Cea mai mare rețea de magazine agricole din România ia în calcul o eventuală extindere regională

Senica Micu 02/10/2020 | 10:13 Companii
Cea mai mare rețea de magazine agricole din România ia în calcul o eventuală extindere regională

Dezvoltarea la nivel local rămâne priori­tară pentru cea mai mare rețea de magazine agricole din țară, dar modelul de retail al Agroland are potențial și pentru piețe precum Ungaria, Bulgaria sau Serbia.

„Toate planurile pe care le-am avut înainte de pandemie au rămas în picioare“, spune post-lockdown Horia Cardoș, director gene­ral al Agroland, un business pe care l-a fondat în urmă cu 23 de ani la Timișoara. Planuri precum mărirea suprafețelor de vânzare în magazinele tradiționale, deschiderea unor ma­gazine noi de dimensiuni mari, investiții greenfield și investiții în tehnologie.

În primele șase luni din 2020, profitul net al companiei s-a majorat de 3,5 ori față de pro­fitul raportat pentru toate cele 12 luni din 2019, iar cifra de afaceri a crescut cu 18%, până la 25,5 milioane de euro, în aceeași perioadă. Cu motoarele turate la maximum, antreprenorul se pregătește atât pentru o extindere internațională, care ar trebui să se întâmple în următorii doi-trei ani, cât și pentru listarea acțiunilor Agroland pe sistemul alternativ al BVB, la începutul lui 2021.

O lecție învățată

„Noi am trecut și prin criza din 2008-2010 și nici în acea perioadă nu am avut o scădere a cifrei de afaceri, ci, dimpotrivă, am traversat o etapă de dezvol­tare. Probabil că și acel moment ne-a ajutat cumva să fim mai bine pregătiți pentru ceea ce se întâmplă acum“, face Cardoș o scurtă comparație cu criza sanitară de astăzi. Și, consideră acesta, deși nimeni nu-și dorește să aibă parte de crize economice, „ele trebuie privite și ca o oportunitate de a evolua, pentru că, până la urmă, crizele te forțează să găsești soluții“. Așa s-a întâmplat cu Agroland. Cu o rețea ex­tinsă la 247 de ma­ga­zine în 28 de județe, dintre care 59 ope­rate direct și 188 în regim de franciză, Horia Cardoș spune că are în plan – în func­ție și de obținerea autoriza­ții­lor de con­strucție –, alte patru unități anul acesta sau cel târziu până la finalul primului trimestru din 2021, dintre care două vor fi în apro­pie­rea Bucu­reștiului. Totodată, nu­mă­rul anga­jaților ar urma să crească de la 200 în pre­zent la 225 spre finalul lui 2020.

Cea mai recentă investiție anunțată de com­panie este un magazin de 410 metri pă­trați la Timișoara, cel mai mare din rețea, dez­voltat după un concept pe care antreprenorul îl numește „unic în România“ – Agroland MEGA –, constând în „unități cu circa 300% mai mari decât cele tradiționale“, în urma unei investiții de 150.000 de euro, fără a include stocurile. „Am lansat conceptul Agroland MEGA în 2017, pentru că am considerat că este bene­fic pentru clienții noștri să dispună de ma­gazine de tip supermarket cu suprafețe ge­neroase, game variate de produse și personal calificat să le ofere consultanță de specialitate. Principala noastră strategie de dezvoltare în următorii patru ani este deschiderea de noi magazine Agroland MEGA în toate marile orașe din țară, iar dacă aceste unități vor avea un randament mul­țu­mitor, vizăm și extinderea în afara țării, în spațiul UE și nu numai“, ex­plică Horia Cardoș.

De altfel, acesta consideră că modelul de business pe care-l aplică poate funcționa „foarte bine“ și pe piețele din străinătate, în acest sens fiind „prospectate“ mai multe zone din Ungaria, Bulgaria sau Serbia. „Am inițiat deja discuții în Ungaria, dar nu am sta­bilit până acum ceva concret. Prioritatea este continuarea dezvoltării la nivel local, astfel că vom aloca cea mai mare parte a resur­se­lor financiare, umane și tehnologice în Ro­mâ­nia, iar abia apoi în străinătate.“

Plus 20 de magazine mari

Până în 2025, „dacă segmentul agricol va evolua în aceiași parametri ca în ultimii ani“, Cardoș preconizează deschiderea a încă 20 de ma­gazine Agroland MEGA. În paralel cu inaugurarea de noi unități cu spații „mult mai generoase“, de peste 400 de metri pătrați, urmărește închiderea unor magazine tradiționale, de 80-100 de metri pătrați.

În ceea ce privește investiția medie într-un magazin mare, trebuie luate în calcul mai multe aspecte. Spre exemplu, compania des­chide atât magazine cu investiție greenfield, caz în care evident că sumele sunt mult mai consistente decât în situația în care se închiriază un spațiu gata construit, așa cum s-a întâmplat cu magazinul inaugurat recent în Timișoara.

Iar suprafața este un alt criteriu relevant, mai ales că antreprenorul planifică să ajungă cât de curând și la unități care să depășească 600 de metri pătrați. În aceste condiții, pentru un magazin construit de la zero, investiția medie este de aproximativ 500.000 de euro, iar pentru spațiile pe care le închiriază, costurile se ridică pe la 140.000-150.000 de euro, fără stocuri de marfă.

„Până la finele lui 2020, sperăm să reușim triplarea numărului de produse în toate cele cinci magazine Agroland MEGA pe care le avem în prezent, iar în 2021 plănuim alte patru-cinci unități. De asemenea, în ur­mă­torii patru ani, ne dorim să inaugurăm câte un Agroland MEGA în apropierea fie­cărui mare oraș din România, dar și să ne du­blăm cifra de afaceri, la 60 de milioane de euro“, detaliază antreprenorul.

Primul semestru din 2020 a fost, în ciuda climatului economic dificil care a afectat foarte multe industrii, unul dintre cele mai bune din istoria Agroland: afacerile au crescut cu 18% față de aceeași perioadă din 2019 (până la 25,5 milioane de euro), iar profitul net a ajuns la 1,75 milioane de euro, în creștere cu 58% față de primul semestru al anului trecut.

În 2019, compania a avut o cifră de afa­ceri de aproximativ 30 de milioane de euro și o marjă de profit de 600.000 de euro. Strategia pe care a aplicat-o anul trecut a fost aceea de investiție masivă în diversificarea gamelor și extinderea numărului de ma­gazine, în special în al doilea semestru, când s-au inaugurat 22 de unități, care au început să genereze profit în 2020. Practic, în 2019 a fost pregătit terenul, „s-au plantat răsadurile, iar în prezent culegem roadele“.

„Până la finalul lui 2020, vom ajunge pro­babil la o cifră de afaceri de 35 de milioane de euro și un profit, per ansamblu, de două milioane de euro, pentru că afacerea noa­s­tră este una sezonieră, astfel că cea mai mare creștere are loc în primele șase luni ale fiecărui an“, detaliază Horia Cardoș.

Și încă un amănunt pe care antrepreno­rul îl scoate în evidență: „Avem un sistem ERP (planificarea resurselor întreprinderii) pe care îl folosim din 2011 și la optimizarea căruia se lucrează în permanență, iar în cu­rând vom introduce și casele de self checkout în magazine. Am creat și o platformă, AgTechTm, alături de partenerii noștri de la XbyAscendis, care are rolul de a accelera dezvoltarea afacerilor. Practic, acesta este pri­mul incubator de business dedicat star­tu­purilor din agricultură“.

Pași către listare

La toate aceste pla­nuri și proiecte se adaugă încă unul extrem de important pentru companie: majorarea capitalului social, care se va întâmpla în­spre finalul lui 2020, proces urmat de lista­rea acțiunilor Agroland pe sistemul alternativ al BVB. „În martie anul acesta, am avut o emisiune de obligațiuni pe Bursa de Va­lori Bucu­rești (BVB), datorită căreia am reușit să dis­punem de lichidități, astfel în­cât să folosim această perioadă concentrân­du-ne pe dezvoltare, pe creșterea afacerii, și nu pe su­praviețuire, cum s-a întâmplat în atât de multe cazuri, din păcate. În primul semestru al anului, ne-am îndreptat foarte mult atenția spre gamele de produse pentru grădină și pentru animale de companie, am investit în lărgirea și îmbunătă­țirea acestor categorii și am reușit atât o creștere în vo­lum, cât și în număr de clienți“, mai spune Horia Cardoș.

Pe acest fond, și vân­zările din online au crescut mult anul acesta. Practic, în primul semestru, numă­rul de clienți Agroland din mediul online s-a majorat cu 400%, iar în offline, cu 5%. Acest lucru a fost posibil și da­torită investițiilor în tehnologie, numai în ultimele 12 luni fiind vorba despre circa 200.000 de euro în dezvoltarea canalului online și în tot ceea ce înseamnă digitalizare în cadrul companiei.

Cardoș este de părere că agricultura are un potențial fantastic de creștere în România, în primul rând datorită diferenței care încă se manifestă între gradul de tehnologizare aplicat la noi în comparație cu Europa de Vest.

„Hobby farmingul și hobby garde­ningul erau pe o curbă ascendentă în toate țările din Europa, iar pandemia a accentuat puternic această tendință. Din fericire, aceste activități, alături de îngrijirea anima­lelor de companie, sunt deservite de cele mai importante trei categorii de produse listate în magazinele Agroland. Ne vom concentra și de aici înainte pe diversificarea gamei de produse. În primii ani de activitate, vindeam doar produse pentru creș­te­rea animalelor către micii fermieri, dar, por­nind de la nevoile clienților, am creat noi categorii și subcategorii“, completează antreprenorul.

Povestea Agroland a început în 1997, cu distribuția de produse veterinare importate din Italia către mari ferme zootehnice, iar investiția inițială a fost de 20.000 de mărci. Deoarece multe dintre aceste ferme au dat faliment în anii următori, compania a fost nevoită să se reorienteze către piața gospo­dă­riilor și a micilor fermieri. Primul magazin fizic a fost deschis în 1998, fiind urmat de alte câteva în județele Timiș și Caraș-Se­verin.

„Vindeam produse pentru nutriția ani­malelor de fermă și hrană pentru animale de companie. În prezent, echipamentele și o parte din furaje se aduc din im­port. Pe termen mediu, ne-am propus ca majoritatea produselor comercializate în magazinele Agroland să provină din România“, adaugă Horia Cardoș, absolvent al Facultății de Chimie Industrială din cadrul Univer­sității Politehnice din Timi­șoara.

O altă parte a afacerii sale pe care vrea să o dezvolte este legată de inovația în zona de agricultură inteligentă, de la utilizarea dronelor pentru culegerea de date și pentru aplicarea de tratamente până la utilizarea senzorilor în sisteme inteligente. Pentru ex­ploatarea la maximum a potențialului fermelor.

În câteva puncte

Agroland a raportat în semestrul I unele dintre cele mai bune rezultate din cei peste 20 de ani de activitate.

  • Bilanț. Primele șase luni din 2020 au însemnat o creștere de 18% a afacerilor față de aceeași peri­oadă din 2019, până la 25,5 milioane de euro.
  • Câștig. Profitul net al companiei s-a si­tuat la 1,75 milioane de euro, o valoare de 3,5 ori mai mare decât cea înregistrată în 2020.
  • Top creșteri. Pe categorii, cele mai importante creșteri au fost: 80% pentru produsele de grădinărit și 50% pentru segmentul produselor de hrană și de îngrijire a animalelor de companie.

Acest articol a aparut în numărul 99 al revistei NewMoney

Senica Micu are o experiență de peste zece ani în presa de business. A scris pentru mai multe publicații, precum Forbes, Money Express și Capital, realizând interviuri cu lideri de companii și antreprenori. În paralel, a coordonat diverse proiecte editoriale și s-a implicat în organizarea unor evenimente.