși anul trecut a fost „plin de provocări“, Susana Laszlo, care conduce de mai mulți ani compania, spune că nu și-a abandonat proiectele stabilite inițial, mizând foarte mult și pe vânzările din online, care au avut un avans de circa 73% anul trecut.
Cosmetic Plant – start cu un împrumut
Cu 1.000 de dolari împrumutați de la o prietenă – așa a apărut Cosmetic Plant în piața românească a cosmeticelor. Se întâmpla în urmă cu aproape trei decenii, când Ileana Mester făcea pasul în antreprenoriat având o țintă clară: să se inspire din natură în crearea produselor sale. La o distanță de câțiva ani, în afacere a fost cooptată și fiica sa, Susana Laszlo – absolventă a Universității de Medicină și Farmacie „Iuliu Hațieganu“ din Cluj-Napoca.
Dacă în primii ani cremele erau produse în cantități mici, în momentul de față Cosmetic Plant este unul dintre cei mai cunoscuți producători locali pe acest segment, iar produsele sale – care fac parte atât din game cu tradiție, precum cea de gălbenele și cătină, dar și din game noi, precum bioliv sau argan – sunt distribuite în mii de farmacii și lanțuri de magazine și exportate în mai multe țări. În anul 2013, capacitatea de producție ajunsese deja la 1,5 milioane de produse, pentru ca ulterior să crească cu aproximativ 70% datorită investițiilor de zeci de mii de euro în retehnologizare.
Anul trecut, unul dintre cei mai provocatori ani de până acum, Cosmetic Plant nu a renunțat la ceea ce își propusese înainte de pandemie și a continuat să inoveze, avantajată și de faptul că niciunul dintre principalele sale canale de distribuție – farmacii, supermarketuri și retailul online – nu a fost afectat de criza sanitară.
„Chiar dacă anul precedent a fost unul plin de provocări, ne-am urmat planul strategic. În contextul în care în 2020 mișcarea a fost limitată, migrarea consumatorilor către online s-a întâmplat natural. Astfel, media lunară a vânzărilor din segmentul online a crescut cu 73%, comparativ cu 2019“, detaliază Susana Laszlo. Potrivit spuselor sale, printre factorii principali care au contribuit la afacerile de 11,3 milioane de lei din 2020 (circa 2,35 milioane de euro) au fost produsele din gama fusion, care, la doar un an de la lansare, au ajuns să acopere 20% din totalul vânzărilor pe categoria de produse de îngrijire a tenului.
În paranteză spus, chiar dacă 2020 a fost un an atipic și plin de provocări, compania clujeană chiar a obținut o nouă performanță cu aceste produse din gama fusion, care au fost premiate de către Institutul Internațional al Calității, Monde Selection Bruxelles. Astfel, medalia de aur a fost primită pentru serul antirid concentrat cu acid hialuronic 4D, iar medaliile de argint – pentru crema hidratantă matifiantă cu canabidiol și crema antirid revitalizantă cu Olea Vitae.
Extinderea portofoliului companiei cu alte 18 produse noi, printre care gama OZON Sun Care, fiolele cu 6% acid hialuronic 4D sau fiolele cu vitamina C Tetra, a contribuit, de asemenea, la cifra de afaceri pentru anul trecut. Totodată, creșterea a fost impulsionată de extinderea distribuției în rețeaua Kaufland și în 100 de magazine Mega Image. De altfel, la nivel național, Cosmetic Plant este prezentă în mai multe rețele, cum ar fi Auchan, Carrefour, Cora sau DM DrogerieMarkt, precum și în majoritatea farmaciilor.
Sectoare imunizate
O privire rapidă la nivelul acestor piețe – al retailului alimentar și al farmaciilor – arată că anul trecut nu le-a frânat dezvoltarea, dimpotrivă. Pandemia de COVID-19 a adus cu ea o cerere crescută pentru produsele de bază, la care marii retailerii alimentari – care vând și produse de îngrijire personală – s-au adaptat rapid prin suplimentarea imediată a stocurilor.
În cazul acestora, analiștii KeysFin, furnizor de soluții de business information, au estimat o dublare a ritmului de creștere în 2020, la aproape 125 de miliarde de lei (26 de miliarde de euro). O dublare era așteptată și în cazul industriei farmaceutice, până la un nivel de aproximativ 68 de miliarde de lei (14 miliarde de euro), un maxim istoric pentru piața locală. „Întreaga economie a României se resimte în urma pandemiei. Totuși, există și sectoare care înregistrează creșteri, acesta fiind și cazul industriei farmaceutice, o industrie care a crescut constant în ultimii zece ani“, spune Roxana Popescu, managing director al KeysFin.
Mână în mână au mers și afacerile din categoria producției de cosmetice, o piață a cărei valoare este aproximată astăzi la circa 150 de milioane de euro, cu nume sonore precum Farmec Cluj-Napoca – un business cu afaceri de peste 55 de milioane de euro în 2019 – și Gerocossen, cu afaceri de peste 3 milioane de euro, potrivit risco.ro.
De aproximativ cinci-șase ani, Cosmetic Plant a adoptat o politică de susținere permanentă a exporturilor, odată cu extinderea și pe piața din Ungaria. „Ungaria se alătură, în acest fel, celorlalte opt piețe pe care deja exportăm produsele noastre: Canada, Grecia, Italia, Germania, Liban, Emiratele Arabe Unite, Azerbaidjan și Austria“, spunea Susana Laszlo în august 2014. Astăzi, exportul continuă să reprezinte o parte importantă din vânzări.
Cu un portofoliu de peste 140 de produse, Cosmetic Plant va continua să investească anul acesta în cercetare și automatizarea proceselor de producție, precum și în construirea unei fabrici noi, cu fonduri europene.
FOTO: Vali Ivan