China vs. India: un nou război al apelor este pe cale să înceapă

Mimi Noel 24/11/2016 | 14:07 Global
China vs. India: un nou război al apelor este pe cale să înceapă

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Sub mandatul președintelui Xi Jinping, China a revendicat în mod agre­siv o bună parte din Marea de Sud. Spre furia vecinilor, a transformat bucăți de stânci în insule artificiale. China creează o nouă situație conflic­tuală, doar că de data aceasta este vorba de ape dulci.

Pe 1 octombrie, China anunța că pro­­iectul unei hidrocentrale ce urmează să fie construită în Tibet va deraia cursul unui afluent al fluviului Brahmaputra, care curge pe teritoriul Indiei și Bangladeshului. Știrea a realimentat temerile cu privire la controlul pe care China ur­mă­­­reș­­te să-l aibă asupra celor mai mari re­zer­ve de apă proaspătă din regiune și care, de milenii, au asigurat irigarea, tran­s­­­portul și viața în întreaga regiune a Asiei de Sud și Sud-Est.

India, care în 1962 a avut o dispută militară cu China în privința unei frontiere controversate, se teme că Beijingul poate folosi apa ca armă strategică. Șase din cele mai mari zece fluvii ale Asi­­ei izvorăsc pe teritoriul chinez, inclusiv Brahmaputra.

India nu vede cu ochi buni construi­­rea unui baraj. „În cazul în care China va devia râul, efectele vor fi devastatoare pentru câmpiile din nordul Indiei și Bangladesh, fie că vorbim de inun­­dații, fie de un debit mult prea mic de apă“, con­semna într-un comentariu făcut luna aceasta în publicația Eurasia Review profesorul Rajaram Panda al Uni­ver­sității Reitaku.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

Are o experiență de peste zece ani în jurnalism. A început la agenția națională de presă Rompres, iar în 2006 s-a alăturat echipei care se ocupa de ediția în limba română a publicației americane BusinessWeek. În 2007, a completat echipa de jurnaliști care pornea revista de afaceri Money Express. Domeniile acoperite au variat, de la retail la FMCG, farma, fonduri de investiții, fuziuni și achiziții, IT&C. A realizat interviuri cu cei mai proeminenți oameni de afaceri români, antreprenori locali, dar și cunoscuți oameni de afaceri străini, precum directorul executiv al Microchip, Steve Sanghi, sau fostul director executiv al Sony America, Michael Schulhof. Mimi Noel lucrează ca Account Manager la AMICOM din 2012. La NewMoney, se ocupă de subiectele internaționale.