Cea mai mare rețea de optică din România a fost cumpărată de un fond polonez de investiții

Ionuț Ancuțescu 12/07/2019 | 14:22 Companii
Cea mai mare rețea de optică din România a fost cumpărată de un fond polonez de investiții

Fondul de investiții Innova Capital a preluat integral cea mai mare rețea de optică din România – Optical Network, cunoscută pe piață în special pentru brandul OPTIblu. Tranzacția a fost anunțată pe site-ul Innova Capital și surse avizate spun că este cea mai importantă din acest sector, până în acest moment.

Valoarea acesteia nu a fost făcută publică, însă rezultatele financiare din ultimii ani indică o valoare de piață a companiei de peste 20 de milioane de euro, portivit calculelor NewMoney.

Fondată în 2004 sub umbrela Gemisa Investment, fond de investiții controlat pe atunci de fondatorii A&D  Pharma, Optical Network operează acum 55 de magazine în special în mall-uri și galerii comericale.

Cele două branduri ale rețelei sunt OPTIblu (37 de magazine) și Klarmann (18 magazine), acesta din urmă fiind poziționnat ca un discounter. Pe lângă activitatea de retail, compania mai are și un business de distribuție către alți comercianți de optică, precum și două magazine online – conga.ro și optiblu.ro.

„Innvova va continua dezvoltarea Optical Network, incluzând îmbunătățirea ofetrei de produse și experienței consumatorului, precum și extinderea actualei rețele de retail și distribuție”, spun reprezentanții fondului polonez în anunțul achiziției.

Vânzători în această tranzacție, care urmează să fie avizată de Consiliul Concurenței, sunt trei fonduri de investiții – Qarisma (50%), Easyfind (30%) și Cylatrea Investments (20%), controlate de doi dintre fondatorii A&D Pharma (Roger Akoury și Walid Abboud) și investitorul Dragoș Roșca, actualul președinte al organizației antreprenoriale Romanian Business Leaders.

Anul trecut, Optical Network a avut venituri de aproape 14 milioane de euro, prognozele pentru 2019 fiind de 15-16  milioane de euro. Rezultatele companiei din ultimul timp indică o rată medie anuală de creștere de 15-20%,  cu 5-10% peste creșterea întregii piețe de optică, evaluată la 180-200 de milioane de euro. Profitul operațional al OPTIblu s-a ridicat la circa 15%, în ultimii ani.

Principalii concurenți ai OPTIblu sunt rețelele Optiplaza și Opticris. În zona online, au apărut mulți jucători noi care nu au și prezență fizică, însă dimensiunea acestora este încă redusă.

Achiziția Optical Network reprezintă o întoarcere în piață pentru Innova Capital, în condițiile în care fondul polonez a avut o perioadă de inactivitate, după ce și-a închis biroul de la București. În ultimii ani, compania și-a vândut parțial sau total toate deținerile din România – La Fântâna (liderul pieței de îmbuteliere a apei), Energobit (energie) și Provus (procesator de plăți).

Innova Capital, fond de investiții regional cu sediul la Varșovia, a intrat prima dată pe piața românească în anii ’90, prin achiziția companiei de panotaj stradal Churchill Media și a operatorului de telefonie mobilă Mobilrom (actualul Orange). Fondul și-a vândut pachetele de acțiuni după ce a stat în cele două companii cinci, respectiv șase ani.

Cât despre vânzători, Roger Akoury și Walid Abboud au fost acționari în A&D Pharma (grup de retail farmaceutic și de distribuție de medicamente, vândut relativ recent către fondul de investiții ceh Penta Investments), producătorul de OTC-uri Sun Wave Pharma sau rețeaua de clinici Anima. Cei doi sunt unii dintre cei mai discreți oameni de afaceri din România.

Dragoș Roșca mai este investitor prin Delta Asset Invest sau în nume propriu în furnizorul de produse de patiserie congelate Patiline, furnizorii de servicii în domeniul resurselor umane Smartree și BIA și în furnizorul de servicii financiare Brexton. În plus, Roșca este și investitor imobiliar.

Ca o informație de ordin tehnic, vânzătorii au fost asistați de Bogdan Văduva, partener KPMG și Bogdan Stoica, partener în cadrul casei de avocatură Popovici, Nițu, Stoica și Asociații. Iar cumpărătorii i-au avut consultanți pe PwC România și CMS.

Ionuț Ancuțescu are o experiență de peste 17 ani în presa economică și de business. A lucrat la publicațiile Ziarul Financiar, Capital, Biz, Business Magazin, Money Express, Forbes și Adevărul Financiar, iar acum este redactorul-șef al revistei NewMoney.