Creșterea beneficiilor extra­salariale naște businessuri noi. Studiu de caz: BenefitOnline.ro

Senica Micu 13/05/2019 | 15:54 Oameni
Creșterea beneficiilor extra­salariale naște businessuri noi. Studiu de caz: BenefitOnline.ro

Un model de afacere de inspirație cehă, aplicat cu succes de doi tineri antrepre­nori în România, se pregătește acum de extindere internațională. Iar beneficiile sale sunt la liberă alegere.

Acest articol a apărut în numărul 64 (29 aprilie – 12 mai 2019) al revistei NewMoney

O întrebare simplă, „și ce făceați înainte de BenefitOnline.ro?“, le stârnește o ava­lanșă de amintiri celor doi cofondatori, Stelian Bogza și Adrian Sârbu. Primul spune că s-a implicat mult în zona de ban­king și de instituții financiare. Al doilea, că a căpătat expe­riență în multina­ționale și că modelul de business de la Benefit a fost inspirat de pe vremea când lucra în Praga pentru una dintre companiile din Big Four. „Noi ne-am cunoscut în 2013, când tu lucrai pentru o bancă mare, iar eu, pentru o companie de consul­tanță“, i se adresează Adrian Sârbu par­tenerului său de afaceri.

De altfel, Stelian Bogza mărturisește că nu se află la prima încercare în business: „M-am făcut broker de credite, dar frica de a nu primi un salariu lunar m-a determinat să abandonez. A doua idee a fost tot în zona de online, o aplicație, pe segmentul de rezervări hoteluri, dar nici aceasta nu a ieșit“.

AVANTAJE, DUPĂ BUGET. Lansată oficial la începutul lui 2014, printr-o investiție inițială de 200.000–300.000 de euro, BenefitOnline.ro a devenit între timp cea mai mare platformă online de beneficii extra­salariale din România, fiind accesată de aproape 120.000 de angajați din peste 250 de companii. În momentul de față, are șase acționari – Adrian Sârbu (32,5%), Adriana Dumitru (22,5%), Stelian Bogza (20%), Alin Giurea (7,5%), Mădălina Panduru-Gaftea (5%) și Daniel Ionuț Țigănilă (2,5%). Ca strategie ac­tu­ală de dezvol­tare, pe de o parte tes­tează piața din străi­nă­tate, iar pe de alta se axează pe ex­tinde­rea gamei de beneficii incluse în plat­formă.

Extinderea în afara granițelor este o idee care a început să-i preocupe foarte mult pe cei doi antreprenori, în ultimul timp. „Ne uităm la țări care nu au încă o astfel de soluție, cum sunt Bulgaria și Serbia“, spune Stelian Bogza. Sintetizând, fără a intra în amănunte despre valoarea investiției, primul sediu, unde vor lucra într-o primă fază cinci persoane, va fi des­chis, anul acesta, în Bulgaria, la Sofia, urmând același model de business. Pe lista scurtă se află și Serbia, unde se poartă de mai bine de un an discuții cu o serie de companii interesate să devină partenere în acest proiect.

Sistemul e simplu: angajații companii­lor partenere își pot alege singuri beneficiile pe care vor să le primească lunar, în funcție de nevoile individuale și de buge­tul pe care angajatorul îl pune la dispo­ziție. Opțiunile pe care le au angajații sunt variate, de la tichete de masă şi pensii private, până la tichete de vacanță, trainin­guri sau transport public. Fiecărui utilizator al platformei i se acordă un nu­me de utilizator și o parolă, iar bugetul pe care îl oferă compania este stabilit individual, în funcție de salariat. De cele mai multe ori, este vorba de un buget lunar, în lei, pe care angajatul îl vede în contul lui. „În 2014, când am început, valoarea medie pentru un angajat era de 170 de lei, iar în 2018 a ajuns la 355 de lei“, spune Stelian Bogza.

Dacă în 2017 angajatorii au cheltuit peste 10 milioane de euro pentru beneficiile pe care angajații și le-au ales acce­sând această platformă, sumele alocate în 2018 au crescut la 24,5 milioane de euro. Anul trecut, 84% din bugetele alocate de companii au fost cheltuite de angajați pentru beneficii scutite total sau parțial de taxe și doar 16% pentru beneficii în natură.

