Cine este tânărul căruia afacerea cu lentile de contact i-a adus peste un milion de euro

Florel Manu 29/01/2019 | 15:00 Oameni
Cine este tânărul căruia afacerea cu lentile de contact i-a adus peste un milion de euro

Când oportunitățile din piață se văd cu ochiul liber, atingerea unei cifre de afa­ceri de un milion de euro e doar o ches­tiune de timp. Și de pres­cripție potrivită.

Acest articol a apărut în numărul 57 (21 ianuarie – 3 februarie 2019) al revistei NewMoney

Alexandru Alecu (30 de ani) a prins microbul afa­ce­rilor încă din copilărie, când îi ajuta pe părinții săi, care aveau un bu­si­ness de retail de haine, să completeze chitanțe. Prima încercare pe cont propriu a făcut-o însă ceva mai târziu, în fa­cultate, în 2008. Începuse să digitalizeze publicații folosind un soft care permitea „răsfoirea“ în online a revistelor, într-un mod similar celor tipărite pe hârtie. Se ins­pirase după niște platforme din Sta­tele Unite, însă, chiar dacă internetul era în plin avânt în România, piața locală nu era încă pregătită pentru un astfel de produs în acel moment. Afacerea a eșuat, iar antreprenorul mărturisește retros­pec­tiv că i-a fost greu să accepte acel eșec.

Și o spune și pentru că prima sa ten­tativă de bu­si­­ness a însemnat și 5.000 de euro pierduți. O parte erau bani împru­mu­­tați, iar restul – economii pe care le fă­cuse pentru a-și susține studiile la Fa­cul­ta­tea de Administrarea Afacerilor a Uni­versității Româno-Britanice. După dușul rece din facultate și-a încercat din nou norocul. Nu a renunțat la online, dar s-a reorientat de această dată către segmentul de optică medicală. Voia să aibă, totuși, propria sa afacere.

Se întâmpla în 2011, nișa pe care intra era încă în formare, iar Alecu a mizat totul pe lentile de contact. „Am început inițial cu 500 de euro și am ajuns la 1.000 de euro. Un prieten mi-a făcut site-ul și altul pozele“, își amintește antreprenorul. În pa­ra­lel, a început să caute un investitor care să-l susțină pentru a-și asigura un stoc de marfă. La un moment dat a găsit unul în Polonia, dar negocierile ulteri­oare nu s-au mai concretizat. „Una am vorbit pe Skype, altele au fost discuțiile de la București“, povestește Alexandru Alecu. Așa că a căutat noi investitori și i-a găsit pe plan local.

În cele din urmă, în afacere au intrat unul dintre foștii săi colegi de facultate și un prieten al acestuia. Trecuse un an de când începuse afacerea Videt.ro, iar odată cu finanțarea astfel obținută ci­fre­le au început să crească.

Totuși, nu a re­nun­țat la ideea de a căuta un par­tener mai puternic. L-a găsit în 2014, în cehii de la Alensa, unul dintre cei mai pute­r­nici jucători din piața europeană de op­tică medicală.

FOCUSUL DIN ONLINE. Discuțiile s-au finalizat în 2015, când Videt.ro ajunsese la o cifră de afaceri de circa 250.000 de euro. După exit-ul partene­rilor ini­țiali și in­trarea companiei din Cehia în acțio­nariat, veniturile au înce­put să crească rapid. „De la 250.000 de euro au ajuns la peste 700.000 de euro“, spune Alecu. Și au continuat să crească, ajun­gând anul trecut la aproximativ 1,1 milioane de euro, după ce în portofoliul firmei au început să intre și rame de oche­lari, lentile și ochelari de soare.

Din mers, Alecu a învățat că un business cum este cel al lui trebuie ajutat și cu declinări în offline. Avea un showroom încă din 2012, unde expunea fizic len­ti­lele de contact pe care le vindea online. „În 2014 am angajat și un medic pentru a oferi consul­tanță pentru cei care doreau lentile de contact“, iar după intrarea cehilor în afacere a început să ofere și con­sultații medicale propriu-zise. Mai mult, anul acesta a mai făcut un pas și a des­chis un showroom cu o suprafață mai mare desti­nată atât vânzărilor, dar și consultațiilor, însă activitatea principală va rămâne încă în mediul online.

Antreprenorul mai spune că popularitatea magazinului online a început să crească după alianța cu Alensa, pentru că stocurile acestei companii i-au permis să livreze produsele în cel mult trei zile, în con­­dițiile în care alți competitori pot onora cererile în cel puțin trei săptămâni.

În ceea ce privește clienții, bugetul anual al româ­nilor pentru achiziția de lentile de contact este de circa 400 de lei, în timp ce în cazul ochelarilor e mai greu de avansat o sumă medie. „Sunt clienți care comandă rame de ochelari de 200 de lei, dar preferă și ochelari de soare de peste 2.000 de lei“, detaliază Alecu. Iar potențialul de creștere al pieței este enorm. Piața de optică medi­cală este estimată în acest moment la circa 180-200 de milioane de euro. Și asta în condițiile în care, în 2014, piața se învârtea în jurul a 80 de milioane de euro.

Segmentul lentilelor de contact, pentru care nu există date oficiale, este estimat de Alecu, în funcție de vânzările sale și ale competitorilor, la circa 8 mi­lioane de euro, chiar dacă vorbim de mediul online. Ceea ce în­seamnă că potențial de creștere există în continuare. Și se vede chiar și cu ochiul liber.

Cu coada ochiului

Piața dispozitivelor optice medicale este în continuă creștere, în condițiile în care două treimi din populația țării ar avea probleme de vedere.

ObișnuințăCirca 70% din români preferă să-și cumpere ochelarii sau alte dispo­zitive de vedere din magazi­nele de optică.

Încredere. Doar puțin peste 3% din cumpărători își comandă ochelarii la magazinele online, în timp ce peste 25% din aceștia pre­feră să facă achiziția din hi­permarketuri, ma­ga­zine de sănătate și înfrumusețare ori din magazine cu produse pentru vacanță.

Statistică. Circa 50% din piață este reprezentată de ochelarii de soare, 23% de rame, 17% de lentile și 10% de ochelarii de vedere.


FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.