Cel mai activ startup din zona serviciilor medicale din România ia în calcul o creștere de 250% a afacerilor în 2022

Senica Micu 08/04/2022 | 10:57 Companii
Cel mai activ startup din zona serviciilor medicale din România ia în calcul o creștere de 250% a afacerilor în 2022

Criza sanitară nu a încetinit planurile SanoPass. Dimpotrivă, chiar le-a accele­rat. Astăzi, cel mai activ startup din zona de healthtech din România ia în calcul o creștere de 250% a afacerilor în 2022 și se pregătește pentru extinderea interna­țională.

Fondată chiar înainte de pandemie, platforma românească de healthtech SanoPass s-a dezvoltat rapid, până la 50.000 de abo­nați, dublându-și cifra de afaceri în ultimul an. „În prezent, acoperim toate județele pe partea medicală și cele mai mari nouă ju­dețe pe partea de fitness. Piețele din Bulgaria și, cel mai probabil, Ungaria sunt pe lista noastră de extindere pentru anul acesta“, spun Andrei Vasile și Delia Iliasa, co-managing partners SanoPass. Compania a anunțat recent deschiderea unei runde de finanțare, propunându-și să atragă trei milioane de euro pentru a susține o creș­tere accelerată în următorii doi ani.

Primii pași

„Proiectul SanoPass a fost pus pe hârtie în urma unei experiențe personale, profund negative, a lui Andrei Va­sile, care, spre finalul anului 2018, a trebuit să facă unele controale medicale. La acea vreme era angajat, beneficia de abonament medical la una dintre rețelele mari din țară și i s-a dat pentru o anumită specialitate un timp de așteptare de două luni. Dacă alegea să achite consultația pe loc, exista un loc disponibil în ziua următoare“, povestește Delia Iliasa.

Acela a fost și momentul în care Andrei Vasile a conștientizat că situația cu care s-a confruntat o pot întâmpina foarte mulți angajați din România care beneficiază de abonamente medicale. Prin urmare, după ce a tatonat terenul și a cercetat piața, la începutul lui 2019 a pornit la drum, înfiin­țând SanoPass împreună cu un alt antreprenor – Mihai Vădan –, cu misiunea clară de „a democratiza accesul la servicii medi­cale“.

Vreme de mai bine de un an, SanoPass s-a adresat exclusiv pieței business-to-business (B2B), fiind în acel moment alternativa „cool“ și digitalizată a rețelelor mari din țară. De atunci și până astăzi a existat un proces continuu de evo­luție și pivotare.

În 2020, un an extrem de dificil pentru toate industriile, compania a reușit să se adapteze rapid perioadei pandemice, pivo­tând modelul de business și deschizând aplicația pentru persoane fizice. În tot acest timp, a lansat și o serie de partene­riate strategice împreună cu companii din industria financiară, asigurări și farma­ceu­tică gen Mastercard, NN și Dr. Max.

„În 2021, în zona de B2C (business-to-consumer, n.r.), vorbim despre o creștere constantă de aproximativ 30% de la lună la lună. În ceea ce privește nu­mă­rul de utilizatori, am încheiat anul cu aproximativ 30.000. Avem în acest moment peste 1.000 de clinici par­tenere la nivel na­țional. În trimestrul III am lansat partea de fitness, iar aici pot spune că avem o rețea de peste 130 de săli de fitness partenere, care acoperă cele mai mari orașe din țară“, detaliază Andrei Vasile.

Pe lângă liniile de business pe care le dez­voltă deja în zona de servicii medicale și de fitness, atât pentru persoanele fizice (B2C), cât și pentru companii (B2B), antreprenorul spune că anul acesta se urmă­rește și integrarea unui modul de nutriție la care utilizatorii platformei să aibă acces.

La nivelul pieței locale de beneficii extrasalariale, potrivit datelor Up România (firmă specializată în crearea de soluții de plată și de optimizare a costurilor pentru companii), strategiile de HR s-au adaptat din mers în ultimii doi ani, iar multe companii au înțeles că-și vor ține oamenii aproape dacă vor continua să le acorde be­neficii extrasalariale sau, după caz, vor începe să o facă.

„Vestea cea bună, ne spune eJobs, este că, în ciuda greutăților pandemiei, 87% dintre companiile românești oferă în conti­nuare beneficii extrasalariale, de la tichete de masă (20%), prime de Crăciun (28%), al 13-lea salariu și bonusuri de performanță (15%) și până la abonamente la clinici private sau asigurări private. În companii cu bugete mai mari (în medie 100-150 de euro/lună/salariat), angajații primesc bu­gete flexibile și acces la platforme“, reiese din datele citate.

Costurile abonamentelor diferă în func­ție de nevoile utilizatorului, SanoPass fiind singura companie din România care oferă posibilitatea configurării în întregime a unui abonament – cu o împărțire pe categoriile de servicii medicale, cu posibilita­tea de a adăuga fitness și telemedicină separat.

„Companii precum eMAG, Spotify, Airbnb sau Amazon reprezintă conexiunea cea mai rapidă între utilizator și produsul sau serviciul de care acesta are nevoie. Similar cu acestea, SanoPass integrează servicii complete de wellbeing care pot fi accesate prin câteva clickuri, direct din aplicația mobilă, în peste 1.200 de locații (clinici și săli de fitness partenere) din România. Cos­turile abonamentelor încep de la 40 de lei lunar pentru pachetul de bază“, com­ple­tează Delia Iliasa. Prin aceste abonamente se asigură accesul la servicii medicale de prevenție (analize și investigații medicale, imagistică, consultații medicale de orice specialitate), fitness, dar și tele­me­dicină.

În câteva cifre

În acest context al unei dezvoltări fără precedent, SanoPass tocmai a anunțat că deschide o rundă de finanțare prin care își propune să atragă trei milioane de euro. În 2021, platforma și-a dublat cifra de afaceri, până la 420.000 de euro, pe fondul unei creșteri a veniturilor lunare de la 15.000 de euro în ianuarie 2021 la 75.000 de euro în februarie 2022. Numărul de abonați a crescut cu peste 100%, până la 50.000 în decembrie 2021. Încă din primul său an, platforma a atras susținerea fondului de investiții Cleavage Venture Capital, rezultat din asocierea antreprenorilor Wargha Enayati (fondatorul rețelei Regina Maria și președinte al Ena­yati Group), Georgios Sofianos (antrepre­nor în industria de sănătate și CEO Sof­Me­dica), Sergiu Neguț (business angel și co­fon­­dator Fintech OS) și Voicu Oprean (fon­dator AROBS Transilvania Software). În runde anterioare, SanoPass a atras in­vestiții de 400.000 de euro (rundă seed, în 2020), respectiv 850.000 de euro (rundă bridge, în martie 2021) – în ambele runde, investitorul principal fiind Cleavage Venture Capital.

Prin noua rundă de finanțare, compania vizează accelerarea dezvoltării prin creș­terea portofoliului de clienți, integrarea cu clinicile și operatorii de fitness parteneri în vederea digitalizării integrale a experien­ței de utilizare și lansarea propriei platforme de telemedicină. „Avem integrat pe site și în aplicația noastră unul dintre cele mai avansate symptom checkere din lume și singurul care este conectat cu o rețea de clinici medicale, astfel încât, în urma unui proces de triaj care durează două-trei mi­nute, utilizatorul să știe specialitatea me­dicală de care acesta are nevoie, apoi să facă o programare în mai puțin de două minute. Pentru anul acesta vizăm tehnologia web 3.0, iar pe 1 aprilie lansăm o co­lec­ție unică de utility NFTs pe blockchainul celor de la Elrond“, spune Delia Iliasa.

În prezent, SanoPass asigură accesul la peste 11.000 de medici, garantând progra­mări cu acoperire națională în maximum 48 de ore, abonamentele sale fiind implementate în peste 140 de companii mici și medii.

„Estimăm că vom ajunge la aproximativ 1.500 de clinici și 300 de săli de fitness până la finalul acestui an, în România. Pe scenariul pesimist vom depăși cifra de afa­ceri de un milion de euro, iar pe cel optimist ne așteptăm la o creștere de 250% anul acesta în raport cu 2021“, punctează Andrei Vasile. Și tot anul acesta, potrivit spu­selor sale, compania intenționează să se extindă în Bulgaria și, „cel mai probabil“, în Ungaria.

Acest articol a apărut în numărul 136 al revistei NewMoney.

Senica Micu are o experiență de peste zece ani în presa de business. A scris pentru mai multe publicații, precum Forbes, Money Express și Capital, realizând interviuri cu lideri de companii și antreprenori. În paralel, a coordonat diverse proiecte editoriale și s-a implicat în organizarea unor evenimente.