Cea mai bună soluție de salvare a afacerilor în perioadă de criză: automatizarea proceselor de business

Florel Manu 03/09/2020 | 09:19 Digital
Cea mai bună soluție de salvare a afacerilor în perioadă de criză: automatizarea proceselor de business

Există business și după pandemie? Da, spun companiile de tehnologie, care abia așteaptă ca antreprenorii prinși în tăvă­lu­gul perioadei de lockdown să se îndrepte către automatizarea proceselor de business.

„Ce e bun cu pandemia asta este că antreprenorii au înțeles că afacerile lor nu pot avansa fără tehnologie“, spune Roxana Epure (40 de ani), director și acționar minoritar al companiei Ciel, producător de softuri integrate pentru automatizarea proceselor de business. Din câte mai spune ea, încă există antreprenori cu businessuri destul de mari care își țin afacerile în fi­și­ere de tip Microsoft Excel.

Acum însă, după trei luni în care mediul de business a fost blocat, crede că mulți oa­meni de afaceri se vor îndrepta către teh­nologie, iar salariații folosiți doar pentru a introduce date în calculator ar pu­tea primi sarcini creative, cum ar fi pro­iecte pen­tru atragerea de noi clienți sau pentru creș­terea vânzărilor. Când spune asta, se aș­teaptă la un salt al cererilor de sof­turi care să înlocuiască activități repeti­tive, cum ar fi cele din contabilitate, gesti­unea stocurilor sau resurse umane.

Altă generație

În momentul de față, explică Roxana Epure, cea mai mare în­clinație către automatizarea afacerilor o au antreprenorii tineri – „Au ieșit mult din țară. Sunt autodidacți. Sunt deschiși să în­vețe lucruri noi“. În perioada în care s-a lu­crat de acasă, continuă aceasta, sistemele automate integrate în diverse businessuri au creat rapoarte și le-au arătat antreprenorilor departamentele eficiente care au menținut afacerea pe linia de plutire.

Când spune asta se referă inclusiv la pro­pria firmă, în cazul căreia a constatat că anumite departamente au avut perfor­manțe în timpul lucrului de la distanță, dar au existat și domenii care nu au avut rezultatele dorite. În acest caz a așteptat ridicarea restricțiilor de circulație și a chemat la birouri echipele mai puțin performante.

Principalul produs al companiei Ciel este un sistem ERP (planificarea resurselor companiei), destinat în special afacerilor mici și mijlocii, dar care poate fi folosit și de companiile mari. Anul trecut, Ciel a ge­ne­rat venituri de circa 1,3 milioane de euro, în condițiile în care, spune antreprenoarea, compania înregistrează o creș­tere anuală de circa 10-12%. „Anul acesta pre­găteam o creștere mai mare“, adaugă Roxana Epure, dar criza sanitară i-a dat planurile peste cap. Chiar și așa, estimează pentru 2020 o cifră de afaceri de circa 1,5 milioane de euro – într-un an în care luna martie a fost „frumoasa adormită“, „am amâ­nat inves­tițiile, însă apoi ne-am revenit ușor“.

Afacerile au început să se miște din luna mai, iunie a fost peste așteptări, iar iulie a fost „minunată“. Spune că acele companii care au avut deja un portofoliu de clienți, pe care l-au menținut în perioada de lockdown, nu au întâmpinat probleme mari, pentru că, după o scurtă perioadă creată de emoția în jurul crizei sanitare, mulți antreprenori au început să se miște și să se adapteze noilor situații din piață.

Filosofia tehnologiei

Roxana Epure a venit la Ciel în 2009. Inițial a preluat departamentul clienți, însă în scurt timp a ajuns la conducerea companiei. Ciel a fost fondată în 1991, de francezul Pierre Yves Morlet. În primii ani de activitate, Ciel s-a axat pe produse aduse din Franța, iar după circa doi ani a început să le producă în România. Era vorba de programe destinate activității de contabilitate.

În 2009, când Roxana Epure a intrat în firmă, Ciel era axată pe mai multe tipuri de pro­duse software de gestionare a activită­ților de contabilitate, salariilor sau stocurilor de gestiune. Ea a vrut mai mult și a creat un sistem de tip ERP de gestionare a businessurilor în care erau incluse toate aceste procese, iar apoi a început să caute clienți în zona de mass market. La circa doi ani de la intrarea în companie, Roxana Epure a primit și acțiuni de la fondatorul francez, deținând acum 40% din firmă. Cu toate că Morlet este majoritar, acesta nu se implică operațional în companie, mai spune antreprenoarea.

Roxana Epure nu vine nici din finanțe, nici din IT. Este psiholog și a absolvit Asis­tența Socială la Pitești. „Înainte de Ciel am încercat cariera de profesor universitar la Pitești, să predau psihopedagogie, dar nu mi se potrivea“, detaliază antreprenoarea, precizând că vedea repetitiv acest gen de activitate.

A lucrat inclusiv la o companie axată pe turismul online. Se ocupa de excursii personalizate. Folosindu-se de cunoștințele acumulate ca psiholog, vorbea mult cu oamenii și le spunea ce tip de vacanță li se po­trivește. „De exemplu, vorbeam cu tu­riști care spuneau că vor să meargă în Spania. Îi întrebam ce vor cu adevărat de la acea vacanță și le spuneam că nu li se po­trivește Spania și îi trimiteam în altă parte“, spune Roxana Epure. Consideră că experiența din acea perioadă a ajutat-o să obțină performanțe și la Ciel, unde creează produse „croite“ pe profilul fiecărui client.

În cazul Ciel, personalizează ERP-ul pentru fiecare beneficiar în parte. „Să zicem că o firmă are 10.000 de clienți. Pe unii îi fac­turează lunar, pe alții, zilnic, iar pe alții, de două ori pe an. Și asta se poate automatiza. Bagi clienții în baza de date și softul le trimite facturi“, explică antreprenoarea. Automatizările Ciel sunt destinate în special zonei de retail online, activităților de pro­ducție, de distribuție și industriei de servicii. În perioada care urmează, Roxana Epure nu este interesată de un investitor strategic sau de listarea la bursă, ci vrea să crească natural și să aibă libertatea de decizie.

În câteva cifre

Schimbările ultimelor luni au pus o amprentă puternică pe piața muncii: interesul angaja­ților în ceea ce privește cău­tarea unui loc de muncă a cres­cut de la o lună la alta, po­trivit unui studiu BestJobs.

  • STATISTICĂ. Românii au apli­cat tot mai mult pentru joburi noi în iulie, numărul CV-urilor depuse crescând cu 38% față de aceeași perioadă a anului trecut și cu peste 20% față de luna iunie a aces­tui an.
  • TEHNOLOGIE. În iulie, anga­jații din IT au fost printre cei mai activi în căutarea unui nou job, cu un volum de peste 20.000 de căutări, dublu față de media lunilor anterioare.
  • ALTE DOMENII. Contabilii și inginerii au fost și ei foarte activi în căutarea unui loc de muncă în iulie, cu un volum total de peste 50.000 de căutări.
  • INTERES. Fiind unul dintre domeniile care au rezistat în perioada de criză, retailul a atras în iulie peste 12.000 de cereri de angajare. Printre cele mai solicitate companii au fost Takko Fashion (3.576 de candidați), Adidas România (3.315 candidați), H&M (2.634 de candidați), Deichmann (2.611 candidați), Elefant.ro (2.055 de candidați).

FOTO: Laszlo Raduly

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.