Cine sunt românii care fac bani din turismul medical

Florel Manu 22/11/2016 | 12:01 Oameni
Cine sunt românii care fac bani din turismul medical

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Da, chiar se întâmplă. România atrage turiști. Dar nu neapărat de genul celor interesați să exploreze înfrunzita Grădină Carpatică.

Soții Claudiu și Bianca Ivanciovici au trei cabinete dentare în București. Claudiu este directorul general al Ident, firma care deține cabinetele, iar Bianca este director medical. Au deschis primul ca­binet stomatologic în 2013, cu o inves­tiție de 250.000 de euro. După ce s-au extins cu alte două centre, investiția a crescut la circa un milion de euro. Și da, există o legătură directă și cu turismul.

În 2014 au înce­put să trateze pacienți din străină­tate. „Prima dată, acum doi ani, am avut 15 clienți din afară. Toți români. Îi alungau din țările în care munceau prețurile mari ale serviciilor dentare“, poves­tește Claudiu.

Anul acesta, Ident a avut peste 70 de clienți cărora le-a oferit pachete mixte, turism și tra­tament. Nicio surpriză, date fiind con­di­țiile din România. „Avem aceeași apa­ratură ca în Vest, avem personal spe­cializat, iar prețurile noastre sunt, în me­die, cu 50-70% mai mici față de cele din străinătate“, explică directorul companiei.

Și, pentru că afacerea merge din ce în ce mai bine, Claudiu a înțeles că turismul medical e o afacere rentabilă. „În 2015 am realizat, noi și alți co­legi din piață, că putem face turism den­tar. Adică le putem oferi pacienților servicii complete de zbor, ca­zare și chiar relaxare“, mărturisește Claudiu.

Departe de imaginile din ofertele tradi­țio­nale, România e tot mai atractivă pentru serviciile medicale ieftine pentru stră­ini. Confirmarea și dimensiunea po­ten­țialului segmentului vin și în cifre: piața locală a turismului medical este esti­­mată în momentul de față la 300 de milioane de euro, la o rată anuală de creș­tere de 10-15%. Pentru comparație, afacerile totale din turismul românesc sunt estima­te la circa 2,5 miliarde de euro.

După cum o sugerează povestea soți­lor Ivanciovici, serviciile medicale cele mai căutate de către vizitatorii din străi­nă­tate sunt cele stomatologice. De altfel, acestea generează peste 50% din piață. Cererile mari din sectorul stomatologic i-au făcut pe proprietarii de clinici dentare să-și adapteze afacerile și să combine serviciile medicale cu cele turistice.

stomatologie_cabinet_medic-stomatolog_laszlo-raduly_newmoney
FOTO: Piața turismului medical este estimată la 300 de milioane de euro. Sursa foto: Laszlo Raduly / NewMoney

 

Rețeta de business. Exact ceea ce au decis să facă și soții Ivanciovici, care vor acum să transforme într-un hotel-spa o vilă din Corbeanca. „Mai exact, vom avea cinci cabinete dentare, cinci camere de cazare și un centru spa“, adaugă Clau­diu, mărturisind că este dispus să încheie par­teneriate cu agenții de turism pentru a dezvolta noua afacere.

Investiția de la Corbeanca este eva­luată la 1,5 milioane de euro, iar execuția lucrării este estimată la 12 luni. Compania soților Ivanciovici are deja experiență în ceea ce privește combinarea servicii­lor medicale cu cele turistice. „Am oferit în pachet, prin parteneriate cu diverși pro­ducători locali, vizitarea podgoriilor, salinelor și a altor embleme pe care țara noastră le are“, clarifică Claudiu.

Previzibil, metoda cea mai eficientă de a atrage clienții este online-ul. „Ajungem la clienții din afară prin intermediul zonei de social media, dar și prin recoman­dările pe care le fac cei care ne-au vizitat deja. Luăm în calcul, după deschiderea spitalului, și o promovare online în țări pre­cum Spania, Italia, Suedia sau Israel“, explică Bianca Ivanciovici.

Pentru că businessul atrage bani mulți, pe piață au apărut și speculanții. „Există persoane care promit clientelă și percep o taxă pentru publicitate, dar nu garan­tează niciun pacient, caz în care cel mai pro­babil «promovarea» nu are niciun efect“, adaugă Claudiu Ivanciovici.

Cum arată portretul-robot al stoma-turistului? Îl schițează Bianca Ivanciovici: „Media de vârstă este undeva între 30 și 60 de ani. Sunt persoane care știu să fo­lo­sească internetul și au o cultură gene­rală destul de bună pentru a înțelege cât de importantă este sănătatea orală“.

Deocamdată, cei mai mulți clienți din străinătate sunt tot românii. O arată sta­tis­ticile cabinetelor, potrivit cărora peste 90% dintre solicitări vin din diaspora.

All inclusive. Alexandra, de exemplu, locuiește de zece ani în Italia. A plecat ca menajeră și a ajuns manager de hotel. După prima naștere au apărut și grave pro­ble­me dentare. „Prima dată am mers la un stomatolog din orașul în care locu­iam. Nu m-a băgat în seamă, dar am plătit câteva sute de euro. Apoi am încercat la un medic care tratase o prietenă, tot româncă. Mi-a spus scurt: se rezolvă, dar costă 40.000 de euro“, povestește Ale­­xandra.

La trei ani de la această consultație, Alexandra a aflat de la o rudă care locuia tot în Italia că serviciile stomatologice din România sunt mai ieftine. „Mi-a spus că a ajuns la un stomatolog care a ajutat-o. Așa că m-am prezentat și eu la cabinet. După un consult a venit și prețul esti­mativ: 10.000 de euro“, adaugă Alexandra. După mai multe ședințe la medic și deplasări de câte două săptămâni în Ro­mânia, Alexandra a plătit în total 13.000 de euro: transport cu avionul, cazare și servicii medicale.

Tot serviciile stomatologilor români au fost alese și de Mirela, care lucrează de șapte ani în Suedia. Activează în domeniul IT și câștigă bine, însă când vine vorba de cheltuieli, este foarte atentă cu banii. „Suedia este o țară mi­nunată, cu un sistem foarte bine pus la punct. Dar și foarte scumpă. Prima dată când am mers la stomatolog, consultul a fost 400 de euro“, explică Mirela. Lucră­rile stomatologice care urmau să i se facă erau de aproape 30.000 de euro. Așa că a început să caute pe internet și a găsit o soluție tot în România. „Am descoperit o adevărată industrie, cu agenții care îți aranjau biletul de avion, cazarea…“, mai spune Mirela. Medicii din Bu­cu­rești au estimat lucrările Mirelei la circa 10.000 de euro. După ce a inclus cos­turile cu transportul, cazarea, dar și vizi­tele fă­cute prin România, nota totală de plată nu a depășit 12.000 de euro.

Media cheltuielilor făcute de străini pentru tratamente medicale în România co­boară însă undeva la 3.000-3.500 de euro, după cum spune Răzvan Nacea, ma­nager Seytour, agenție care oferă servicii de turism medical.

Servicii combinate. Ce primesc stomato-turiștii în schimbul acestor bani? „Serviciile turismului de să­nă­tate presupun asistență medicală și consul­tanță înainte de a sosi în țară, bilete de avion, rezer­vări hoteliere, tran­s­feruri de la aeroport-clinică-hotel, tra­du­cător, asistență medi­cală și consul­tanță postoperatorie, excursii în oraș, vizite, servicii spa&relaxare“, explică Nacea. Vizitatorii din străi­nă­tate sunt interesați de servicii stomatologice, chi­rurgie este­tică și plas­tică, chi­rur­gie baria­trică, spa&re­laxare, recupe­rare medicală.

Și, cum creșterea cererilor de tratament în clinicile private din România aduce bani buni în industria ospitalității, tot mai multe agenții de turism medical au început să introducă în ofertele lor pachete de servicii combinate: servicii me­dicale și tururi de relaxare.

Principalele țări din care vin turiști pen­­tru a se trata în România sunt Germa­nia, Marea Britanie, Italia, Franța și Israel, mai ales persoane de vârsta a doua și a treia care caută prețuri cu cel puțin 40% mai mici față de cele din țara de origine. E vorba, în principal, de români cu dublă cetățenie care se întorc în Ro­mânia.

Într-un alt fel de vacanță.

 

[/vc_column_text][vc_text_separator title=”Piața stomatologică” color=”juicy_pink” border_width=”2″][vc_column_text css=”.vc_custom_1479804910205{background-color: #ffe8e8 !important;}”]Businessul din zona serviciilor dentare este în creștere, de la simple cabinete la clinici-brand și la tranzacții spectaculoase.[/vc_column_text][vc_column_text]• Tranzacție. MedLife, liderul pieței medicale private, deschidea în 2015 prima sa clinică stomatologică, Denta Life. În ideea consolidării pe piață, în primăvara acestui an, MedLife a cumpărat pachetul majoritar al Dent Estet, liderul pieței de stomatologie.

• Costuri. Investiția într-un cabinet stomatologic este de circa 100.000 de euro și poate ajunge la peste 250.000 de euro, în funcție de dotările și echipamentele utilizate.

• Concurență. Piața serviciilor stomatologice este estimată la 300–400 de milioane de euro. Clinici mari, cu afaceri de peste un milion de euro, funcționează deja în toată țara. Medical Tours la Pitești, Implantodent la Constanța, Dentalmed la București, Stomdas la Bacău.

• Servicii. Cele mai cerute tratamente stomatologice solicitate de turiștii străini cabinetelor din România sunt restaurările dentare complete, implantologie și chirurgie. Astfel de cereri venite din exterior au crescut anul trecut cu 20%.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

 


FOTO copertă: Bianca și Claudiu Ivanciovici, proprietarii Ident, investesc într-un hotel-cabinet dentar în Corbeanca. Sursa foto: Laszlo Raduly / NewMoney

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.