Creșterea beneficiilor extrasalariale naște businessuri noi. Studiu de caz: BenefitOnline.ro

Un model de afacere de inspirație cehă, aplicat cu succes de doi tineri antreprenori în România, se pregătește acum de extindere internațională. Iar beneficiile sale sunt la liberă alegere.
Acest articol a apărut în numărul 64 (29 aprilie – 12 mai 2019) al revistei NewMoney
O întrebare simplă, „și ce făceați înainte de BenefitOnline.ro?“, le stârnește o avalanșă de amintiri celor doi cofondatori, Stelian Bogza și Adrian Sârbu. Primul spune că s-a implicat mult în zona de banking și de instituții financiare. Al doilea, că a căpătat experiență în multinaționale și că modelul de business de la Benefit a fost inspirat de pe vremea când lucra în Praga pentru una dintre companiile din Big Four. „Noi ne-am cunoscut în 2013, când tu lucrai pentru o bancă mare, iar eu, pentru o companie de consultanță“, i se adresează Adrian Sârbu partenerului său de afaceri.
De altfel, Stelian Bogza mărturisește că nu se află la prima încercare în business: „M-am făcut broker de credite, dar frica de a nu primi un salariu lunar m-a determinat să abandonez. A doua idee a fost tot în zona de online, o aplicație, pe segmentul de rezervări hoteluri, dar nici aceasta nu a ieșit“.
AVANTAJE, DUPĂ BUGET. Lansată oficial la începutul lui 2014, printr-o investiție inițială de 200.000–300.000 de euro, BenefitOnline.ro a devenit între timp cea mai mare platformă online de beneficii extrasalariale din România, fiind accesată de aproape 120.000 de angajați din peste 250 de companii. În momentul de față, are șase acționari – Adrian Sârbu (32,5%), Adriana Dumitru (22,5%), Stelian Bogza (20%), Alin Giurea (7,5%), Mădălina Panduru-Gaftea (5%) și Daniel Ionuț Țigănilă (2,5%). Ca strategie actuală de dezvoltare, pe de o parte testează piața din străinătate, iar pe de alta se axează pe extinderea gamei de beneficii incluse în platformă.
Extinderea în afara granițelor este o idee care a început să-i preocupe foarte mult pe cei doi antreprenori, în ultimul timp. „Ne uităm la țări care nu au încă o astfel de soluție, cum sunt Bulgaria și Serbia“, spune Stelian Bogza. Sintetizând, fără a intra în amănunte despre valoarea investiției, primul sediu, unde vor lucra într-o primă fază cinci persoane, va fi deschis, anul acesta, în Bulgaria, la Sofia, urmând același model de business. Pe lista scurtă se află și Serbia, unde se poartă de mai bine de un an discuții cu o serie de companii interesate să devină partenere în acest proiect.
Sistemul e simplu: angajații companiilor partenere își pot alege singuri beneficiile pe care vor să le primească lunar, în funcție de nevoile individuale și de bugetul pe care angajatorul îl pune la dispoziție. Opțiunile pe care le au angajații sunt variate, de la tichete de masă şi pensii private, până la tichete de vacanță, traininguri sau transport public. Fiecărui utilizator al platformei i se acordă un nume de utilizator și o parolă, iar bugetul pe care îl oferă compania este stabilit individual, în funcție de salariat. De cele mai multe ori, este vorba de un buget lunar, în lei, pe care angajatul îl vede în contul lui. „În 2014, când am început, valoarea medie pentru un angajat era de 170 de lei, iar în 2018 a ajuns la 355 de lei“, spune Stelian Bogza.
Dacă în 2017 angajatorii au cheltuit peste 10 milioane de euro pentru beneficiile pe care angajații și le-au ales accesând această platformă, sumele alocate în 2018 au crescut la 24,5 milioane de euro. Anul trecut, 84% din bugetele alocate de companii au fost cheltuite de angajați pentru beneficii scutite total sau parțial de taxe și doar 16% pentru beneficii în natură.
