Creșterea prețurilor locuințelor s-a mai temperat. Ar trebui să fie un semn de îngrijorare?

Andreea Neferu 12/09/2018 | 12:01 Companii
Creșterea prețurilor locuințelor s-a mai temperat. Ar trebui să fie un semn de îngrijorare?

Sub lovitura creșterii accelerate a do­­bânzii ROBOR de anul acesta, se pare că pre­țurile locuințelor și-au mai temperat din elan. Să fie un simplu episod în povestea rezidențială a României sau un potențial semnal de alarmă?

 Acest articol a apărut în numărul 48 (10-23 septembrie) al revistei NewMoney

Sectorul rezidențial din România a crescut constant în ultimii ani, culminând în 2017, când peste 53.000 de locuințe au fost livrate în piață, acesta fiind de altfel al treilea cel mai bun an de după Revo­luție din perspectiva numărului de apartamente și case construite, după 2008 și 2009. Avansând în timp, rezidențialul anu­lui 2018 stă sub zodia creșterii do­bânzii ROBOR la trei luni la peste 3%, care a fost resimțită din plin de cei care au credite în lei pentru locuințe, prin majorarea ratei lunare. Mai mult, avansul ROBOR reprezintă o sabie cu două tăișuri: pe de o parte, afectează direct puterea de cumpărare, iar pe de alta, generează incertitudini în rândul poten­țialilor cumpărători.

Iar în acest tablou de ansamblu, după ce în 2017 prețurile locuințelor s-au majorat cu peste 10%, ritmul de scumpire s-a mai temperat anul acesta. Așadar, în perioada ianuarie–iunie a acestui an, pre­țurile medii solicitate pentru lo­cuințele dispo­nibile spre vânzare în Ro­mânia au crescut cu 3% (până la circa 1.200 de euro/metru pă­trat), în contextul în care în aceeași peri­oadă a anului trecut, avansul era de 6,5%, potrivit datelor imobiliare.ro. „Credem că această tendință de decele­rare (a ritmului de scumpire, n.r.) se va menține până la finalul anului pe fondul neîncrederii cumpărătorilor în evoluția economică a țării, care temperează apetitul pentru achiziție. Totuși, nevoia de locuire rămâne la un nivel ridicat, ceea ce explică de ce prețurile vor crește în continuare“, spune Daniel Crainic, director de marketing al imobiliare.ro.

FOTO: Guliver / Getty Images

 

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

A debutat în presa scrisă în urmă cu opt ani. În 2013, a absolvit cursurile programului de pregătire intensivă în jurnalism „Economic and Political Reporting from Southeast Europe”, organizat la Londra și la Berlin de agenția de presă Reuters, iar în 2015 a participat la cursurile școlii de vară Online and Multimedia Journalism, organizată de Deutsche Journalistenschule la Munchen. În 2013, a câștigat premiul „Florin Petria” pentru jurnalism economic, iar în 2015 a fost unul dintre laureații concursului Tânărul Jurnalist al Anului, secțiunea Economie. Anterior, Andreea a lucrat la Ziarul Financiar. În prezent, la NewMoney, Andreea acoperă din punct de vedere editorial domeniile construcții și imobiliare.
← Close