Cele trei „păcate” pentru care Mișu Negrițoiu plătește cu funcția

Florel Manu 25/10/2016 | 11:25 Ştiri
Cele trei „păcate” pentru care Mișu Negrițoiu plătește cu funcția

Numit în mai 2014 la conducerea Autorității de Supraveghere Financiară (ASF), Mișu Negrițoiu (66 de ani) este pe cale de a încheia mandatul la jumătate. Contestat la doar câteva luni de la instalare, Negrițoiu a refuzat de mai multe ori să-și înainteze demisia, fie la cererea mediului politic, ori a transportatorilor. Într-un final, Comisia de politici economice a Camerei Deputaților a luat decizia de a demara demiterea șefului ASF.

Primele lovituri încasate de Negrițoiu au venit chiar în primul an de mandat, când, în decembrie 2014, reprezentanții service-urilor auto au protestat în fața sediului ASF și a Parlamentului față de modul în care societățile de asigurări decontează cheltuielile către atelierele de reparații. După acest episod, Negrițoiu a fost chemat la audieri în Parlament unde i s-a cerut în mod repetat demisia. Președintele ASF a declarat atunci că „demisia e o opțiune personală” pe care nu și-o manifestă.

Acest episod a fost doar începutul unei serii de evenimente din piața asigurărilor care au scuturat scaunul lui Mișu Negrițoiu. În mandatul lui, într-un interval de doar un an, au falimentat Astra și Carpatica, societăți cu o cifră de afaceri cumulată de circa trei sute de milioane de euro, cu o cotă de 15% din piața de asigurări. Falimentul celor două companii a fost urmat de o creștere galopantă a tarifelor RCA, decizie care a condus la proteste repetate ale transportatorilor.

1. Falimentul Astra

Primul mare cutremur care a clătinat poziția lui Mișu Negrițoiu la conducerea ASF a fost ieșirea de pe piață a societății de asigurări Astra, cu afaceri anuale de două sute de milioane de euro, care, în 2015, nu a reușit să atragă banii necesari unei majorări de capital care ar fi putut aduce o redresare a companiei.

Aflată în proces de redresare financiară încă din 2014, Astra trebuia să strângă până la 19 august 2015 un capital suplimentar de circa 94,4 milioane euro care să-i confere posibilitatea de a atinge limitele legale de lichiditate și solvabilitate. Capitalul nu a fost suplimentat, iar ASF a cerut falimentul companiei controlate de omul de afaceri Dan Adamescu. În 2013, Astra a fost lider al pieței asigurărilor, iar în 2014, când a intrat în redresare financiară, ocupa locul al treilea. Analiștii au atras atenția ASF în repetate rânduri că tarifele reduse ale polițelor RCA nu acoperă valoarea totală a daunelor.

Pe acest fond, Astra a continuat vânzarea de asigurări de răspundere civilă auto ieftine, în special marilor companii de transport auto. Încă de la apariția primelor probleme ale Astra, brokerii din asigurări au prevăzut o ieșire de piață a companiei lui Adamescu. Decizia ASF de a cere companiei de asigurări majorarea capitalului a venit prea târziu pentru că indicii de lichiditate și solvabilitate au scăzut foarte mult, iar suma care trebuia atrasă pentru recapitalizare a fost o țintă imposibilă pentru Astra. Pe motiv că a tolerat vânzarea de polițe RCA subevaluate, parlamentarii au cerut, în 2015, demisia lui Mișu Negrițoiu.

misu-negritoiu-asf-newmoney-mediafax
Mișu Negrițoiu, președintele ASF FOTO: Mediafax

2. Războiul RCA

Falimentul Astra a arătat că pe piața polițelor RCA au existat mai multe erori. În primul rând nu a existat o reglemetare a pieței, iar jucători ca Astra au coborât prețurile mult sub valoarea reală a despăgubirilor. Odată cu ieșirea Astra de pe piață, societățile rămase în competiție au început să ridice prețul polițelor de răspundere civilă auto. Asta a făcut ca până la sfârșitul lui 2015 valoarea RCA să se dubleze. Primii care au reacționat au fost transportatorii. Aceștia au cerut ASF să găsească o soluție urgentă de reglementare a polițelor obligatorii de răspundere civilă auto.

Ca urmare a inflexibilității conducerii ASF pe această temă, transportatorii au cerut demisia lui Mișu Negrițoiu de la cârma instituției. Și de această dată, Negrițoiu a tratat cu indiferență cererea transportatorilor. Au urmat discuții la Parlament între transportatori, ASF și reprezentanți ai comisiei econimice a Camerei Deputaților, însă fără rezultate. Vara lui 2016  a fost una extrem de agitată, pentru că în timp ce transportatorii cereau un plafon pentru polițele RCA, asiguratorii creșteau tarifele. RCA-ul pentru un camion ajunsese la 20.000 de lei.

Abia în septembrie, ASF a acceptat o parte din solicitările transportatorilor și a propus înghețarea poliței obligatorii la 7.500 de lei, pentru o jumătate de an, lucru care nu a fost pe placul protestatarilor.

3. Eșecul Carpatica

În plin război al polițelor RCA, piața asigurărilor mai înregistrează încă un cutremur, la doar un an de la ieșirea Astra din competiție. Societatea de asigurări controlată de omul de afaceri Ilie Carabulea, Carpatica, intră și ea în faliment.

În iulie 2016, ASF a decis ridicarea autorizației Carpatica, societate cu afaceri anuale de o sută de milioane de euro, iar în august a fost declanșată procedura de faliment. Ca în cazul Astra, Carpatica se afla sub supravegherea ASF care solicitase societății controlate de Ilie Carabulea să-și majoreze capitalul cu o sută de milioane de euro.  Carpatica nu a reușit majorarea de capital în termenul cerut de ASF și a intrat în faliment.

Specialiștii din piața asigurărilor își pun întrebarea de ce ASF, care cunoștea bine problemele celor două companii, nu a luat nicio măsură privind restructurarea portofoliului și reducerea cheltuielilor și a solicitat doar creșterea capitalului?

Pe fondul acestor probleme apărute doar într-un singur an, parlamentari și oameni de afaceri au cerut demisia lui Mișu Negrițoiu. După mai multe presiuni de acest gen, luni, deputații comisiei de politici economice au decis să declanșeze ei procedurile pentru demiterea lui Mișu Negrițoiu de la șefia ASF.

 


FOTO copertă: Mediafax

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.