Cine sunt tinerii care au proiectat pe clădirile din Piața Victoriei mesajele din timpul protestelor de iarna trecută

Acest articol apare în numărul 26 (23 octombrie – 5 noiembrie) al revistei NewMoney
O absolventă de arte, un programator și un publicitar intră într-un… Nu, nu într-un bar. Și nu e nici începutul unui banc, ci al unui business care poate aduce la viață un oraș întreg. Sau (de ce nu?) o țară întreagă.
„Credem că se poate face business și din artă, într-un mod etic“, spun, la unison, Alina Anca (28 de ani), absolventă a Universității de Arte, și Răzvan Pascu (31 de ani), cu experiență în publicitate.
În urmă cu aproape doi ani au decis să pună pe picioare un business în care creativitatea ocupă o poziție centrală: un studio de video mapping (proiectare de conținut video pe clădiri sau alte obiecte tridimensionale), care a lucrat atât pentru clienți corporate, cât și pentru festivaluri, concerte sau evenimente culturale. Un proiect în care l-au cooptat și pe Daniel Bega (30 de ani), cel de-al treilea membru al echipei de antreprenori, cu experiență în programare și modelare 3D.
Chiar dacă au lucrat pentru clienți mari precum Coca-Cola sau Orange, tinerii și businessul lor, Aural Eye, au devenit mai cunoscuți la începutul acestui an, când s-au implicat într-o mișcare socială ce a coagulat în mijlocul Bucureștiului ideile a câteva sute de mii de oameni.
Da, ați ghicit, este vorba de protestele din Piața Victoriei, când cei trei antreprenori au dus ideea de miting la un alt nivel, după ce oamenii adunați lângă Guvernul României au scandat sloganurile pe care aceștia le-au proiectat pe o clădire din Piața Victoriei din Capitală.
Conceptul, cunoscut sub numele de „guerilla mapping“, nu este deloc o noutate, cel puțin la nivel internațional, fiind utilizat inclusiv în timpul protestelor „Je Suis Charlie“ din Franța. „Am decis să facem această proiecție pentru că eram revoltați de ceea ce se întâmplase în România. A fost modalitatea noastră de a face ceva în acel moment și de a depăși zona artistică, de a ne orienta spre zona socială“, rememorează tinerii antreprenori.
S-au pregătit timp de trei zile pentru proiecția din Piața Victoriei, dar recunosc că au beneficiat și de sprijinul mai multor prieteni, care le-au oferit inclusiv ambulanța veterinară unde și-au instalat generatorul, videoproiectorul și calculatorul. „A fost copleșitor sprijinul tuturor din acel moment. Am coagulat cumva vocea oamenilor. A fost incredibil vibe-ul oamenilor din acel moment, ne-am dat seama că poți să schimbi lumea și că, în mod cert, conceptul bate producția“, mărturisește Răzvan Pascu.
VIZIUNE ANTREPRENORIALĂ. Dar cum orice poveste, inclusiv de business, are un început, Aural Eye a fost multă vreme doar o idee, care a început să se concretizeze abia în urmă cu aproape doi ani. Alina Anca începuse să lucreze în domeniul videoproiecțiilor încă de acum șase ani, după ce a absolvit Universitatea de Arte. „Am fost invitată să fac mai multe proiecte și căutam un mod de exprimare artistică, astfel că am ales domeniul video“, își amintește ea.
În acest preambul al poveștii ulterioare de business au apărut și Răzvan Pascu și Daniel Bega. Aventura antreprenorială a celor trei tineri a demarat propriu-zis în februarie 2016, când au luat hotărârea de a-și deschide propriul studio de video mapping, Aural Eye.
„Ceea ce ne-a determinat în mod serios să punem pe picioare acest business a fost un proiect de digital graffiti la care am lucrat împreună“, spune Pascu, care adaugă că ideea brandului le-a venit firesc, fiind o traducere din limba engleză a expresiei „ochiul care aude“.
Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.