Care sunt cele mai valoroase 10 branduri românești în 2018

Gabriel Bucur 12/07/2018 | 13:02 Ştiri
Care sunt cele mai valoroase 10 branduri românești în 2018

De departe, cel mai valoros brand românesc este, și în acest an, producătorul de automobile Dacia, în vreme ce brandurile autohtone din retail și din sistemul bancar au rezervate cinci locuri în top zece, potrivit clasamentului stabilit de compania de consultanță și evaluare Brand Finance.

Primele șapte locuri din clasamentul celor mai valoroase branduri românești sunt ocupate de acealeași companii care au dominat topul și anul trecut. Rocade în ierarhie au apărut abia de la locul opt în jos. BCR a coborât, în ultimul an, de pe locul opt pe locul zece, ceea ce le-a permis altor brandurilor BRD și Electrica să urce, fiecare, câte un loc.

Dacia rămâne cel mai valoros brand românesc și, totodată, singurul care depășește un miliard de euro (1,243 miliarde de euro în 2018, față de 1,217 miliarde de euro în 2017), grație creșterii vânzărilor internaționale prin rețeaua Renault. Peste 90% din producția auto de lângă Pitești este exportată, iar vânzările tot mai bune au făcut ca Dacia să fie inclusă și în ierarhia mondială Brand Finance Auto 2018, pe locul 60.

Pe locul al doilea este eMag, retailerul online cotat la 458 de milioane de euro, cu aproape 100 de milioane de euro mai mult decât în 2017. Urmează retailerul de mobilă, accesorii și materiale de construcții Dedeman (cel mai valoros brand cu acționariat 100% românesc), care a înregistrat un salt anual de 47%, până la 304 milioane de euro.

Citiți și: Cum s-a schimbat piața de fuziuni și achiziții în 2018? În fiecare lună, se anunță cel puțin o tranzacție de 100 de milioane de euro

Compania de petrol și gaze Petrom ocupă locul al patrulea, cu o valoare estimată de Brand Finance la 194 de milioane de euro, iar DIGI / RCS&RDS, din sectorul telecom, urmează îndeaproape, cu 186 de milioane de euro, după ce și-a majorat veniturile. În acest ritm, spun specialiștii, nu este exclus ca DIGI să fie inclusă, anul viitor, în clasamentul brandurilor de telecom globale.

Pe locul șase este Banca Transilvania, care își menține titlul de cel mai valoros brand bancar românesc cu 148 milioane euro, ceea ce o face singura bancă românească inclusă în clasamentul mondial Brand Finance Banking 500 2018.

Cu un mare potențial de creștere în Europa și Statele Unite, Bitdefender rămane cel mai valoros brand de tehnologie românesc, cu 118 milioane de euro. Bitdefender a primit, în 2017, și o validare importantă a valorii afacerii, ca urmare a unei tranzacții care a evaluat businessul la peste 600 de milioane de dolari.

 

Cele mai valoroase 10 branduri românești

Poziția în 2018 Poziția în 2017 Brand Sector Valoare brand (milioane de euro) 2018 % variație Valoare brand (milioane de euro) 2017 Rating brand 2018
1 1 Dacia Auto 1.243 +2%  1.217 AA
2 2 eMAG Retail 458 +27%  361 AA
3 3 Dedeman Retail 304 +47%  206 AA
4 4 Petrom Petrol si Gaze 194 +20%  162 AA
5 5 DIGI / RCS&RDS Telecom 186 +24%  150 AA
6 6 Banca Transilvania Bănci 148 +14% 130 A+
7 7 Bitdefender Tehnologie 118 +6%  112 A+
8 9 BRD Bănci 112 +9%  103 A
9 10 Electrica Utilități 110 +38%  80 AA-
10 8 BCR Bănci 91 -18%  111 A+

 

Veștile cele mai bune sunt „creșterea consistentă în valoare, consolidarea forței brandurilor și faptul că cinci din primele zece branduri românești au o prezență europeană și chiar globală”, a declarat Mihai Bogdan, Managing Director în cadrul Brand Finance România.

Valoarea cumulată a celor mai mari 50 de branduri românești a crescut cu 14% în ultimul an, până la 4,3 miliarde de euro, ceea ce înseamnă un spor de două ori mai mare decât creșterea cu 7% a economiei românești în ansamblu, notează autorii clasamentului.

„Constatăm o dinamică solidă a brandurilor românești de top, o evoluție parțial alimentată de creșterea economică de ansamblu, dar cu un fuleu dublu față de aceasta. Mai mult de 40 din cele 50 de branduri studiate au crescut în valoare, și par a fi bine pregătite pentru viitor”, a punctat David Haigh, directorul general al Brand Finance.

Citiți și: Din ciudățeniile economiei de piață: De ce sunt fericiți oamenii de afaceri care au în apropiere un penitenciar cu regim relaxat de detenție?

Sectorul de retail (inclusiv e-commerce) a continuat să genereze cea mai mare valoare de brand: în total 1,078 de miliarde de euro, cu o creștere anuală medie de 33%, și cu o creștere pentru fiecare din cele 11 branduri prezente în clasament.

Și sectorul bancar are branduri puternice printre primele 50 de companii autohtone, cu 419 milioane de euro. Însă evoluția în interiorul sectorului a fost inegală, cu Banca Transilvania și BRD care au înregistrat creșteri solide, pe când BCR, CEC Bank și Bancpost au scăzut în valoare și, implicit, au coborât în clasament.

Brandurile noi – create, în ultimii 28 de ani, de antreprenori privați – ocupă mai mult de jumătate din clasament și generează o valoare cumulată de aproape două miliarde de euro.

Dintre brandurile vechi românești, se remarcă involuția TVR, care pierde valoare și alunecă spre baza clasamentului. Cu o valoare de 15 milioane euro, TVR a coborât, în ultimul an, pe penultimul loc (49), din cauza scăderii performanței economice, precum și a relevanței sale, notează autorii clasamentului. Anul trecut, TVR era pe locul 24.

Citiți și: România (ne)calificată: Câte cursuri sunt dispuși să plătească patronii pentru a avea angajați mai productivi

Pe de altă parte, două branduri au intrat pentru prima oară în top 50: rețeaua de farmacii DONA, pe locul 46, și firma de asigurări Asirom, pe 48.

Evaluat la 139 milioane euro, Ursus Breweries rămâne cel mai valoros portofoliu multi-brand local, cu trei branduri prezente în clasamentul individual, printre care berea Timișoreana (60 milioane euro), cel mai vechi și mai valoros brand de bere local. Cele zece portofolii incluse în analiza Brand Finance valorează împreună 552 de milioane de euro, cu creșteri individuale, în medie, de 19% față de valorile de acum un an.

Valoarea unui brand este echivalentă cu beneficiul economic net pe care proprietarul brandului l-ar obține prin licențierea brandului pe piața liberă, spun autorii studiului.

← Close