Cine este antreprenorul care îi învață pe oamenii de afaceri să atragă investiții ori să-și vândă companiile în cele mai bune condiții

Florel Manu 05/07/2024 | 09:10 Revista
Cine este antreprenorul care îi învață pe oamenii de afaceri să atragă investiții ori să-și vândă companiile în cele mai bune condiții

Cu o experiență antreprenorială de aproape 15 ani și patru exituri, antreprenorul Dan Berteanu dezvoltă acum un business prin care îi învață pe oamenii de afaceri să atragă investiții ori să-și vândă companiile în cele mai bune condiții.

De aproape doi ani, Dan Berteanu (52 de ani) este „francez“. A emigrat în Franța după ce și-a încheiat socotelile cu toate businessurile deținute în România, unde și-a vândut acțiu­nile pe care le avea în diverse companii. Și-a dorit tot timpul să aibă o viață liniștită, însă tot el recunoaște că „nu am de gând să ies la pensie la 52 de ani“. Așa că a decis să înceapă în aprilie 2022 un business, Exit by Choice, prin care să-i în­vețe pe antreprenorii români să atragă investitori ori să iasă din afacerile pe care le-au fondat.

Și spune că a făcut acest lucru din trei motive. „În primul rând, îmi țin mintea ocupată să fiu conectat la business, iar asta a fost o modalitate prin care mi-am imaginat că rămân conectat la mediul de afaceri, să mai lucrez cât vreau eu și cu cine vreau eu“, spune Dan Berteanu.

În al doilea rând, omul de afaceri consideră că e bine să-și împărtășească și altor antreprenori experiența prin care a trecut în urma celor patru exituri pe care le-a făcut de-a lun­gul timpului. Două dintre ele sunt din companii pe care le-a fondat chiar el de la zero, iar în celelalte două cazuri a investit și a muncit alături de fondatori până în momentul în care au decis de comun acord vânzarea.

Un al treilea motiv pentru care a decis să fondeze Exit by Choice este acela că în România se vorbește foarte mult de startup, de modul în care să crești și să internaționalizezi businessul, însă foarte puțini știu ce înseamnă să faci un exit. „Și am zis că aici e o buclă care nu se închide și mi s-a pă­rut că e un teritoriu neocupat. Așa că m-am gândit că trebuie să povestim de chestia asta, pentru că avem cu ce“, detaliază Dan Berteanu.

LECȚII DE BUSINESS

În businessul Exit by Choice, Dan Berteanu este partener cu Iulian Rizea, care are experiență în programe de mentorat desfășurate sub umbrela organizației Romanian Business Leaders, care reprezintă interesele mediului local de afaceri. Pentru a se perfecționa în zona de pre­­­gătire a antreprenorilor, Dan Berteanu a participat la rândul lui la un program internațional de pregătire, cu o du­rată de nouă luni, pentru a obține certificare în metodologia The Value Builder System.

Practic, antreprenorii care apelează la serviciile Exit by Choice se pregătesc pentru a atrage un investitor strategic ori pentru a vinde compania. Potrivit lui Dan Berteanu, programul durează, în principiu, 12 luni, timp în care au loc dis­cuții strategice care sunt aplicate pe profilul businessului respectiv. Există însă și situații când discuțiile se întind pe o perioadă mai lungă. „Cu jumătate din clienții cu care suntem în discuții intrăm în anul doi de pregătire. Sunt companii care trebuie pregătite doi ani pentru investment sau pentru exit“, spune Dan Berteanu.

Antreprenorul adaugă că pregătirea unui exit este destul de delicată, pentru că discuțiile trebuie purtate în special cu fondatorul businessului, fără a implica alte persoane din boardul de conducere al companiei. Însă și discuția față în față cu antreprenorul este destul de delicată. „E un moment cu mare încărcătură emoțională, pentru că mulți se gândesc ce fac după ce vând businessul. Noi pregătim atât compania să fie vandabilă, cât și antreprenorul cum să vorbească cu in­vestitorul și cum să se pregătească pentru viața de după exit“, explică el.

