Cine este producătorul de tractoare din România care concurează cu giganții internaționali

Senica Micu 24/10/2018 | 13:12 Companii
Cine este producătorul de tractoare din România care concurează cu giganții internaționali

Vor reuși, în următorii ani, investitorii în tractoare de la IRUM Reghin săși crească vânzările cu modelele pe care le vor lansa? Un lucru este sigur: tractorul agricol anunțat zilele acestea ar urma să fie cel puțin egalul celor promovate de marii jucători europeni. 

Acest articol a apărut în numărul 51 (22 octombrie – 4 noiembrie) al revistei NewMoney

Mircea Oltean lucrează intens la ultimele detalii pentru lansarea celui mai nou tractor construit de inginerii de la IRUM Re­ghin. Promovat drept „primul tractor 100% românesc“ – chiar dacă 20% din com­po­nente sunt aduse de la partenerii din străi­nătate –, acesta urmează să fie pre­zentat publicului la cel mai mare eveniment din domeniul agricol, INDAGRA (31 octombrie – 4 noiembrie, București), alături de alte com­panii concurente, care vin cu tractoare din aceeași categorie. Oltean, care dezvoltă acest business în fa­milie, îm­preună cu soția și fiul, speră ca într-o pri­­mă fază să aibă comenzi pentru cel puțin 500 de unități. „Este un produs cu un anumit nivel de performanță, co­mercializat la un preț care nu va fi low-cost“, spune el, fără a da mai multe detalii despre prețul de vânzare.

Cât de bine va fi primit de piața inter­na­țională este prematur chiar și pentru investitori să facă unele estimări. „Ne do­rim să creștem pe piața externă cu tracto­rul acesta“, spune, scurt, Oltean. La prima vedere, lucrurile stau bine: produsele fa­bricate la Reghin, mai ales tractoarele fo­res­­tiere, sunt deja cunoscute și concu­rează de ani de zile cu cele ale marilor pro­­­ducători. Practic, brandul este cunoscut. Africa de Sud, Spania, Franța, Belgia sau Elveția sunt doar câteva dintre țările unde ajung tractoarele fabricate la Re­ghin, următoarea oprire fiind spațiul ex-sovietic, o dorință mai veche a antreprenorului.

Până acum, vânzările și exporturile au avut un ritm susținut pe două segmente principale: tractoarele forestiere (cu care au intrat în business încă de la început) și cele agricole, produse sub licenţă Bela­rus începând cu anul 2010, despre care Oltean spu­ne că sunt „mult mai simple și mai ieftine decât noul tractor“.

PIAȚA INTERNAȚIONALĂ. Raportat la nivel european, este loc de creștere pe această piață. Țara noastră, a cincea cea mai mare suprafață agricolă din Uniunea Europeană, are un parc de puțin peste 200.000 de tractoare. Cu alte cuvinte, fie­care tractor ară, în medie, 45 de hectare, un indicator care ne plasează mult în urma altor țări europene când vine vorba de mecanizare agricolă.

În Grecia, spre exemplu, fiecare tractor ară o medie de 16 hectare, în timp ce media din Germa­nia este de 12 hectare de teren la fiecare utilaj, arată datele statistice ale Departamentului american de Co­merț. Pe de altă parte, există și țări care se află în urma României din punct de ve­dere al mecani­zării agricole, un exemplu fiind Bulgaria, unde fiecare tractor este responsabil pentru aproape 63 de hectare de suprafață agricolă.

Flota de tractoare a României a înregistrat o creștere de aproape 20% în ultimul de­ceniu, însă gradul de mecanizare al agri­­culturii românești rămâne în continuare destul de redus, motiv pentru care și producțiile locale sunt mult mai mici față de cele din alte țări. Astfel, dacă înainte de 1989, producția internă de tractoare era do­minată de Uzina Tractorul Brașov, astăzi în piață au mai rămas doar câțiva jucători locali, precum IRUM Reghin (cel mai mare la momentul actual) sau MAT Craiova, în timp ce mare parte a tractoa­relor comercializate în România vin din import, de la producători precum John Deere, New Holland sau Case.

În perioada de boom a anilor ’80, la Trac­­torul Brașov lucrau 26.000 de oameni, iar „Universal 650“, tractorul premium cu care se lăuda atunci industria românească, câștiga licitație după lici­tație, povestește Gheorghe Șimon (62 de ani), un fost angajat al uzinei. De altfel, specialiștii din domeniu sunt de părere că ritmul la care se lucra în acea perioadă nu va putea fi egalat în vii­tor de niciun alt pro­ducător local.

De Tractorul Brașov îl leagă multe amin­tiri și pe Mircea Oltean. „Am făcut practică acolo când eram student, iar lucrurile erau foarte bine puse la punct. Astăzi, în locul fabricii sunt niște blocuri de locuit, un mall. Aproape 40 de hectare s-au ras de pe fața pământului. Așa ceva nu se face“, spune el.

DE LA ANGAJAT LA ANTREPRENOR. Anul trecut, fabrica IRUM Reghin a avut vânzări de 20,5 mili­oane de euro – dintre care trei mili­oane de euro au fost generate de exporturi –, esti­mându-se pentru 2018 o creș­tere cu 20% a cifrei de afaceri. Dar lucrurile nu au stat întotdeauna așa.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

Senica Micu are o experiență de peste zece ani în presa de business. A scris pentru mai multe publicații, precum Forbes, Money Express și Capital, realizând interviuri cu lideri de companii și antreprenori. În paralel, a coordonat diverse proiecte editoriale și s-a implicat în organizarea unor evenimente. În 2011, a câștigat unul dintre marile premii ale concursului „Tânărul Jurnalist al Anului”, inițiat de Freedom House România.
← Close