Cine este antreprenorul care vrea să obțină anul acesta un milion de euro din amenajarea de birouri

Florel Manu 02/09/2019 | 09:22 Oameni
Cine este antreprenorul care vrea să obțină anul acesta un milion de euro din amenajarea de birouri

Odată cu avansul companiilor IT în Ro­mâ­nia, pretențiile chiriașilor pentru ca­li­tatea birourilor au crescut. Piața a fă­cut loc unei nișe, deloc neglijabilă, care s-a orientat către amenajarea interioarelor clădirilor de birouri. Iar unii antrepre­nori din industria mobilei și-au ajustat businessul așa încât să obțină o felie cât mai generoasă a unei piețe care se apropie de 65 de milioane de euro.

Acest articol a apărut în numărul 72 (26 august – 8 septembrie 2019) al revistei NewMoney

Gabriel Rusu (37 de ani), cofondator al unui hub tehnologic din Cluj-Napoca dedicat micilor comunități din industria IT, inaugurează la jumătatea lui septembrie al doilea sediu al Silicon Forest, care va găz­dui sute de salariați. Luna trecută, a sărbă­torit un an de la deschiderea primei clădiri a Silicon Forest, în centrul orașului Cluj-Napoca. Recent, a primit de la partenerii săi din Statele Unite – Boaz Gilad, proprie­tar al unei companii de dezvoltare imo­bi­liară și investiții, și Guy Praisler, fondator al unor companii de înaltă tehnologie și dezvoltare de aplicații – proiectul cu de­signul pentru amenajarea interioară a celui de-al doilea sediu Silicon Forest care va fi în Parcul Central. „În IT, dacă nu ai un birou bine amenajat, ai un mare minus atunci când faci angajări“, spune Gabriel Rusu, care a achiziționat deja elementele de mobilier pentru noul sediu.

Gabriel Rusu este doar un exemplu din sutele de antreprenori care își extind afacerea într-un spațiu nou și vor o amenajare care să răspundă cerințelor angaja­ților. Iar oamenii de afaceri care nu be-neficiază de proiecte la cheie apelează la companii specializate în astfel de ame­najări.

O companie care activează pe această nișă este RedLine, firmă înființată de omul de afaceri tulcean Radu Șuteu (37 de ani). Fără a avea vreo legătură cu proiectul Silicon Forest de la Cluj, Șuteu și-a concentrat operațiunile către zona de est a țării și în­cearcă să obțină anul acesta venituri de un milion de euro din nișa de 65 de milioane de euro a amenajărilor interioare pentru birouri.

LECȚIA AMERICANĂ. Povestea de business a lui Radu Șuteu, care este născut la Câmpulung (județul Argeș), a început în București, s-a perfecționat în Statele Unite și s-a maturizat la Tulcea. În 2003, proaspăt absolvent de Comunicare și Relații Publice la Școala Națională de Studii Politice și Administrative (SNSPA) din Capitală, Radu Șuteu a considerat că se simte mai confor­tabil în zona antreprenoriatului. „Era pe­ri­oada de boom a internetului și toată lumea voia site-uri“, spune Radu Șuteu. Pasionat de IT, încă din facultate, a învățat să facă singur programare și a început să dezvolte site-uri.

La ceva timp după încheierea studiilor s-a căsătorit, iar în ianuarie 2007 a fost nevoit să plece în Statele Unite cu soția sa pentru a rezolva o problemă medicală, mai precis un transplant de cornee. Era decis să rămână definitiv peste Ocean, estimând că tratamentul va dura trei ani. Problema medicală a fost rezolvată însă în doar șase luni, iar Șuteu și soția sa au hotărât să re­vină în țară. În timp ce se aflau în America, soții Șuteu au fost găzduiți de un prieten din Statele Unite care avea un business în domeniul construcțiilor. De aici, Șuteu a în­vățat care sunt etapele pentru pregătirea unei afaceri.

„Perioada din SUA a fost definitorie pentru businessul pe care l-am continuat în Ro­mânia“, adaugă Radu Șuteu, care preci­zează că a învățat de la americani în pri­mul rând ce înseamnă să ai curaj în business și să-ți asumi deciziile pe care le iei. Mai exact, a realizat cum este să pui cap la cap procesele necesare pentru livrarea unui singur proiect format din mai multe componente.

După această scurtă „școlarizare“ din Statele Unite, în iunie 2007, a revenit la Tulcea și s-a alăturat cu soția sa unei mici afa­ceri de familie pornite de un unchi al acesteia în domeniul mobilei, Samuel Mobilier. Aici a pus în practică lucruri învățate în America. Și, cum este pasionat de tehnică, primul lucru pe care l-a implementat a fost dezvoltarea unui soft care să permită pro­iectarea de mobilier în 3D, lucru care nu era încă popular în industria mobilei din România la acea vreme. Pe acest fond, micul business de familie de la Tulcea a luat avânt, ajungând anul trecut la afaceri de peste 900.000 de euro.

PARIUL PE BIROURI. În 2014, Radu Șuteu decide să-și deschidă propriul business. Era perioada în care sectorul imobiliar începea să-și revină după criza în care intrase în 2008. Un avans considerabil a fost luat de clădirile de birouri pe care dezvoltatorii au început să le livreze la standarde mult mai înalte decât înainte de criză. Ideea înființării noii companii a venit după ce, în perioada 2013-2014, fabrica de mo­bilă din Tulcea a început să primească și comenzi de amenajare la cheie a spațiilor pentru hoteluri sau pentru birouri.

În 2018, după ce a căpătat patru ani de experiență pe piață, RedLine a avut o cifră de afaceri de 350.000 de euro. Anul acesta, are deja un contract de circa 600.000 de euro pentru amenajarea unei clădiri de birouri la Constanța, pentru o companie care activează în domeniul construcțiilor navale. Atenția lui Șuteu este îndreptată însă către București, unde piața birourilor înre­gistrează cele mai mari creșteri. „Sunt com­panii care caută să atragă generația nouă de angajați, deschisă lucrurilor inovative“, detaliază Radu Șuteu.

Potrivit unei analize ESOP Consulting, suprafața totală de spații de birouri care va fi livrată anul acesta în Capitală va depăși 400.000 de metri pătrați.

PROIECTE MODULARE. Radu Șuteu și-a concentrat până acum proiectele pe zona Tulcea, Galați, Constanța, Mangalia, dar are deja contracte în derulare și în Bucu­rești. Pentru asta însă, a avut nevoie de ceva nou. Recent, a introdus în portofoliu sistemele mul­tifuncționale GRID, lansate în Danemarca. „Sunt elemente modulare pe care le poți folosi de la mobilier până la pereți interiori sau spații de expunere pentru târguri sau festivaluri“, explică antreprenorul utilitatea sistemelor GRID.

Cercetările de piață ale lui Șuteu arată că aceste sisteme, dar și altele care au mai multe utilizări pot fi folosite la amenajarea noilor clădiri de birouri sau la reconversia celor de categorie inferioară construite anii trecuți. A căpătat experiență în amenajarea de spații interioare pentru companii după ce în urmă cu doi ani a avut o serie de proiecte finanțate de un partener norve­gian în Africa, în țări ca Tanzania și Kenya. Pentru că banii erau din ce în ce mai puțini, a renunțat ulterior la proiect.

Se concentrează acum pe piața locală, unde urmărește obținerea de contracte pentru amenajarea interioară a clădirilor de birouri. Și asta, pentru că tot mai mulți antreprenori, în special din zona de IT, caută pentru angajații lor spații cu interi­oa­re funcționale și cu tehnică de ultimă generație. Iar sistemele pe care le importă, în special din țările nordice, permit utilizarea aceluiași spațiu atât pentru activități zilnice, cât și pentru organizarea de întâlniri sau activități de recreere. Și toate acestea, pentru cei care nu au parteneri ameri­cani, așa cum are Gabriel Rusu de la Silicon Forest, beneficiar al soluțiilor de ame­na­jare a căror utilitate a fost confirmată deja în businessurile de peste Ocean.

Orașele de sticlă

Volumul investițional din piața imobiliară în primul semestru al anului 2019 s-a ridicat la aproximativ 410 milioane de euro, potrivit ulti­melor calcule și estimări ale companiei de consultanță Cushman & Wakefield Echinox.

  • Record. Cea mai mare tranzacție din punct de vedere valoric a fost încheiată de Dedeman, care a achi­ziționat cu 130 de milioane de euro proiectul de birouri The Office din Cluj-Napoca, de la NEPI Rockcastle și Mulberry Development.
  • Volum. În 2019 vor fi livrate, doar în București, 29 de noi clădiri de birouri din clasele A și B+ cu o suprafață totală de 411.461 de metri pătrați, potrivit unei analize realizate de ESOP Consulting la începutul anului.

FOTO: Laszlo Raduly/NewMoney

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.