PERSPECTIVE DE CREȘTERE. Din totalul beneficiilor tranzacționate prin platforma BenefitOnline.ro, tichetele de masă, beneficii din categoria celor deductibile, se situează pe primul loc. Aproximativ 59% din bugete au fost direcționate de angajați către acestea, iar valoarea medie lunară per tranzacție în cazul tichetelor de masă a fost de 207 lei.
„Acordarea tichetelor de masă reprezintă pentru toți plătitorii de impozit pe profit una dintre cele mai accesibile modalități de recompensare și fidelizare a angajaților. Fiind o cheltuială deductibilă fiscal, spre deosebire de diurnă sau de creșterile salariale, un număr tot mai mare de angajatori o preferă“, după cum se arată pe site-ul Sodexo, unul dintre cei mai mari jucători de pe piaţa locală a tichetelor de masă.
Alături de tichetele de masă, și voucher-ele de vacanță beneficiază de același regim fiscal: taxe 0% pentru angajatori și doar 10% impozit pe venit pentru angajați. Lista este însă mai lungă: abonamentele la rețele și clinici medicale private, asigurările de sănătate și pensiile facultative din Pilonul III sunt, la rândul lor, exceptate de la plata taxelor, atât pentru angajatori, cât și pentru angajați, în limita a 400 de euro pe an.
Anul trecut, BenefitOnline.ro a avut o cifră de afaceri de aproximativ șapte milioane de euro și un profit ce s-a apropiat de o jumătate de milion de euro, iar perspectivele sunt în continuare de creștere, cu peste 50%. O creștere care ar putea veni (și) pe fondul diversificării ofertei de beneficii oferite de platformă.
„Anul acesta, de exemplu, se lansează voucher-ele culturale, despre care credem că vor avea un impact mare. Odată cu includerea lor în categoria de beneficii extrasalariale, estimată pentru luna mai, ne așteptăm ca acestea să atragă interesul tuturor categoriilor de utilizatori ai platformei și între 3% și 5% din bugetele tranzacționate în platformă“, detaliază Stelian Bogza.
„Dacă ar fi să completez aici“, intervine Adrian Sârbu, „«Marele absent» sunt sportul și wellness-ul, luate ca un tot, care se dezvoltă bine în România, dar care nu au încă aceeași abordare ca gratuitățile culturale sau vacanțele. Nu există voucher-e pentru sală care să aibă un impact fiscal avantajos. Și suntem în expectativă, iar dacă apare ceva, oferim în cel mai scurt timp“.
În următorii cinci ani, cei doi antreprenori speră să ajungă la cât mai mulți angajați, poate chiar la „20-30% din piața din România“. „Cei aproape 120.000 de angajați din prezent înseamnă doar 3,3% din companiile private din România, deci aceasta a fost penetrarea noastră în cinci ani“, detaliază Bogza. Așadar, mai este loc de creștere. Privind lucrurile din acest unghi, cel puțin în momentul acesta, intenția este de consolidare a companiei și „nu de vânzare“, aspect adus în discuție deloc întâmplător“ – deoarece BenefitOnline.ro a crescut foarte mult în numai cinci ani, au apărut deja investitori care și-au exprimat interesul pentru o eventuală tranzacție, dar fără o finalizare concretă.
Repere de piață
Față de acum un an, numărul de beneficii extrasalariale active incluse în platforma BenefitOnline.ro a crescut cu peste 700.
- Preferințe. În topul beneficiilor preferate de angajații români, apar tichetele de masă și cadourile, cu peste 20% din bugete.
- Avans. Anual, au fost înregistrate creșteri mari în categoriile „Turism intern“ (tichete de vacanță) − bugetele alocate în 2018 fiind cu 22% mai mari față de 2017.
- Premium. Cel mai scump beneficiu accesat în 2018 în platformă a fost în categoria „Sănătate“ − un pachet de servicii stomatologice redus cu 30%, în valoare de 24.000 de lei.
FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney