Cu ce dificultăți se confruntă în România Albrecht Hornbach, șeful unui business german cu o istorie de 140 de ani

Andreea Neferu 11/07/2017 | 12:16 Oameni
Cu ce dificultăți se confruntă în România Albrecht Hornbach, șeful unui business german cu o istorie de 140 de ani

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Acest articol apare în numărul 19 (10-23 iulie) al revistei NewMoney

Când conduci o afacere de familie cu aproape un secol și jumătate de istorie, strategia de expansiune este un punct important în agenda de business. Iar în strategia lui Albrecht Hornbach, Ro­mânia se conturează ca un reper important pe harta viitoarelor investiții în noi magazine ale retailerului de bricolaj care îi poartă numele de familie.

„Fac parte din a cincea generație a familiei Hornbach care se ocupă de acest business, iar în grup deja este implicată și a șasea generație“, mărturisește Albrecht Hornbach (62 de ani), președintele consiliului de administrație al Hornbach Management.

Înființată în urmă cu 140 de ani și listată la bursă de aproape trei decenii, compania a fost și a rămas un business de familie.

Absolvent de inginerie civilă la Universitatea din Karlsruhe, Albrecht Hornbach a lucrat după finalizarea studiilor într-o companie de inginerie, iar apoi într-una de real estate, pe care a și condus-o.

„Este mai bine să capeți experiență și în alte companii“, explică Hornbach de ce a decis să lucreze mai întâi în alte firme, și nu în compania controlată de familia sa. În 1991 însă, la doar patru ani după lista­rea la bursă a Hornbach, s-a alăturat grupului, fiind responsabil atunci de expansiunea retailerului și de deschiderea de noi magazine în Germania reunificată.

Apropo de magazine, Hornbach este prima companie din Europa care a deschis un magazin do-it-yourself (DIY) care combina o zonă de vânzare de materiale de cons­trucții cu una de produse de grădinărit. Se întâmpla în 1968, în orașul german Bornheim. Între timp s-a extins la nivel internațional, ajungând anul trecut la 155 de magazine în nouă țări din Europa și la afaceri de aproape patru miliarde de euro. Pe piața româ­nească a intrat în urmă cu zece ani, iar de atunci a avut un parcurs destul de precaut în ceea ce privește expansiunea, parcurs concretizat într-o rețea de șase magazine – trei în București și câte unul în Brașov, Timișoara și Sibiu.

LENT ȘI SIGUR. Acum, însă, Albrecht Hornbach se gândește din nou la extindere, astfel că în următorii doi-trei ani ar putea apărea încă un magazin sau două în România. „Economia (locală, n.r.) merge în sus, ne bucurăm foarte mult. Suntem pe cale să gă­sim locații foarte bune pentru noi magazine“, spune el, cu mențiunea că procesul de selecție a unei piețe unde să deschidă o nouă unitate trebuie gândit cu atenție.  Mai ales că în momentul de față există peste 120 de magazine de bricolaj în România, potrivit datelor companiei de cercetare InterBiz Research& Consul­ting.

„Nu e la fel de ușor ca acum 10 ani, concurența e mai mare, trebuie să fii mai atent ce zonă selectezi. Prețurile terenurilor și ale materialelor de construcții au început de asemenea să crească. Mergem lent și sigur, pentru locații bune“, mai spune Hornbach. În vizorul nemților sunt, oricum, orașe mari din România, precum Cluj-Napoca, Constanța sau Iași.

Despre unitățile din România, Hornbach spune că, în general, au vânzări mai bune decât media pe grup, anul trecut generând fiecare o cifră medie de afaceri de aproximativ 24 de milioane de euro, potrivit calculelor NewMoney pe baza datelor de la Ministerul Finanțelor. Hornbach România a avut anul trecut o cifră totală de afaceri de aproape 142 de milioane de euro, în condițiile în care piața locală de bricolaj sau do-it-yourself a ajuns la circa 1,9 miliarde de euro, potrivit datelor InterBiz Research&Consulting.

CONSOLIDĂRI. Raportat la 2007, anul în care Hornbach deschidea primul său magazin din România, în cartierul Berceni din Capitală, piața de bricolaj a avut un parcurs destul de sinuos.

După un boom economic puternic, criza a lovit întreaga piață de do-it-yourself. Românii au fost din ce în ce mai reticenți în a-și renova locuințele sau a construi altele, iar declinul consumului a dus la schimbarea fundamentală a peisajului bricolajului românesc: jucători precum germanii de la Obi sau austriecii de la bauMax au părăsit piața locală, britanicii de la Kingfisher au preluat magazinele Bricostore, iar francezii de la Leroy Merlin și-au pus sigla pe unitățile bauMax.

Mai mult, antreprenorul de origine turcă Ömer Süsli a cumpărat magazinele nemților de la Praktiker, iar Dedeman, companie controlată de frații băcăuani Pavăl, a devenit liderul incontestabil al pieței de bricolaj, cu afaceri de peste un miliard de euro în 2016.

Și pentru că industria de profil este estimată să crească cu circa 4% anul acesta de către consultanții de la InterBiz, Hornbach se pregătește în prima parte a anului viitor să deschidă și un magazin online în România. În fond, dacă poți avea la un click distanță întreaga lume, de ce nu ai avea, să zicem, și vopseaua cu care îți renovezi casa?

[/vc_column_text][vc_text_separator title=”CIFRELE DIN BRICOLAJ” color=”juicy_pink”][vc_column_text]Grupul german Hornbach, cu afaceri în România de 142 de milioane de euro anul trecut, activează pe o piață în care lider este un jucător român.[/vc_column_text][vc_column_text]REȚEA. Nemții au intrat în urmă cu zece ani pe piața locală și au investit de atunci 145 de milioane de euro, deschizând șase magazine – trei în București și câte unul în Brașov, Timișoara și Sibiu.

TABLOU GENERAL. În 2016, piața locală de bricolaj sau do-it-yourself (DIY) a ajuns la vânzări de circa 1,9 miliarde de euro, în creștere cu 20% față de 2015, iar tendința de creștere se va menține și în 2017.

JUCĂTORI. Piața de bricolaj este dominată de Dedeman, retailer cu afaceri de peste un miliard de euro în 2016.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

 


Sursa foto: Laszlo Raduly / NewMoney

A debutat în presa scrisă în urmă cu opt ani. În 2013, a absolvit cursurile programului de pregătire intensivă în jurnalism „Economic and Political Reporting from Southeast Europe”, organizat la Londra și la Berlin de agenția de presă Reuters, iar în 2015 a participat la cursurile școlii de vară Online and Multimedia Journalism, organizată de Deutsche Journalistenschule la Munchen. În 2013, a câștigat premiul „Florin Petria” pentru jurnalism economic, iar în 2015 a fost unul dintre laureații concursului Tânărul Jurnalist al Anului, secțiunea Economie. Anterior, Andreea a lucrat la Ziarul Financiar. În prezent, la NewMoney, Andreea acoperă din punct de vedere editorial domeniile construcții și imobiliare.