Cine sunt antreprenorii prin mâna cărora, în ultimii 10 ani, au trecut proprietăți care valorează 6% din PIB-ul României de anul trecut

Andreea Neferu 15/05/2018 | 11:39 Oameni
Cine sunt antreprenorii prin mâna cărora, în ultimii 10 ani, au trecut proprietăți care valorează 6% din PIB-ul României de anul trecut

Locuințe, terenuri, mașini, hoteluri sau afaceri sunt doar câteva dintre pro­prie­tățile evaluate de-a lungul timpului de o familie de antreprenori din Bucu­rești. Cumulat, în ultimul deceniu au trecut prin mâna lor bunuri de 11 miliarde de euro. Adică echivalentul a 6% din PIB-ul României pe 2017.

Acest articol a apărut în numărul 40 (14-27 mai) al revistei NewMoney

Pentru Anuța și Laurențiu Stan, ideea unui business în domeniul evaluării de proprietăți imobiliare, bunuri sau chiar afaceri s-a cristalizat în primăvara anului 2005, după ce căpătaseră expe­riență în această industrie. Ea lucrase ca ofițer de credite și evaluator intern într-o bancă, iar Laurențiu Stan făcuse parte din echipa ANEVAR (Asociația Națională a Evaluatorilor Autorizați din România) – asociația sub a cărei umbrelă se află profesia de eva­luator. Nu erau soț și soție la acea vreme, dar încă de la început au gândit FairValue Consulting ca pe o „afacere de familie“, spun ei retrospectiv.

Au pornit la drum cu un laptop, un com­puter și o imprimantă cu cerneală, iar su­frageria apartamentului din cartie­rul bu­cu­reștean Drumul Taberei, în care locu­iau, le-a fost primul birou. După un an și jumătate în care au lucrat printre topuri de hârtie, dosare, acte și seringi cu cer­neală pentru imprimantă, au hotărât că este momentul să închirieze un spațiu pentru birou. Iar pe măsură ce numărul de clienți a crescut, s-au mutat în spații tot mai mari: o garsonieră, un apartament de trei camere, pentru a se opri în urmă cu opt ani în spațiul în care se află și acum și în care au investit circa 500.000 de euro.

Potențial de piață. Domeniul eva­luă­rilor este strâns legat de cel financiar, astfel că recesiunea care a surprins economia locală la finalul lui 2008 și-a pus am­prenta și asupra businessului FairValue. „Declinul activității de creditare bancară a condus la o scădere a cifrei de afaceri în 2009 până la nivelul din 2007“, spune Anuța Stan. Concret, veniturile com­paniei ajunseseră la circa 600.000 de euro, potrivit Romanian-companies.eu. Ulterior, odată cu revirimentul economiei, și afacerile FairValue au început să crească, serviciile de evaluare generând anul trecut 1,3 mili­oane de euro. Esti­mă­rile pentru 2018 indică un nou avans, de 15%.

Cei doi antreprenori spun că evaluările se fac fie în scopul garantării unui credit bancar cu o proprietate imobiliară sau un bun mobil, fie pentru declararea valorii impozabile a unei clădiri sau pentru înre­gistrarea în contabilitate a unor valori actualizate ale activelor companiilor. „O evaluare poate fi utilizată și în cadrul procedurii de insolvență, în cadrul planului de reorganizare sau pentru vânzarea bu­nu­rilor în cazul falimentului“, adaugă Anuța Stan.

Radiografia clienților. Principalii clienți ai companiei sunt per­soanele juridice și fizice din România, care solicită un credit bancar și care vor să îl garanteze cu o proprietate imobiliară sau un bun mobil, însă în ultimii ani a crescut și ponderea clienților „non-ban­cari“, care au nevoie de evaluări în dife­ri­te scopuri, cum ar fi impozitarea clă­dirilor, rapor­tă­rile financiare sau de­clan­șarea procedurii de insolvență. De altfel, în strategia companiei intră și expansiunea pe aceste segmente.

Cu o echipă formată acum din 70 de eva­luatori la nivel național, FairValue Consulting a realizat în ultimul deceniu peste 100.000 de rapoarte de evaluare, valoarea estimată a tuturor proprietăților analizate în acest interval ridicându-se la peste 11 miliarde de euro. Printre clienții lor s-au numărat inclusiv companii precum Lidl, eMAG sau Boromir, potrivit informațiilor de pe site-ul companiei. Chiar dacă nu ofe­ră detalii concrete, cei doi antrepre­nori spun că cea mai valoroasă proprietate individuală pe care au evaluat-o a fost un hotel din București, de peste 130 de mi­li­oane de euro. Ca termen de com­pa­rație, una dintre cele mai mari tran­zacții din piața imobiliară românească a anului 2017, vânzarea complexului hotelier Radisson din Capitală, s-a ridicat la aproape 170 de milioane de euro.

Privit în ansamblu, volumul de investiții de pe piața locală de real estate – care mă­soară tranzacțiile cu proprietăți imobiliare comerciale – s-a ridicat anul trecut la circa un miliard de euro, în creștere cu 10% față de 2016, potrivit companiei de consul­tanță imobiliară JLL România. În contextul în care birourile, retailul și sectorul de logistică și industrial par că au prins aripi în ultima vreme, și compania fondată de cei doi antreprenori în domeniul evaluării a început să se orienteze din ce în ce mai mult către aceste segmente ale pieței imobiliare. „În primul tri­mestru al acestui an, numărul de evaluări efectuate de compania noastră a crescut cu câteva procente față de aceeași peri­oa­dă a anului trecut. Numărul de proprie­tăți reziden­țiale evaluate a scăzut ușor față de anul precedent, însă a crescut vo­lu­mul eva­luă­rilor de proprietăți comerciale sau industriale și numărul evaluări­lor de terenuri libere“, spune Anuța Stan.

Privire de ansamblu. Anul trecut, piața românească de evaluare a ajuns la aproximativ 48 de milioane de euro, în creștere cu 7% față de 2016, potrivit ANEVAR. Printre jucătorii din acest domeniu se mai numără și Veridio sau Haintz Consulting.

Dincolo de proprietățile reziden­țiale, care reprezintă „grosul“ rapoartelor de evaluare, legislația prevede ca imobilele nerezidențiale să fie supuse evaluă­rii o dată la trei ani dacă sunt deținute de persoane fizice, respectiv o dată la trei ani dacă sunt controlate de companii. Ceea ce înseamnă că, mai devreme sau mai târziu, trebuie să treacă iarăși prin „ochiul“ evaluatorilor.

ÎN RINGUL EVALUĂRILOR

Cele mai multe evaluări realizate pe piața locală vizează proprietăți imobiliare. De altfel, în ultima perioadă piața de real estate a fost foarte efervescentă, motiv pentru care și numărul, și valoarea tranzacțiilor din acest domeniu au crescut.

  • O valoare generală. Piața românească de evaluare a ajuns anul trecut la aproximativ 48 de milioane de euro, în creștere cu 7% față de anul precedent, potrivit Asociației Naționale a Evaluatorilor Autorizați din România (ANEVAR).
  • Evaluări periodice. Legislația prevede ca, dincolo de proprietățile rezidențiale, și clădirile nerezidențiale să fie supuse evaluării o dată la trei ani dacă sunt deținute de persoane fizice, respectiv o dată la trei ani dacă sunt controlate de companii.
  • Marile tranzacții. Una dintre cele mai mari tranzacții imobiliare realizate anul trecut a fost cea prin care complexul hotelier Radisson din București a fost vândut de compania israeliană Elbit către fondurile de investiții Revetas Capital și Cerberus. Valoarea tranzacției a fost de circa 170 de milioane de euro. În 2018, una dintre cele mai mari tranzacții imobiliare a fost cea prin care sud-africanii de la MAS REI și compania Prime Kapital, fondată de foști manageri ai NEPI, au cumpărat cu 95 de milioane de euro centrul comercial Militari Shopping Center de la Atrium European Real Estate Limited.

 


FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney

A debutat în presa scrisă în urmă cu opt ani. În 2013, a absolvit cursurile programului de pregătire intensivă în jurnalism „Economic and Political Reporting from Southeast Europe”, organizat la Londra și la Berlin de agenția de presă Reuters, iar în 2015 a participat la cursurile școlii de vară Online and Multimedia Journalism, organizată de Deutsche Journalistenschule la Munchen. În 2013, a câștigat premiul „Florin Petria” pentru jurnalism economic, iar în 2015 a fost unul dintre laureații concursului Tânărul Jurnalist al Anului, secțiunea Economie. Anterior, Andreea a lucrat la Ziarul Financiar. În prezent, la NewMoney, Andreea acoperă din punct de vedere editorial domeniile construcții și imobiliare.