Cine este tânărul căruia afacerea cu lentile de contact i-a adus peste un milion de euro
Când oportunitățile din piață se văd cu ochiul liber, atingerea unei cifre de afaceri de un milion de euro e doar o chestiune de timp. Și de prescripție potrivită.
Acest articol a apărut în numărul 57 (21 ianuarie – 3 februarie 2019) al revistei NewMoney
Alexandru Alecu (30 de ani) a prins microbul afacerilor încă din copilărie, când îi ajuta pe părinții săi, care aveau un business de retail de haine, să completeze chitanțe. Prima încercare pe cont propriu a făcut-o însă ceva mai târziu, în facultate, în 2008. Începuse să digitalizeze publicații folosind un soft care permitea „răsfoirea“ în online a revistelor, într-un mod similar celor tipărite pe hârtie. Se inspirase după niște platforme din Statele Unite, însă, chiar dacă internetul era în plin avânt în România, piața locală nu era încă pregătită pentru un astfel de produs în acel moment. Afacerea a eșuat, iar antreprenorul mărturisește retrospectiv că i-a fost greu să accepte acel eșec.
Și o spune și pentru că prima sa tentativă de business a însemnat și 5.000 de euro pierduți. O parte erau bani împrumutați, iar restul – economii pe care le făcuse pentru a-și susține studiile la Facultatea de Administrarea Afacerilor a Universității Româno-Britanice. După dușul rece din facultate și-a încercat din nou norocul. Nu a renunțat la online, dar s-a reorientat de această dată către segmentul de optică medicală. Voia să aibă, totuși, propria sa afacere.
Se întâmpla în 2011, nișa pe care intra era încă în formare, iar Alecu a mizat totul pe lentile de contact. „Am început inițial cu 500 de euro și am ajuns la 1.000 de euro. Un prieten mi-a făcut site-ul și altul pozele“, își amintește antreprenorul. În paralel, a început să caute un investitor care să-l susțină pentru a-și asigura un stoc de marfă. La un moment dat a găsit unul în Polonia, dar negocierile ulterioare nu s-au mai concretizat. „Una am vorbit pe Skype, altele au fost discuțiile de la București“, povestește Alexandru Alecu. Așa că a căutat noi investitori și i-a găsit pe plan local.
În cele din urmă, în afacere au intrat unul dintre foștii săi colegi de facultate și un prieten al acestuia. Trecuse un an de când începuse afacerea Videt.ro, iar odată cu finanțarea astfel obținută cifrele au început să crească.
Totuși, nu a renunțat la ideea de a căuta un partener mai puternic. L-a găsit în 2014, în cehii de la Alensa, unul dintre cei mai puternici jucători din piața europeană de optică medicală.
FOCUSUL DIN ONLINE. Discuțiile s-au finalizat în 2015, când Videt.ro ajunsese la o cifră de afaceri de circa 250.000 de euro. După exit-ul partenerilor inițiali și intrarea companiei din Cehia în acționariat, veniturile au început să crească rapid. „De la 250.000 de euro au ajuns la peste 700.000 de euro“, spune Alecu. Și au continuat să crească, ajungând anul trecut la aproximativ 1,1 milioane de euro, după ce în portofoliul firmei au început să intre și rame de ochelari, lentile și ochelari de soare.
Din mers, Alecu a învățat că un business cum este cel al lui trebuie ajutat și cu declinări în offline. Avea un showroom încă din 2012, unde expunea fizic lentilele de contact pe care le vindea online. „În 2014 am angajat și un medic pentru a oferi consultanță pentru cei care doreau lentile de contact“, iar după intrarea cehilor în afacere a început să ofere și consultații medicale propriu-zise. Mai mult, anul acesta a mai făcut un pas și a deschis un showroom cu o suprafață mai mare destinată atât vânzărilor, dar și consultațiilor, însă activitatea principală va rămâne încă în mediul online.
Antreprenorul mai spune că popularitatea magazinului online a început să crească după alianța cu Alensa, pentru că stocurile acestei companii i-au permis să livreze produsele în cel mult trei zile, în condițiile în care alți competitori pot onora cererile în cel puțin trei săptămâni.
În ceea ce privește clienții, bugetul anual al românilor pentru achiziția de lentile de contact este de circa 400 de lei, în timp ce în cazul ochelarilor e mai greu de avansat o sumă medie. „Sunt clienți care comandă rame de ochelari de 200 de lei, dar preferă și ochelari de soare de peste 2.000 de lei“, detaliază Alecu. Iar potențialul de creștere al pieței este enorm. Piața de optică medicală este estimată în acest moment la circa 180-200 de milioane de euro. Și asta în condițiile în care, în 2014, piața se învârtea în jurul a 80 de milioane de euro.
Segmentul lentilelor de contact, pentru care nu există date oficiale, este estimat de Alecu, în funcție de vânzările sale și ale competitorilor, la circa 8 milioane de euro, chiar dacă vorbim de mediul online. Ceea ce înseamnă că potențial de creștere există în continuare. Și se vede chiar și cu ochiul liber.
Cu coada ochiului
Piața dispozitivelor optice medicale este în continuă creștere, în condițiile în care două treimi din populația țării ar avea probleme de vedere.
Obișnuință. Circa 70% din români preferă să-și cumpere ochelarii sau alte dispozitive de vedere din magazinele de optică.
Încredere. Doar puțin peste 3% din cumpărători își comandă ochelarii la magazinele online, în timp ce peste 25% din aceștia preferă să facă achiziția din hipermarketuri, magazine de sănătate și înfrumusețare ori din magazine cu produse pentru vacanță.
Statistică. Circa 50% din piață este reprezentată de ochelarii de soare, 23% de rame, 17% de lentile și 10% de ochelarii de vedere.
FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney