Cifrele autostrăzilor românești: 240 de kilometri ce costă 6 miliarde de lei se află în lucru, dar sub 100 de kilometri au șanse să fie gata în 2017
Aproximativ 240 de kilometri de autostrăzi se află în lucru în prezent în România, valoarea contractelor de construcție pentru acestea ridicându-se la aproape 6 miliarde de lei, arată o analiză NewMoney pe baza datelor de la Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), valabile pentru luna iunie a acestui an. Din aceste drumuri aflate în construcție, puțin sub 100 de kilometri au ca termen de finalizare anul 2017. Rămâne de văzut câte vor fi deschise însă până la finalul anului acesta.
România are în prezent circa 750 de kilometri de autostrăzi, după ce în luna martie a acestui an a fost inaugurat un tronson de 15 kilometri din secțiunea Lugoj-Deva, lot 2 (care are un total de 28,6 kilometri). Anul trecut însă, nici măcar un centimetru de șosea de mare viteză nu a fost deschis traficului.
Printre porțiunile de autostradă care ar urma să fie deschise traficului anul acesta se numără Gilău-Nădășelu (8,7 kilometri), primii 3,3 kilometri ai autostrăzii București-Ploiești, Târgu Mureș-Ogra, lot 2 (10,1 kilometri), Ogra-Câmpia Turzii, lot 1 (3,6 kilometri), Lugoj-Deva, lot 3 (21,1 kilometri), Lugoj-Deva, lot 4 (22,1 kilometri), Sebeș-Turda, lot 3 (12,45 kilometri), Sebeș-Turda, lot 4 (16,3 kilometri), potrivit CNAIR.
Există însă și tronsoane de autostrăzi a căror soartă este deocamdată ”în aer”: este cazul Târgu Mureș-Ogra, lot 1 (4,5 kilometri autostradă și 4,7 kilometri drum de legătură), pentru care contractul a fost reziliat, iar procedura de licitație a fost reluată, acum CNAIR evaluând ofertele primite.
Cea mai recentă veste bună pentru rețeaua de drumuri de mare viteză din România este faptul că CNAIR a transmis către Agenția Națională pentru Achiziții Publice (ANAP) documentațiile de atribuire pentru cele două capete ale autostrăzii Sibiu-Pitești, unul dintre cele mai așteptate drumuri din România, iar acum așteaptă validarea din partea instituției. În total, autostrada Sibiu-Pitești, va avea aproape 123 de kilometri, iar în perioada următoare, după validarea de la ANAP, cele două capete ale drumului, ce vor avea în total peste 43 de kilometri (35% din traseul total de 123 de kilometri), vor fi scoase la licitație pentru proiectare și construcție.
Situația tronsoanelor de autostrăzi aflate în lucru în România în luna iunie 2017
Tronson | Valoare contract (mil. lei) | Lungime (km) | Constructor | Data finalizării lucrărilor (estimat) | Stadiu fizic (%) | Stadiu financiar (%) |
Gilău-Nădășelu* | 258,19 | 8,7 | Spedition UMB-Tehnostrade | Iunie 2017 | 92,46% | 82,25% |
Nădășelu-Mihăiești | 446,12 | 16,85 | ICM – Viaponte Rom | Aprilie 2018 | 0% | 0% |
București-Ploiești, km 0-3,325 | 129,18 | 3,325 | Aktor, Euro Construct Trading 98 | Noiembrie 2017 | 27% | 8,49%
|
Târgu Mureș-Ogra, lot 2 | 251,35 | 10,1 | Strabag, Straco Group | Decembrie 2017 | 27,45% | 22,64% |
Ogra-Câmpia Turzii, lot 1 | 55,78 | 3,6 | Geiger Transilvania, Wilhelm Geiger | Decembrie 2017 | 0% | 16% |
Ogra-Câmpia Turzii, lot 2 | 437,63 | 17,9 | Astaldi, Max Boegl, Astalrom, Consitrans | Iulie 2018 | 5% | 17,45% |
Ogra-Câmpia Turzii, lot 3 | 279,74 | 15,691 | Straco Grup, Specialist Consulting, Total Road | Iulie 2018 | 0% | 12,61%
|
Lugoj-Deva, lot 2 | 562,7 | 28,6 | Salini Impregilo, SECOL | Finalizat (km 27,620-42,070)
Martie 2020 pentru m 42,070-56,220 |
59,81% | 38,2%
|
Lugoj-Deva, lot 3 | 579,9 | 21,1 | Teloxim Con, Comsa, Aldesa Construcciones, Arcadis Eurometudes | August 2017 | 78,33% | 71,5% |
Lugoj-Deva, lot 4 | 419,4 | 22,1 | Tehnostrade, Spedition UMB | Decembrie 2017 | 53,1% | 43,04% |
Sebeș-Turda, lot 1 | 541,7 | 17 | Impresa Pizzarotti, Pomponio Construcții | Iunie 2018 | 20 | 26,47%
|
Sebeș-Turda, lot 2 | 549,3 | 24,25 | Aktor, Euro Construct Trading 98 | Aprilie 2018 | 28,68% | 28,25% |
Sebeș-Turda, lot 3 | 420,51 | 12,45 | Tirrena Scavi, Societa Italiana per Condotte DAcqua | Septembrie 2017 | 80,1% | 63,97% |
Sebeș-Turda, lot 4 | 470 | 16,3 | Porr Construct, Porr Bau | Septembrie 2017 | 71,2% | 59,23% |
Varianta de ocolire Constanța | 531,2 | 21,775 | FCC Construccion/Astaldi | August 2017 | 93,5% |
91,65%
|
*chiar dacă termenul de finalizare este respectat, tronsonul nu va fi funcțional până nu va fi gata podul peste Someș – CNAIR se află în prezent în proces de atribuire a contractului pentru construcția acestui pod, estimând că în luna iulie va încheia contractul.
Sursă: CNAIR
Sursă foto: Mediafax