Cine a inventat piața autorulotelor din România și câte milioane de euro a făcut din asta

Cristina Dobreanu 03/11/2017 | 14:27 Oameni
Cine a inventat piața autorulotelor din România și câte milioane de euro a făcut din asta

Acest articol apare în numărul 27 (6-19 noiembrie) al revistei NewMoney

Acasă este acolo unde vom parca, spune o expresie tot mai des pomenită mai ales dincolo de Ocean. În România, doi soți din Brașov încearcă să îi convingă pe români să renunțe la obiceiul de a sta în hotel pentru liberta­tea pe care o oferă mersul în vacanță cu o casă pe roți.

„Mergeam împreună cu soția la un concurs european cu cei trei câini ai noștri, rasa Dog de Bordeaux, și niciun hotel nu ne primea să ne cazăm. Așa am luat decizia să cumpărăm o autorulotă“, spune Florin Hrituliac (40 de ani), cel care, alături de soția sa Andra (36 de ani), a pus bazele unei afaceri de închi­rieri și vânzări de rulote și autorulote. Au investit în autorulotă peste 200.000 de euro, dar au realizat destul de repede că s-ar putea să fie prea mult pentru ce aveau ei nevoie.

La întoarcerea de la concurs, însă, mai mulți prieteni le-au cerut să le împrumute „casa pe roți“ și au simțit că s-ar putea afla în fața unei nișe de business, mai ales că Florin este specializat în dezvoltarea de piețe pentru companii din străinătate care vor să vină în România.

Citiți și: Povestea antreprenorului din Alba Iulia cu 250 de „angajați” care muncesc 24 de ore din 24 fără salariu

Deși are o altă firmă care se ocupă în special de companii din domeniul industrial, acesta spune că, în general, prin­cipiile sunt aceleași. „Închirierea de rulote și autorulote seamănă mai de­grabă cu închirierea de utilaje decât cu domeniul rent-a-car“, punctează el, precizând că mai importante decât auto­vechiculul sunt componența echipajului și preferințele acestuia.

Pasul doi a fost să-și achiziționeze un vehicul standard, pentru care au dat câ­teva anunțuri de închiriere pe un site de profil, iar în două zile au primit cereri de rezervare pentru tot anul. Apoi și-au vândut autorulota și au cumpărat alte patru mai mici. Așa s-a născut Haff – care vine de la numele celor doi, la care se adaugă un al doilea „f“ – pentru efect stilistic.

După un 2016 cu un parc de cinci auto­rulote, au crescut anul acesta la 19, iar în 2018 speră să ajungă la 76 la care se adaugă circa 30 de rulote. „Rulotele le-am luat cu titlul de testare. Dar ele sunt mai interesante în sezonul de vară“, spune antreprenorul care mărturisește că se va concentra mai mult pe autorulote. Până în 2020 speră să ajungă la 200 de rulote și autorulote. Moment în care spațiul pe care îl are pe Strada Mică din Brașov va fi neîncăpător, chiar și pentru o flotă închiriată aproape tot anul, așa cum se întâmplă acum. Concret, Haff are o medie anuală de 850 de clienți, în condițiile în care vara – în vârf de sezon al închirierilor – vin chiar și 1.400 de persoane în micul sediu din Brașov sau în punctul de lucru pe care îl au în Otopeni. „Românii închiriază pentru a pleca în afa­ra țării, în Grecia, Italia sau Croația, mai ales. Străinii preferă circuitele în Ro­mânia“, explică Hrituliac.

FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney

 

O autorulotă medie costă cel puțin 55.000 de euro, iar prețul de închiriere pentru cele de tip family începe de la 70 de euro pe zi și poate ajunge până la 130 de euro pe zi în plin sezon. Haff are în portofoliu și vehicule premium, ale căror prețuri de închiriere pornesc de la 100 de euro și pot ajunge la 160 de euro pe zi. Începând cu 2018 va introduce o nouă categorie de vehicule – un fel de „miniautobuze“, cum le numește el – al căror preț de închiriere va fi între 130 și 190 de euro. Practic, diferența între cele trei categorii este făcută de dotări și finisaje.

O astfel de vacanță se adresează celor cu venituri medii spre mari, fiindcă pe lân­gă costurile de închiriere se mai adau­gă cele legate de carburant, plata cam­pin­gului sau a taxelor rutiere aferente ță­rilor care sunt traversate. Durata de în­chiriere este de circa 14 zile, însă Florin Hrituliac a avut clienți care au plecat și 60 de zile într-un tur al Europei.

NIȘĂ DUPĂ NIȘĂ. Și cum dintr-o oportunitate se poate naște o alta, treptat a dezvoltat și alte ramuri ale businessului: con­sultanță în vederea achiziției, vânzare de autorulote și rulote second-hand, import și vânzare de astfel de vehicule noi sau flote de închiriat pentru persoane juridice. Pas cu pas, Florin Hrituliac încearcă să contureze o întreagă piață, pe principiul „dacă Mahomed nu vine la munte, vine mun­tele la Mahomed“.

Două dintre primele autorulote achizi­țio­nate au fost vândute anul acesta. Autovehiculele aveau circa 180.000 de kilometri la bord, însă o auto­rulotă poate merge până la 500.000 de kilo­metri. „Un utilizator privat nu poate să îi bifeze“, spune antreprenorul, expli­când că „dacă nu mergi cel puțin 105 zile pe an cu auto­rulota, este pierdere curată“. După spusele sale, sunt puțini cei care conș­tien­tizează acest lucru în momentul de față. Pentru comparație, flota Haff este închi­riată, în medie, 288 de zile pe an. Practic, Florin Hrituliac a creat o piață nu doar pentru a putea închiria autorulote, ci mai ales pentru a le putea vinde. Acest lucru se reflectă și în cifra de afa­ceri, care va crește de la 300.000 de euro în 2016, la patru milioane de euro în acest an (din care închirierile repre­zintă 700.000 de euro, iar restul vân­zări).

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

Cristina Dobreanu a debutat în presa scrisă acum 12 ani, la România liberă. Apoi a scris la revistele de business și after business Income Magazine și Forbes România, și la portalul de business Profit.ro. A participat, în 2010, la proiectul “Study and information Programme for Young Journalists from South East Europe”, (Berlin, Germania), realizat de Konrad Adenauer Stiftung. Este specializată pe politică externă și macroeconomie, dar acoperă din punct de vedere editorial subiecte legate de lumea antreprenorială.
← Close