VIDEO China construiește o autostradă care poate încărca wireless mașinile electrice

Gabriel Bucur 12/04/2018 | 13:13 Ştiri
VIDEO China construiește o autostradă care poate încărca wireless mașinile electrice

Chinezii construiesc „drumul viitorului”, respectiv o autostradă care, printre altele, va fi capabilă să încarce vehiculele electrice, în timp ce acestea se deplasează, transmite Bloomberg. Suedia a inaugurat deja ceva asemănător, însă sistemul europenilor include cabluri electrice și poate fi folosit doar de camioane.

Ideea utopică a apărut în urmă cu zece ani și poate schimba cu totul industria transporturilor. Drumul constă într-un concept cu trei straturi dispuse vertical, ce includ un pavaj cu panouri solare mai subțiri decât o monedă și senzori de cartografiere, iar tehnologie este protejată de plăci transparente, pentru a permite luminii soarelui să ajungă la celulele fotovoltaice. Tehnologia este instalată doar pe două benzi ale drumului de mare viteză.

„Autostrada inteligentă” pe care statul chinez o construiește măsoară 3,5 kilometri și este amplasată în jurul orașului Jinan, situat între capitala Beijing și centrul economic Shanghai. Scurtul tronson va fi obiect de test. Zilnic, circa 45.000 de vehicule vor rula pe secțiune, iar panourile solare vor putea genera suficientă energie electrică pentru a alimenta stâlpii de iluminat de pe autostradă și 800 de case din zonă, precizează reprezentanții constructorului Qilu Transportation Development Group Co.

Citiți și: Cum arată planul lui Elon Musk de a călători pe sub pământ cu o viteză comparabilă cu cea a avioanelor

Sistemul nu poate reîncărca încă bateriile autovehiculelor electrice. „Drumul de testare este prea scurt pentru a oferi reîncărcarea wireless, în acest moment”, a spus Zhou Yong, managerul general al companiei care construiește autostrada electrică.

În luna martie, și Suedia a inaugurat un tronson de autostradă electrificată, la 190 de kilometri la nord de capitala Stockholm. Diferența față de drumul chinezilor este că, în cazul nordicilor, pot fi alimentate cu energie doar camioanele, nu și restul vehiculelor de dimenisuni mai mici. Sistemul suedezilor – proiect pilot, cofinanțat de Uniunea Europeană – seamănă cu cel al tramvaielor: există cabluri electrice deasupra unei benzi, iar camioanele sunt dotate cu câte un pantograf. Totodată, ideea a început să fie testată și în Germania și Japonia.

Drumul electric din China poate monitoriza, de asemenea, fluxul de trafic, temperatura și sarcina suportată.

Citiți și: Cât ne costă să fim nemuritori? 10.000 de dolari și ceva pe deasupra

Per total, costurile se ridică la aproximativ 41 de milioane de yuani, respectiv 6,5 milioane de dolari, potrivit calculelor făcute de jurnaliștii de la Bloomberg. Înseamnă circa 7.000 de yuani pe metru pătrat, însă compania care construiește drumul transmite că, pentru ca tehnologia să fie adoptată în masă, costurile nu trebuie să depășească 3.000 de yuani pe metru pătrat.

Guvernul chinez spune că 10% din autoturisme ar trebuie să aibă pilot automat până în 2030 și încadrează proiectul în planul „Made in China 2025”. Este planul prin care președintele Xi Jinping vrea ca economia Chinei să scape de eticheta de furnizor de adidași, haine și jucării, și să prospere în alte zece sectoare, care includ noile vehicule, tehnologia informației și robotica.

Parte din acest efort implică și construirea unui sistem inteligent de transport. „Ministerul va ajuta să ofere drumuri inteligente pentru mașinile inteligente care vin”, a declarat un adjunct al departamentului de știință și tehnologie din cadrul Ministerului Transporturilor chinez.

Citiți și: Pilotul automat face din nou victime. O mașină semi-autonomă Tesla X, implicată într-un accident mortal

Citiți și: VIDEO Momentul în care un autovehicul autonom Uber lovește mortal o femeie

 


FOTO: Guliver / Getty Images

În șapte ani de jurnalism, a pendulat între domeniul sportiv și cel economic. A lucrat, printre altele, la Radio România Actualități și Adevărul Financiar. Acum, este coordonatorul online al proiectului NewMoney.