Cine vrea să readucă la viață ruinele ceaușiste din sudul litoralului

Florel Manu 31/03/2017 | 14:14 Ştiri
Cine vrea să readucă la viață ruinele ceaușiste din sudul litoralului

Câteva tranzacții (ne)așteptate și o lungă listă de hoteluri scoase recent la vânzare sunt doar o parte dintre semnele că de litoralul românesc se apropie un val al schimbării. E însă și suficient de puternic pentru a-i reda măcar atractivitatea de odinioară?

Anunțată cu fast în urmă cu mai bine de 15 ani, marea privatizare a litoralului românesc a fost în multe privințe un eșec răsunător. Au confirmat-o, dacă mai era cazul, și scheletele hotelurilor din sudul litoralului scoase la vânzare de proprietarii care le-au cumpărat pe bani puțini la începutul anilor 2000, pentru a nu mai investi apoi în ele nimic. „Multe hoteluri nu au fost cumpărate de oameni din turism. Asta a făcut ca ele să rămână în paragină”, spune Aurelian Marin, proprietarul agenției Paradis Vacanțe de Vis, unul dintre cei mai mari touroperatori de pe litoral.

TURISM PE PIERDERE

În prima jumătate a lunii martie, site-ul hotelsforsale.ro anunța vânzarea mai multor hoteluri din Mamaia, Olimp și Neptun. Mai precis, vânzarea a 11 dintre cele 12 hoteluri cumpărate de frații Ioan și Viorel Micula între 2000 și 2002, în plin sezon al privatizărilor de litoral. Concret, este vorba despre Național și Unirea din Mamaia, de Banat, Slatina și Craiova din Olimp, și Terra, Caraiman, Căbucet, Prahova, Romanța și Bâlea din Neptun.

Citiți și: Indicele NewMoney: 54% din averile celor mai bogaţi o sută de români au fost făcute din relaţii cu statul

Cu excepția hotelului Patria, din Mamaia, de trei stele, singurul modernizat de frații Micula, toate celelalte unități de cazare sunt clasificate la una și două stele și nu s-a mai investit în renovarea lor de când au fost cumpărate. „Din păcate au fost luate pentru garanții la împrumuturi”, explică președintele Asociației Naționale a Agențiilor de Turism (ANAT), Alin Burcea.

Dar chiar și așa, unitățile hoteliere din cele două stațiuni au avut an de an turiști, fiind ocupate în proporție de peste 80% în vârf de sezon. Însă și numărul de reclamații la Protecția Consumatorilor a fost direct proporțional cu gradul lor de ocupare. Numai că, din nou chiar și așa, activitatea hotelurilor a continuat, cu toate că autoritățile au aplicat numeroase amenzi.

Citiți și: „Ruinele” litoralului își schimbă proprietarii. Cine vinde și cine cumpără hoteluri în stațiunile românești

Operatorii în turism au și o explicație. „Hotelurile au fost cumpărate la prețuri mici, fără a se face cu adevărat turism. Camerele costau puțin și condițiile de cazare erau precare. Turiștii respectivi nu aveau pretenții prea mari”, explică Aurelian Marin de la Paradis Vacanțe de Vis.

TRANSFERURI REUȘITE

În sudul litoralului există însă și hoteluri care și-au găsit noi proprietari după ce au fost scose la vânzare de primul val de investitori. Ilustrativ este exemplul celor aflate la un moment dat în portofoliul omului de afaceri timișorean Josef Goschy, proprietarul Unita Turism, care a itrat în industria hotelieră începând din 2001. Până în 2009, Goschy a ajuns să dețină 25 de hoteluri în toată țara, cu o capacitate cumulată de cazare de 3.500 de camere. Circa jumătate dintre acestea se aflau pe litoral, în Mamaia, Olimp și Cap Aurora.

Citiți și: Înapoi în România: cum (re)descoperim turismul

Dacă hotelurile din Mamia au fost renovate, cele din sudul litoralului nu au beneficiat de același tartament, ele fiind cumpărate pe final de boom imobiliar cu credite cu dobânzi mari. „Atunci când cumperi un hotel cu credit bancar, la un preț de piață, ești nevoit să-ți pui mintea la contribuție și să faci turism pentru a rambursa datoria”, spune Dumitru Becșenescu, acționar minoritar la hotelul Zenith din Mamaia, deținut de fondul de investiții RC2. Și cum datoria nu a fost rambursată, Goschi a trecut la vânzaea hotelurilor din sud. Complexul Amfiteatru-Belvedere-Panoramic din Olimp a ajuns la omul de afaceri Mohammad Murad, iar Onix și Safir au fost cumpărate de familia Movileanu, antreprenri din Mioveni, cunoscuți în industria componentelor auto.

MIRACOLUL DIN VENUS

Aceeași familie Movileanu a mai cumpărat în 2014 hotelurile Cocorul și Vulturul, și un ansamblu de 28 de vile din Venus, de la THR Marea Neagră, companie deținută în proporție de peste 70% de SIF Transilvania. Noul complex, în care s-a investit circa 12 milioane de euro a fost denumit Mera, iar începând din 2015 a fost reintrodus în circuitul turistic, după ce gradul de confort al camerelor a fost ridicat de la două la patru stele, pe sistem all inclusive. Efectul? Gradul de ocupare al Mera a crescut după doar un sezon de la 70 la aproape 100%.

Citiți și: Cine sunt românii care fac bani din turismul medical

Stațiunea Venus este de departe vedeta sudului litoralului. Cu un grad de ocupare de nici 50% înainte de 2010, Venus a ajuns în urma unor investiții cumulate de peste 30 de milioane de euro una dintre cele mai vândute destinații. Hoteluri de una ori două stele au fost cumpărate de oameni de afaceri ca Ioan Niculae, proprietarul Interagro – care deține și hotelul Inter, singurul de cinci stele din stațiune -, Luchi Georgescu, proprietar Vincon Vrancea, dar și de investitori locali, care le-au renovat și le-au reconfigurat la trei și patru stele.

Temători că orice minune ar putea ține doar trei ani, operatorii din industria turismului le recomandă noilor proprietari de hoteluri să mențină prin investiții susținute un grad ridicat al confortului și serviciilor. În fond, experiența ultimilor ani a demonstrat că „lasă că merge și așa” nu a mai mers, iar investitorii care au urmărit câștiguri imediate nu au rezistat în acest business.

 


FOTO: Mediafax

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.