Ce ustensile de bucătărie și-au cumpărat românii în perioada stării de urgență

Florel Manu 17/11/2020 | 10:29 Oameni
Ce ustensile de bucătărie și-au cumpărat românii în perioada stării de urgență

Nu puțini au fost românii care și-au alimentat în lunile de pandemie veleită­țile de maeștri bucătari – o încercare pentru magazinele specializate în ustensile de gătit, care au avut parte de mai multe surprize.

„Când te apuci de gătit, nu trebuie să-ți lip­sească un cuțit cumsecade de bu­cătar“, spunea cunoscutul chef american Anthony Bourdain. Și cum apetitul pentru gătit a fost mai mare ca niciodată anul acesta, bucătarii de lockdown au nă­vălit spre magazinele de ustensile de gătit. Mulți au descoperit că vor să gă­tească și nu au cu ce, în timp ce alții au decis să facă un upgrade bucătăriei proprii. Toate aceste „mofturi“ de maeștri culinari de ocazie au contribuit la crește­rea cererii de ustensile de bucătărie, în special în mediul online.

„Anul acesta, am remarcat o creștere în vânzări la categoria articolelor de bu­cătărie de 60%“, spune Monica Cadogan (38 de ani), coproprietara magazinului on­line de home & deco Vivre, referindu-se la evoluția vânzărilor în compania sa.

Înainte și după lockdown, schimbări s-au produs și în magazinele fizice, în ca­zul cărora traficul a scăzut, în timp ce „vo­lumul vânzărilor a crescut ușor“. O spune și antreprenorul Laurențiu Ilie (52 de ani), fondator al rețelei de magazine KitchenShop, specializată în ustensile de bucătărie și axată pe gama premium. În opinia sa, 2020 a fost un an atipic și în ceea ce privește retailul cu articole pentru gătit.

Pâine și sifon

„S-au schimbat opțiunile clienților în ceea ce privește produsele achi­zi­ționate“, spune Laurențiu Ilie, adău­gând că toate previziunile de la începutul anului în legătură cu evoluția businessului i s-au dat complet peste cap. Concret, produsele care se vindeau în mod normal în lunile de primăvară au înregistrat o oarecare scădere. În schimb, a crescut brusc cererea pentru „produse care în acea pe­rioadă aveau, de regulă, o mișcare mai mică“.

Un exemplu ar fi cel al articolelor pentru prepararea pâinii, o gamă nu foarte cău­tată înainte de pandemie. Odată cu institui­rea stării de urgență însă, lucrurile s-au schimbat radical, antreprenorul vorbind despre o creștere a vânzărilor de zece ori, comparativ cu anii trecuți. Un alt avans spectaculos a fost înregistrat și în cazul articolelor pentru filtrarea apei și al aparatelor de făcut sifon. „Se vindeau și înainte aparate pentru produs sifon, însă era un pu­blic redus. Acum, vânzările pur și simplu au explodat pe acest segment“, deta­liază antreprenorul.

O altă constatare în ceea ce privește comportamentul de consum al cumpără­to­rilor a fost legată de scăderea vânzărilor pentru articole de lux și creșterea cererii pentru produse de strictă necesitate, în spe­cial în mediul online, în primăvară. „De la începutul anului și până în prezent, cele mai dorite articole de bucătărie au fost ve­sela, ustensilele pentru gătit, textilele pentru bucătărie, recipiente pentru depo­zita­rea alimentelor“, spune Monica Cadogan, raportându-se la vânzările înregistrate de retailerul online Vivre.

Schimbări din mers

Laurențiu Ilie spune că problemele cele mai mari ale bu­si­nessului său, prezent atât în offline, cât și în online, au fost pe zona de magazine fi­zice. KitchenShop deține 18 astfel de puncte de vânzare, majoritatea, în malluri. Odată cu introducerea stării de urgență, vânzările s-au oprit brusc. După relaxarea măsurilor sanitare, traficul din magazinele amplasate în marile centre comerciale a scăzut cu circa 30-40%, precizează antreprenorul. Scăderea de trafic a fost com­pen­sată însă de o creștere de aproximativ 30% a valorii medii a coșului de cumpă­ră­turi. „Cei care cumpărau făceau achiziția în ideea că nu mai vin la fel de des ca până acum la mall“, apreciază Laurențiu Ilie.