O altă situație care poate apărea atunci când este vorba de exit sau de atragerea unui investitor este aceea când businessul are doi acționari cu viziuni și idei diferite. Sunt însă și situații când afacerea este vândută de nevoie. „Nu toți antre­prenorii sunt pregătiți de exit. Sunt mulți prea bătrâni, iar urmașii lor nu sunt dispuși să preia businessul. Vor să vândă pentru că nu se mai pot ocupa de afacere și nu au cum să o mai remodeleze pentru a face un exit pro­fitabil“, adaugă Iu­lian Rizea, partenerul lui Dan Berteanu în Exit by Choice.

Acesta din urmă spune că, în programele de pregătire a antreprenorilor pentru a primi investiții și a face exit, lucrează cu companii cu venituri între 1 și 15 milioane de euro. Acestea sunt din diverse domenii, ca marketing și PR, pro­ducție, logistică, transport, distribuție, e-commerce, IT sau servicii medicale. În cei aproape doi ani de funcționare a lucrat direct cu 46 de clienți, iar circa 450 de oameni au par­ticipat la evenimentele educaționale derulate de Exit by Choice. Dan Berteanu spune că, în 2023, primul an plin de funcționare, Exit by Choice a generat venituri de aproximativ 500.000 de euro.

INVESTIȚII PERSONALE

Pe lângă această activitate edu­ca­țională, Berteanu continuă să facă investiții în diverse businessuri, exclusiv în calitate de investitor minoritar. Dar nu în orice condiții. „Scopul în investițiile mele este ca neapărat acestea să se încheie cu un exit. Dacă antreprenorul nu vede un exit în următorii doi-trei ani, nu mă bag“, explică el. Un alt criteriu pe care îl urmărește atunci când decide să in­ves­tească într-un business este ca fondatorul acestuia să fie pe aceeași lungime de undă cu el.

Practic, își dorește să aibă chimie cu antreprenorul, așa încât să poată gestiona mai ușor creșterea companiei și pregătirea ei pentru exit. În noile parteneriate, el nu vine doar cu componenta finan­ciară, ci își folosește și cunoștințele pentru a modela businessul astfel încât acesta să fie atractiv pentru eventualii cumpărători. Dacă aceste trei mari criterii nu sunt îndepli­nite, preferă să nu investească.

În opinia sa, exiturile pot contribui la creșterea mediului economic. „În cele mai multe cazuri, după exit, antreprenorul face o nouă investiție, într-un nou business. Este un mod de a învârti capitalul românesc și de a-l crește. E o formă de a crește puterea capitalului românesc și mediul de business“, menționează Dan Berteanu, care precizează că multe economii occidentale au crescut după acest model. Spune că în ultimii ani a sesizat o profesionalizare a mediului local de business, impulsionată de prezența companiilor multina­țio­nale în peisajul de business românesc. Cei mai mulți antreprenori fie au lucrat în aceste multinaționale, fie au intrat în business preluând anumite procese pe care le aplică marile companii.

La rândul lui, Iulian Rizea spune că în ultimii zece ani mediul de afaceri local a evoluat, iar antreprenorii români au fost mult mai deschiși la programele educaționale de învățare în business, iar acest lucru este vi­zibil în evoluția cifrelor de afaceri ale companiilor pe care le conduc. „Cunosc multe companii care acum zece ani, când m-am întâlnit cu ele, aveau cifră de afaceri de câteva sute de mii de euro, iar acum au cifră de afaceri de milioane de euro și sute de mii de euro de EBITDA (indicator al profi­tu­lui operațional, n.r.)“, spune Iulian Rizea.

Dan Berteanu con­firmă schimbarea de optică în businessul din România și spune că oamenii de afaceri, în special cei tineri, au apelat în ultima perioadă la diverse programe de mentorat pentru a căpăta mai multă experiență antreprenorială.

FĂCUT PENTRU BUSINESS

Dan Berteanu este de profesie inginer, fiind absolvent al Facultății de Automatică și Calcula­toare din cadrul Politehnicii bucureștene. Mărturisește că primele porniri antreprenoriale le-a avut chiar din timpul studiilor. „Am avut un magazin în zona Pieței Universității, dar după ce am terminat facultatea m-am dus în armată, iar apoi m-am angajat la o companie din domeniul FMCG (fast-moving consumer goods, produse de larg consum care se vând foarte repede, n.r.)“, povestește el. Compania se numea Rom West Euro. Dan Berteanu a început pe vânzări și a ajuns ulterior pe o poziție managerială.