PERSPECTIVE DE CREȘTERE. Din totalul beneficiilor tranzacționate prin platforma BenefitOnline.ro, tichetele de masă, bene­ficii din categoria celor deductibile, se situează pe primul loc. Aproximativ 59% din bugete au fost direcționate de angajați către acestea, iar valoarea medie lunară per tranzacție în cazul tichetelor de masă a fost de 207 lei.

„Acordarea tichetelor de masă repre­zintă pentru toți plătitorii de impozit pe profit una dintre cele mai accesibile mo­da­lități de recompensare și fidelizare a angajaților. Fiind o cheltuială deductibilă fiscal, spre deosebire de diurnă sau de creș­terile salariale, un număr tot mai mare de angajatori o preferă“, după cum se arată pe site-ul Sodexo, unul dintre cei mai mari jucători de pe piaţa locală a tichetelor de masă.

Alături de tichetele de masă, și voucher-ele de vacanță beneficiază de același re­gim fiscal: taxe 0% pentru angajatori și doar 10% impozit pe venit pentru anga­jați. Lista este însă mai lungă: abonamentele la rețele și clinici medicale private, asigurările de sănătate și pensiile facultative din Pilonul III sunt, la rândul lor, exceptate de la plata taxelor, atât pentru angajatori, cât și pentru angajați, în limita a 400 de euro pe an.

Anul trecut, BenefitOnline.ro a avut o cifră de afaceri de aproximativ șapte mili­oane de euro și un profit ce s-a apropiat de o jumătate de milion de euro, iar per­s­pectivele sunt în continuare de creștere, cu peste 50%. O creștere care ar putea veni (și) pe fondul diversificării ofertei de beneficii oferite de platformă.

„Anul acesta, de exemplu, se lansează voucher-ele culturale, despre care credem că vor avea un impact mare. Odată cu includerea lor în categoria de beneficii extrasalariale, estimată pentru luna mai, ne așteptăm ca acestea să atragă interesul tuturor categoriilor de utilizatori ai platformei și între 3% și 5% din bugetele tran­zacționate în platformă“, detaliază Ste­lian Bogza.

„Dacă ar fi să completez aici“, intervine Adrian Sârbu, „«Marele absent» sunt sportul și wellness-ul, luate ca un tot, care se dez­voltă bine în România, dar care nu au încă aceeași abordare ca gratuitățile culturale sau vacanțele. Nu există voucher-e pentru sală care să aibă un impact fiscal avantajos. Și suntem în expectativă, iar dacă apare ceva, oferim în cel mai scurt timp“.

În următorii cinci ani, cei doi antrepre­nori speră să ajungă la cât mai mulți anga­jați, poate chiar la „20-30% din piața din Ro­mâ­nia“. „Cei aproape 120.000 de anga­jați din prezent înseamnă doar 3,3% din com­paniile private din România, deci aceasta a fost penetrarea noastră în cinci ani“, detaliază Bogza. Așadar, mai este loc de creștere. Privind lucrurile din acest unghi, cel puțin în momentul acesta, in­ten­ția este de consolidare a companiei și „nu de vânzare“, aspect adus în discuție deloc întâmplător“ – deoarece BenefitOnline.ro a crescut foarte mult în numai cinci ani, au apărut deja investitori care și-au ex­primat interesul pentru o even­tuală tran­zacție, dar fără o finalizare concretă.

 

Repere de piață

Față de acum un an, numărul de beneficii extrasalariale active incluse în platforma BenefitOnline.ro a crescut cu peste 700.

  • Preferințe. În topul beneficiilor preferate de angajații români, apar ti­chetele de masă și cadourile, cu peste 20% din bugete.
  • Avans. Anual, au fost înregistrate creșteri mari în categoriile „Tu­rism intern“ (tichete de vacanță) − bugetele alocate în 2018 fiind cu 22% mai mari față de 2017.
  • Premium. Cel mai scump beneficiu accesat în 2018 în platformă a fost în categoria „Sănă­tate“ − un pachet de servicii stomatologice redus cu 30%, în valoare de 24.000 de lei.

FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney

Senica Micu are o experiență de peste zece ani în presa de business. A scris pentru mai multe publicații, precum Forbes, Money Express și Capital, realizând interviuri cu lideri de companii și antreprenori. În paralel, a coordonat diverse proiecte editoriale și s-a implicat în organizarea unor evenimente. În 2011, a câștigat unul dintre marile premii ale concursului „Tânărul Jurnalist al Anului”, inițiat de Freedom House România.