În perioada în care activitatea din malluri s-a oprit, în special în intervalul martie-aprilie, vânzările din mediul online au crescut cu peste 30% față de perioada similară a anului trecut. În aceste condiții, cifra de afa­ceri a companiei, de aproximativ 10,6 milioane de euro în 2019, ar putea crește anul acesta cu zece procente. O creștere despre care antreprenorul spune acum că „vine în urma unor acțiuni dramatice luate în cadrul firmei, pentru a compensa lipsa de trafic din malluri“.

La fel ca mulți alți retaileri din comerțul nealimentar, KitchenShop a decis să intensifice acțiunile din magazinul online. Suplimentar, a trecut către zona de distribuție, produse care erau vândute inițial în magazinele fizice proprii fiind listate acum și în marile rețele de retail.

„Ne-am extins foarte bine, inclusiv în Un­garia“, precizează Laurențiu Ilie. Cu un ma­gazin deschis la Budapesta în 2018, compania avea în plan inaugurarea unei a doua unități în Ungaria, precum și intrarea în on­line în Bulgaria. Pandemia a încetinit acțiunea de expansiune a companiei, aceste demersuri fiind pregătite de acum pentru anul viitor.

KitchenShop are în vedere și deschide­rea unor noi magazine fizice pe plan local, însă acest proiect rămâne momentan în aș­teptare, pe fondul încetinirilor care se în­registrează în acest moment în retailul nealimentar – un segment în care antreprenorul spune că au existat companii care au renunțat în această perioadă la circa 20-30% din personal. În ceea ce îl privește, nu a recurs nici la concedieri, nici la tăieri sa­la­riale. Totuși, aproape 100 de salariați din rețeaua de magazine fizice au fost trimiși în șomaj tehnic.

Business de nevoie. KitchenShop și-a început activitatea la sfârșitul lui 2008, ca magazin online specializat în produse premium. „Nu am avut succes la început. Nu ne pricepeam deloc la online. Am pus site-ul și nu ne contacta nimeni“, spunea Lau­ren­țiu Ilie, într-o discuție anterioară cu NewMoney.

În martie 2009, a deschis și primul ma­ga­zin din offline, în centrul comercial Tom din Constanța. Vânzările au început să crească, iar la sfârșitul anului a urmat un al doilea punct de vânzare, în mallul din Băneasa. În acel moment a început și un val de investiții susținute, cu planul de a deschide cel puțin un magazin fizic în fie­care an.

Laurențiu Ilie a studiat Comerțul la ASE și a cochetat și cu presa în anii ’90, fiind co­fondator al ziarului Bursa. Și-a încercat norocul și în turism, între 1993 și 1996, când a administrat un hotel din stațiunea Venus. După ce a renunțat la Bursa, a avut și o companie de soft pentru dealerii și im­portatorii de mașini, însă în perioada cri­zei din 2008 și-a redus activitatea.

La vânzarea de articole de bucătărie a ajuns din întâmplare. A prins gustul gă­ti­tului în 1995, pe când se afla la o bursă ca jur­nalist în Statele Unite. Acolo, de voie, de nevoie, a început să gătească. Interesul pentru gătit și l-a păstrat și după întoarce­rea la București, doar că nu reușea să gă­sească ustensile de bucătărie care să-i sa­tis­facă nevoile. Așa că, în 2008, s-a hotărât să importe articole de gătit de pe segmentul premium. A investit constant în acest bu­siness, iar de anul acesta vrea să își con­solideze pre­zența în online. În acest scop, va investi atât în propria platformă de e-com­merce, cât și într-un site de rețete cu­li­nare care are drept scop promovarea afa­cerii cu ustensile de bucătărie.

Anul viitor, vrea să intre și pe piața electrocasnicelor mari de bucătărie. „Vrem să aco­perim toată gama. De la cratiță la frigi­der“, spune Laurențiu Ilie. Cu ex­­periență și de om de afaceri, și de bu­că­tar, știe bine de acum că, atunci când vine vorba de bucătă­rie, ai totuși nevoie de ceva mai mult decât de un „cuțit cumsecade“.

Secrete de fabricație

Pasiunea pentru gătit scoate anual peste 150 de milioane de euro din buzunarele românilor, însă nu toate materialele din care sunt făcute produsele pentru bucătărie sunt recomandate.

  • Inox. Este rezistent la oxidare și se curăță ușor, fiind de până la zece ori mai rezistent decât alte materiale.
  • Fontă. Produsele de acest tip sunt recomandate pentru gătitul îndelungat, la foc mic.
  • Cupru. Este cel mai bun conductor termic, însă are dezavantajul că alimentele pot in­­te­racționa chimic cu acesta, fapt sesizabil în gust.

Acest articol a aparut în numărul 103 al revistei NewMoney

FOTO: Laszlo Raduly

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.