Cu ce probleme se confruntă grupul Fiat Chrysler la un an după moartea CEO-ului companiei

Cu venituri de peste 100 de miliarde de dolari anul trecut, grupul Fiat Chrysler a trecut printr-o primă criză odată cu dispariția arhitectului său, Sergio Marchionne. A doua amenințare vine dinspre schimbarea de paradigmă de pe piața auto globală.
Acest articol a apărut în numărul 66 (27 mai – 9 iunie 2019) al revistei NewMoney
În dimineața de 20 iulie 2018, într-o vineri fierbinte, avionul companiei Fiat Chrysler decola din Torino, avându-l la bord pe președintele grupului, John Elkann, urmașul familiei fondatoare Agnelli. Pentru a doua oară în acea săptămână, Elkann traversa Alpii pentru a-l întâlni pe CEO-ul companiei, Sergio Marchionne. Întâlnire este mult spus, dat fiind că Marchionne se afla internat într-un spital din Zürich după ce, la sfârșitul lunii iunie, suferise o operație de care nimeni din companie nu a știut.
Efortul lui Elkann avea cumva legătură și cu faptul că Marchionne era o piesă-cheie în angrenajul întregului business, mai ales că în mandatul său valoarea de piață a Fiat a crescut de zece ori. Gândul lui Elkann și al investitorilor era la ce se întâmplă în cazul în care superstarul executiv aflat la cârma celor trei companii uriașe ale familiei Agnelli (Fiat Chrysler Automobiles NV, Ferrari SpA și CNH Industrial NV) nu se mai poate întoarce la muncă. Elkann cântărea opțiunile. La a doua vizită la spital, și-a dat seama că Marchionne nu-și va mai reveni.
INDISPENSABILUL. Toată lumea, de la directorii executivi, cei din board, inclusiv Elkann, care controlează pachetul de acțiuni al Fiat, era complet debusolată. Cele trei companii ale lui Agnelli riscau să stagneze. Pe 1 iunie, cu câteva săptămâni înainte să intre în spital, Marchionne sărbătorise, în cadrul unui eveniment special, atingerea unui obiectiv important – achitarea datoriei nete a grupului Fiat Chrysler, fapt care îi permitea să gestioneze cam orice criză subită. Deși cel mai adesea se îmbrăca în bluze negre ca și idolul lui declarat, Steve Jobs, a venit la evenimentul cu pricina la costum și cravată și a prezentat planul pe cinci ani pentru Fiat. În aceeași zi, acțiunile grupului au atins un nivel-record pe bursa din Milano. Cele trei companii care făceau parte din Fiat în 2004, când Marchionne a preluat șefia, valorau acum împreună circa 80 de miliarde de dolari.
Obiectivul major al lui Marchionne înainte de retragerea plănuită în 2019 era să crească valoarea de piață a întregului grup la 100 de miliarde de dolari. Pentru a atinge acest prag, era însă nevoie de o decizie majoră – cine va fi succesorul său?
ALEGEREA. „Vom face alegerea potrivită, nu vă faceți griji“, a dat asigurări Marchionne la o cină în cadrul căreia a acordat și ultimul său interviu, în ianuarie 2018. Doar că în acea zi de 20 iulie, la Zürich, Elkann știa deja că va trebui să ia cruciala decizie fără Marchionne. Întors la Torino, unde Fiat lua naștere în 1899, i-a convocat pe toți directorii și membrii boardurilor Fiat, Ferrari și CNH. Dar, înainte de asta, a trebuit să facă o listă scurtă de posibili candidați pentru a-i succeda lui Marchionne.
Pentru Fiat, unde căutările durau deja de ceva luni, pe listă figurau șeful pe Europa, Alfredo Altavilla, directorul mărcii Jeep, Mike Manley, și directorul executiv, Richard Palmer. Pentru discuțiile cu boardul, Elkann a păstrat doar două nume – pe Palmer și pe Manley. Între timp, Palmer s-a retras din cursă. Așa că Manley, omul-cheie pentru boomul Jeep, cel mai profitabil business al grupului, cu vânzări de peste 1,6 milioane de unități în 2018 de la 300.000 în 2009, a confirmat că e gata să preia poziția. Altavilla, cel mai apropiat de Marchionne timp de mai bine de un deceniu, a anunțat că va demisiona, iar Palmer a rămas director financiar și membru al boardului, pentru a lucra strâns cu Manley și cu Elkann la strategia grupului, noua sa responsabilitate fiind inclusiv fuziunile și achizițiile.
A urmat alegerea succesorului lui Marchionne la conducerea CNH. Elkann a ales-o pe Suzanne Heywood, director general al Exor NV, holdingul familiei Agnelli. În cazul Ferrari, l-a ales pe Louis Camilleri, președinte al grupului Philip Morris International Inc. și membru al boardului Ferrari.
Pe 21 iulie, boardurile celor trei companii au validat opțiunile lui Elkann. După câteva zile, familia lui Marchionne a făcut public decesul acestuia.
Ecuații nerezolvate. Artizanul relansării Fiat Chrysler a lăsat în urmă mai multe ecuații nerezolvate; printre acestea, și abordarea fără succes a grupurilor Volkswagen AG și Peugeot SA, în vederea unei fuziuni.
În 2013, Emmanuel Macron, la acel moment înalt consilier al președintelui francez François Hollande, a avut discuții preliminare cu Fiat în vederea unei fuziuni cu Peugeot, aflat la ananghie.
Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.