Cine sunt utilizatorii expuși cel mai mult riscurilor din mediul online

Gabriel Bucur 29/05/2017 | 15:02 Ştiri
Cine sunt utilizatorii expuși cel mai mult riscurilor din mediul online

Aproape toți (93%) utilizatorii de rețele sociale distribuie informații personale în mediul digital, 70% publică fotografii sau filmulețe cu copiii lor, iar 45% publică materiale video și fotografii în care apar și alte persoane. Obiceiurile de acest fel sunt mai răspândite însă în rândul tinerilor, iar în cazul lor pericolul este mai mare, deoarece o bună parte din informațiile personale sunt accesibile persoanelor necunoscute, arată un studiu realizat de Kaspersky Lab.

Aproape jumătate din utilizatorii de Internet (44%) își fac publice datele, dar, odată ajunse în domeniul public, acestea scapă de sub controlul posesorilor, spun specialiștii în securitate cibernetică. Un respondent din cinci (21%) recunoaște că împărtășește date private cu persoane pe care nu le cunoaște bine sau chiar cu străini, iar acest lucru le limitează controlul asupra modului în care, mai departe, acestea sunt folosite. Astfel, utilizatorii se expun furtului de identitate sau riscului unui atac financiar, din cauza publicării unor date financiare și despre plăți (37%), a unor scan-uri după pașapoarte, permise de conducere și alte documente personale (41%) sau a parolelor (30%).

Studiul făcut de Kaspersky arată că tinerii sunt mai tentați să arate altor persoane fotografii personale, în ipostaze delicate, cu ei înșiși: 61% din cei cu vârste cuprinse între 16-24 de ani recunosc că fac acest lucru, comparativ cu doar 38% din persoanele de peste 55 de ani. Acest comportament este valabil și pentru informațiile financiare (42% din cei cu vârste între 16-24 de ani versus 27% din cei de peste 55 de ani).

Cercetarea a mai arătat că oamenii împărtășesc nu doar date, ci și dispozitive pe care își stochează datele, cu alte persoane. Mai exact, o persoană din zece (10%) i-a spus unui necunoscut codul PIN de acces la dispozitivul folosit, iar una din cinci (22%) și-a lăsat dispozitivul neblocat și nesupravegheat, într-un grup. În plus, aproape un sfert (23%) din participanți au dat dispozitivul altcuiva ca să-l folosească o anumită perioadă.

„Expunerea excesivă a datelor personale este un obicei periculos”, spune Andrei Mochola, Head of Consumer Business la Kaspersky Lab. „Este complet nerealist să ne așteptăm ca utilizatorii de Internet să nu mai facă schimb de fotografii și alte informații personale, dar le recomandăm să se gândească de două ori înainte de a face publice informații în mediul online. De asemenea, îi încurajăm să ia măsuri de siguranță pentru a-și proteja datele și viața personală, dacă dispozitivele lor ajung pe mâinile cui nu trebuie”, a încheiat Andrei Mochola.

Kaspersky Lab este o companie globală de securitate cibernetică, fondată în 1997. Peste 400 de milioane de utilizatori individuali sunt protejați de tehnologiile Kaspersky Lab, precum și 270.000 de companii-client.

 

În șapte ani de jurnalism, a pendulat între domeniul sportiv și cel economic. A lucrat, printre altele, la Radio România Actualități și Adevărul Financiar. Acum, este coordonatorul online al proiectului NewMoney.