A lucrat un an și jumătate în această firmă, următorii cinci ani petrecându-i la NCH Corporation, o companie americană care se ocupa cu mentenanță industrială și produse chi­mice. Din 2002 a în­ceput să lucreze pentru AchieveGlobal, una dintre cele mai cunoscute firme de învățare din lume. În acel moment, franciza AchieveGlobal din România și din Polonia era de­ți­nută de doi americani, Peter Strupp și John Guziak. Bertea­nu a fost angajat inițial ca trainer, iar primul său pro­iect a fost cu divizia de vânzări corporate de la Raiffeisen Bank.

După ceva timp, cei doi americani i-au propus lui Ber­tea­nu să preia 10% din acțiunile firmei, moment în care acesta a început să se gândească și la dezvoltarea compa­niei pe plan european. „Am făcut o grămadă de lucruri în com­pania asta și așa am pus pe mine ceva carne de antreprenor“, mărtu­ri­sește Berteanu. Sprijinit financiar de americani, a reușit să pună pe picioare o companie de learning în Turcia și o alta în Serbia, preluând și o firmă din domeniul trainingului în Cehia.

INVESTIȚII ȘI EXITURI

În 2012, Berteanu a cumpărat franciza locală AchieveGlobal de la cei doi parteneri americani și a schimbat apoi numele companiei în Equatorial. Doi ani mai târziu și-a anunțat colegii că Equatorial urmează să de­vină o companie de învățare prin joc. „Nu m-a crezut nimeni“, spune antreprenorul, care a început în 2015 să dezvolte primul joc, „VRunner“ – un joc care are ca obiective rezolvarea unor probleme serioase de business, cum ar fi cele legate de performanță, de engagement sau de schimbare a comportamentului.

În 2019 a decis să vândă Equatorial către Bittnet, una dintre cele mai mari companii de training și integrare IT, listată la Bursa de Valori București. În acest caz a preferat să pri­mească acțiuni la Bittnet în locul banilor și s-a ocupat în con­tinuare de dezvoltarea programelor de învățare prin joc. După ce a crescut businessul, a ieșit total din ecuație și a vândut acțiunile pe care le avea către Bittnet.

A deținut la un moment dat și o platformă pentru testarea cunoștințelor farmaciștilor, One Pharma, pe care a vândut-o ulterior către Pharma Business, o companie care organiza evenimente în domeniul farmaceutic. În 2019 a investit în re­țeaua de clinici de psihoterapie Oana Nicolau, business pe care l-a crescut în următorii doi ani alături de fondatori și a ieșit din el în 2021. A investit apoi, alături de fondator, în Expert Cleaning, un business de curățenie industrială din care a ieșit după aproximativ doi ani.

Pusese deja bazele Exit by Choice și luase drumul Franței, unde este stabilit acum și refuză statutul de tânăr pensionar, continuând activitățile de învățare, dar fără a renunța și la calitatea de investitor în orice business care este pretabil la un exit onorabil.

Ce, cât, unde

La sfârșitul lui 2022, piața de coaching din România era estimată la circa 40-50 de milioane de euro.

  • CREȘTERE. ­­În ultima perioadă, în special în pandemie, piața de coaching din România a avut o creștere medie anuală de circa 20%, arată datele din piață.
  • ESTIMĂRI GLOBALE. ­­Piața globală de coaching era estimată în 2022 la circa 20 de miliarde de dolari, Statele Unite ale Americii generând peste 40% din total, potrivit unui studiu PwC comandat de International Coaching Federation (ICF).
  • DIFERENȚE. ­­Cele mai mari câștiguri pentru persoanele implicate în servicii de coaching sunt înregistrate în Statele Unite și în țările din vestul Europei, unde pot depăși un milion de dolari anual. În Europa de Est, în schimb, câștigul mediu al unui coach este de circa 20.000 de dolari.
  • PREȚURI. ­­În România, prețul pentru o ședință de coaching pornește de la 40 de euro, dar poate trece și de 1.000 de euro, în funcție de serviciile oferite și de experiența persoanelor care fac trainingul.
Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.