Comunicat INACO: Primul SmartLab din Republica Moldova a fost inaugurat

NewMoney 04/08/2022 | 10:07 Ştiri
Comunicat INACO: Primul SmartLab din Republica Moldova a fost inaugurat

Miercuri a fost inaugurat la Durlești, Chișinău, primul laborator SmartLab din Republica Moldova. Proiectul educațional inovator premiat la cel mai mare târg din lume (BettLondra) a fost implementat în cadrul Liceului Teoretic Hyperion de Asociația INACO – Inițiativa pentru Competitivitate din România.

Primul SmartLab INACO a fost finalizat în România în anul 2019. În prezent, în România sunt 16 SmartLab-uri și încă 1100 laboratoare inteligente au finanțarea asigurată de către Ministerul Educației prin PNRR până în 2025.

SmartLab INACO este un laborator digital inteligent, un ecosistem tehnologic avansat, dotat cu software-uri educaționale și materiale de lucru esențiale în procesul de predare-învățare tip STEAM (Science, Technology, Engineering, Art and Math). SmartLab vine cu soluții interactive pentru toate materiile de studiu urmărind să dezvolte elevilor competențe digitale esențiale meseriilor viitorului.

Cu ajutorul dotărilor de ultimă generație, precum echipamente VR/AR, roboți multifuncționali, imprimante 3D, calculatoare touch screen, scannere 3D și stilouri 3D, noțiunile teoretice devin palpabile, iar lecțiile ajung să fie experiențe fascinante, memorabile pentru copii.

”Suntem onorați și extrem de fericiți să fim prima instituție de învățământ din Republica Moldova dotată cu un SmartLab. Le mulțumesc reprezentanților INACO pentru realizarea acestui proiect și sperăm ca astfel de laboratoare să fie implementate cât mai curând și în alte unități de învățământ din Republica Moldova”, subliniază Tamara Pasat, directoarea Liceului Teoretic Hyperion.

Andreea Paul, fondatoarea INACO, declară că ”Trăiesc un moment de mare bucurie odată cu deschiderea primului SmartLab din Republica Moldova. Prin tehnologiile aduse la Liceul teoretic Hyperion din Durlești, Moldova face un salt educațional major în viitor, chiar înaintea multor altor state europene. Sper chiar ca în cel mai scurt timp să reușim să facem pasul de la 1 la 100 de SmartLab-uri în Republica Moldova, cu sprijinul autorităților și comunității locale. Investiția pe care o putem face printr-un efort comun în educația tinerelor generații este cu siguranță cea mai bună decizie pe care o putem lua pentru viitorul nostru, al tuturor”.

Prezent la eveniment, vicepremierul Republicii Moldova pentru Digitalizare, Iurie Țurcanu, a anunțat că ” țara noastră și-a trasat ca prioritate digitalizarea, transformarea digitală, utilizarea tehnologiei în toate ramurile societății. (..) De aceea avem nevoie de oameni pregătiți, oameni care știu astăzi să îmbrățișeze lucrurile de mâine. Acest lucru este realizat de fapt prin intermediul acestui laborator, iar ambiția de a fi doar un prim pas ne bucură dublu, pentru că, în afară că este în perfectă aliniere cu toate prioritățile pe care le-am trasat împreună – de a ne digitaliza ca națiune – este implementat cu colegii noștri din România, frații noștri. Astăzi lansăm, sau punem niște semințe în generațiile viitoare care vor ține acest drapel al digitalizării națiunilor noastre – a națiunii noastre, de fapt – și vor continua întru noi generații”.

De asemenea, prin intermediul unei intervenții online, ministrul Educației din România, Sorin Cîmpeanu a punctat: ”Viitorul educației va fi mult mai digital ca până acum. (..) În România avem multe măsuri care privesc toate școlile în ansamblul lor, asta pentru echitate, în vederea introducerii digitalizării în Educație. Pe de altă parte avem nevoie de susținerea excelenței. Iar excelența se poate face și prin tehnologii avansate, de genul SmartLab (..) Mă bucură foarte mult faptul că și în Moldova inaugurați astăzi un SmartLab. Îmi face plăcere să cred că ele vor fi multiplicate.”

În cadrul unei intervenții de la distanță, ministrul Cercetării, Inovării și Digitalizării din România, Sebastian Burduja, a subliniat la rândul său: ”Crearea unui spațiu digital comun între România și Republica Moldova nu înseamnă doar poduri de beton peste Prut, înseamnă și punți digitale, proiecte și inițiative comune. (…) Prin ceea ce INACO a facut în România și realizează astăzi în Republica Moldova, nu doar că este facilitat accesul unor tineri la instrumentele de învățare ale viitorului, dar sunt inspirate generații întregi și acesta este lucrul cel mai minunat.”

Primul SmartLab din Republica Moldova a fost realizat printr-o donație de aproximativ 90.000 de euro făcută de Asociația INACO, cu sprijinul companiei daneze Shape Robotics. Laboratorul dispune de echipamente hardware și software destinate studiului în etapa de gimnaziu și liceu. Laboratorul integrează și soluții pentru copiii cu nevoi speciale, oferind un mediu de lucru sigur și prietenos. Echipamentele din laborator și softurile aferente pot fi folosite ȋn predarea oricărei materii și integrarea diferitor elemente de curriculă educațională. Echipa INACO ȋmpreună cu profesorii și conducerea liceului, pot adapta soluțiile din laborator astfel ȋncât să corespundă nevoilor unității de învățământ.

INACO – Inițiativa pentru Competitivitate este o comunitate non-profit de manageri, consultanți, analiști, experți în domeniul economic, conectată la rețeaua de specialiști în economia de stat și privată din România. INACO este o comunitate cu peste 60 de experți voluntari – economiști, sociologi, psihologi, antreprenori, mentori, futurologi, inovatori sociali, specialiști în digitalizare, știință și tehnică, în relații internaționale, branding, comunicare și PR, social shaper, global futurist.

INACO crede că raportarea la tendințele tehnologice, științifice, economice și sociale ale viitorului prin educație non-formală și consiliere vocațională este obligatorie pentru competitivitatea tinerilor. Scopul transformator al INACO este să asigure acces gratuit tuturor elevilor la educație digitală inteligentă, prin construcția de Smart Lab-uri 4.0 în unitățile de învățământ și instruirea profesorilor. Până acum, Asociația a creat și implementat 16 laboratoare inteligente ȋn unități de ȋnvățământ din România, atât în mediul urban și rural, în școli private și publice deopotrivă.