Cine este antreprenoarea care produce la Fălticeni sute de perdele și produse cu motive populare românești

Cristina Dobreanu 12/03/2018 | 13:14 Oameni
Cine este antreprenoarea care produce la Fălticeni sute de perdele și produse cu motive populare românești

Mirela Nechita vrea să demonstreze că, pentru un business, nu există limite de creștere, chiar dacă nu își are originile într-unul dintre marile orașe antreprenoriale autohtone. Iar perdelele sale produse în Fălticeni încep să își țeasă notorietatea.

Acest articol a apărut în numărul 35 (disponibil până la 18 martie) al revistei NewMoney

Undeva în orașul în care a locuit Ion Creangă pe vremea când a urmat școala de catiheți – „fabrica de popi“, după cum o botezase în „Amintiri din copi­lărie“ –, Mirela Nechita (50 de ani) a început în urmă cu patru ani o mică afacere cu perdele și decorațiuni interioare, aflată la granița dintre business și întreprindere socială. Dar drumul până la Natallia Decor și la afaceri de 100.000 de euro a fost mult mai lung și vine după mai multe încercări antrepre­noriale și o experiență de aproape 17 ani în comerțul de stat.

După 1990, Mirela Nechita a fost unul dintre fondatorii unei firme de materiale de construcții și amenajări, Haiducul. Au urmat apoi o sală de sport, un centru de întreținere corporală și un mic business cu deco­ra­țiuni florale pentru nunți. A decis însă că nișa pe care vrea să se dezvolte sunt decorațiunile textile. Așa a început, timid, o afacere cu perdele, încă din perioada când mai era implicată în afacerea Haidu­cul. De altfel, spațiul de desfacere al Natallia Decor ocupă un spațiu în cadrul unui showroom al firmei de materiale de construcții.

Inițial, importa perdelele, însă, din 2014, a decis să își facă un atelier și să confecționeze singură produ­­se­­le finite. Astfel, doar materia primă vine din afa­­ră, iar perdelele și celelalte accesorii textile (cu­ver­­turi, prosoape de baie, huse pentru canapele, fețe de per­­nă, lenjerie etc.) sau obiectele de artizanat sunt (deo­­camdată) făcute în atelier, la cerere. „În cazul per­­delelor, fie­ca­re vine, își alege materialele și ne spu­­ne dimensiunile. Noi ne ocupăm de restul. Clientului nu-i mai rămâne decât să și le pună la geam. Iar dacă nu vrea, putem să facem noi și asta“, mai spune ea.

Practic, pentru ea, nu doar producția este impor­tantă, ci mai ales consultanța. „Important este să le faci personalizat, chiar dacă materialul vine din import“. În total, are șase angajați, care pot produce săptămânal și câteva sute de perdele. Dar cine este Natallia? „Pe ambele mele bunici le-a cheamat Natalia“, povestește antreprenoarea. De unde și „Natallia“ – pentru că cele două ace de cusut care țin locul li­te­rei „l“ în sigla firmei le simbolizează pe cele două bunici de la care a învățat arta ospitalității și a atenției la detalii.

EXTINDEREA. Nu vrea să rămână doar cu o singură unitate, mai ales că a văzut, din celelalte experiențe de business, cât este de important să ai o mică rețea de magazine. De fapt, Natallia a mai avut un punct de lucru la Gura Humorului, pe care antrepre­­noarea a fost nevoită să îl închidă. „Orașul era mai mult pentru turiști, iar locuitorii nu au obiceiul de a cumpăra de la ei din oraș astfel de produse, ci se îndreaptă mai degrabă spre centru – Suceava sau Fălticeni“.

Clienții săi vin, în prezent, din toată țara și sunt atât persoane fizice, cât și repre­zen­tanți ai industriei HoReCa și chiar școli. Pentru anul acesta vrea să crească numărul de clienți și vânzările cu cel puțin 30%. Iar primul pas în această direcție a fost listarea pe marketplace-ul eMAG.

Nu este singurul producător care a optat pentru o astfel de listare. În momentul de față, doar pe marketplace-ul celui mai mare retailer online de pe plan local sunt peste 8.200 de selleri înregistrați. Pentru majoritatea acestora, o astfel de prezență a însemnat și venituri mai mari și o creștere a notorietății, prin asocierea cu un brand puternic.

Totuși, nu vrea să depindă doar de eMAG și se pregătește să lanseze în primul trimestru al acestui an și un site propriu, de unde se vor putea face achiziții online. Iar deschiderea acestuia presupune și o diversificare a portofoliului în sensul în care va avea și produse de serie.

Nu a renunțat niciodată la Moldova natală, este îndrăgostită iremediabil de Fălticeni și de satul natal Dolhești, deși mediul antreprenorial local este destul de competitiv. La nivelul județului Suceava sunt circa 14.000 de firme, care au avut în 2016 o cifră de afaceri cumulată de peste 3,3 miliarde de euro (majoritatea fiind adjudecată de municipiul Suceava), potrivit datelor Camerei de Comerț și Industrii Su­ceava, citate de presa locală. În Fălticeni, companiile au avut vânzări de aproape 142 de milioane de euro. Din cei peste 31.000 de locuitori, ponderea șomerilor era de doar 1,4% în luna decembrie 2017, arată datele Institutului Național de Statistică. De aceea, în paralel cu Natallia Decor, Mirela Nechita vrea să dezvolte o serie de proiecte de turism rural în zonă. „Aici nu se poate merge spre un turism dezvoltat, ci doar mai sălbatic, mai tra­di­țional“. Și, obligatoriu, cu perdele autentice.

 

Trambulina 

Pentru micii antreprenori care vor să testeze oceanul de vânzări online fără mari riscuri, marketplace-ul eMag a fost în ultimii ani soluția salvatoare.

  • MICII PRODUCĂTORI. eMAG a lansat anul trecut programul „Deschide România”, destinat micilor producători și întreprinderilor sociale care produc în România. De atunci, peste 530 de astfel de mici antreprenori și-au listat peste 120.000 de produse în site, depășind așteptările inițiale.
  • MARKETPLACE. Până în prezent, peste 8.200 de selleri au listat mai bine de opt milioane de produse. Iulian Stanciu, fondatorul eMAG, estimează că, în următorii doi ani, vânzările de pe marketplace vor depăși ca valoare vânzările retailerului online (în 2017, acestea au reprezentat 30%).

 

Acest articol a fost documentat la Iași.


FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney

Cristina Dobreanu a debutat în presa scrisă acum 12 ani, la România liberă. Apoi a scris la revistele de business și after business Income Magazine și Forbes România, și la portalul de business Profit.ro. A participat, în 2010, la proiectul “Study and information Programme for Young Journalists from South East Europe”, (Berlin, Germania), realizat de Konrad Adenauer Stiftung. Este specializată pe politică externă și macroeconomie, dar acoperă din punct de vedere editorial subiecte legate de lumea antreprenorială.