Ce ustensile de bucătărie și-au cumpărat românii în perioada stării de urgență

Nu puțini au fost românii care și-au alimentat în lunile de pandemie veleitățile de maeștri bucătari – o încercare pentru magazinele specializate în ustensile de gătit, care au avut parte de mai multe surprize.
„Când te apuci de gătit, nu trebuie să-ți lipsească un cuțit cumsecade de bucătar“, spunea cunoscutul chef american Anthony Bourdain. Și cum apetitul pentru gătit a fost mai mare ca niciodată anul acesta, bucătarii de lockdown au năvălit spre magazinele de ustensile de gătit. Mulți au descoperit că vor să gătească și nu au cu ce, în timp ce alții au decis să facă un upgrade bucătăriei proprii. Toate aceste „mofturi“ de maeștri culinari de ocazie au contribuit la creșterea cererii de ustensile de bucătărie, în special în mediul online.
„Anul acesta, am remarcat o creștere în vânzări la categoria articolelor de bucătărie de 60%“, spune Monica Cadogan (38 de ani), coproprietara magazinului online de home & deco Vivre, referindu-se la evoluția vânzărilor în compania sa.
Înainte și după lockdown, schimbări s-au produs și în magazinele fizice, în cazul cărora traficul a scăzut, în timp ce „volumul vânzărilor a crescut ușor“. O spune și antreprenorul Laurențiu Ilie (52 de ani), fondator al rețelei de magazine KitchenShop, specializată în ustensile de bucătărie și axată pe gama premium. În opinia sa, 2020 a fost un an atipic și în ceea ce privește retailul cu articole pentru gătit.
Pâine și sifon
„S-au schimbat opțiunile clienților în ceea ce privește produsele achiziționate“, spune Laurențiu Ilie, adăugând că toate previziunile de la începutul anului în legătură cu evoluția businessului i s-au dat complet peste cap. Concret, produsele care se vindeau în mod normal în lunile de primăvară au înregistrat o oarecare scădere. În schimb, a crescut brusc cererea pentru „produse care în acea perioadă aveau, de regulă, o mișcare mai mică“.
Un exemplu ar fi cel al articolelor pentru prepararea pâinii, o gamă nu foarte căutată înainte de pandemie. Odată cu instituirea stării de urgență însă, lucrurile s-au schimbat radical, antreprenorul vorbind despre o creștere a vânzărilor de zece ori, comparativ cu anii trecuți. Un alt avans spectaculos a fost înregistrat și în cazul articolelor pentru filtrarea apei și al aparatelor de făcut sifon. „Se vindeau și înainte aparate pentru produs sifon, însă era un public redus. Acum, vânzările pur și simplu au explodat pe acest segment“, detaliază antreprenorul.
O altă constatare în ceea ce privește comportamentul de consum al cumpărătorilor a fost legată de scăderea vânzărilor pentru articole de lux și creșterea cererii pentru produse de strictă necesitate, în special în mediul online, în primăvară. „De la începutul anului și până în prezent, cele mai dorite articole de bucătărie au fost vesela, ustensilele pentru gătit, textilele pentru bucătărie, recipiente pentru depozitarea alimentelor“, spune Monica Cadogan, raportându-se la vânzările înregistrate de retailerul online Vivre.
Schimbări din mers
Laurențiu Ilie spune că problemele cele mai mari ale businessului său, prezent atât în offline, cât și în online, au fost pe zona de magazine fizice. KitchenShop deține 18 astfel de puncte de vânzare, majoritatea, în malluri. Odată cu introducerea stării de urgență, vânzările s-au oprit brusc. După relaxarea măsurilor sanitare, traficul din magazinele amplasate în marile centre comerciale a scăzut cu circa 30-40%, precizează antreprenorul. Scăderea de trafic a fost compensată însă de o creștere de aproximativ 30% a valorii medii a coșului de cumpărături. „Cei care cumpărau făceau achiziția în ideea că nu mai vin la fel de des ca până acum la mall“, apreciază Laurențiu Ilie.
În perioada în care activitatea din malluri s-a oprit, în special în intervalul martie-aprilie, vânzările din mediul online au crescut cu peste 30% față de perioada similară a anului trecut. În aceste condiții, cifra de afaceri a companiei, de aproximativ 10,6 milioane de euro în 2019, ar putea crește anul acesta cu zece procente. O creștere despre care antreprenorul spune acum că „vine în urma unor acțiuni dramatice luate în cadrul firmei, pentru a compensa lipsa de trafic din malluri“.
La fel ca mulți alți retaileri din comerțul nealimentar, KitchenShop a decis să intensifice acțiunile din magazinul online. Suplimentar, a trecut către zona de distribuție, produse care erau vândute inițial în magazinele fizice proprii fiind listate acum și în marile rețele de retail.
„Ne-am extins foarte bine, inclusiv în Ungaria“, precizează Laurențiu Ilie. Cu un magazin deschis la Budapesta în 2018, compania avea în plan inaugurarea unei a doua unități în Ungaria, precum și intrarea în online în Bulgaria. Pandemia a încetinit acțiunea de expansiune a companiei, aceste demersuri fiind pregătite de acum pentru anul viitor.
KitchenShop are în vedere și deschiderea unor noi magazine fizice pe plan local, însă acest proiect rămâne momentan în așteptare, pe fondul încetinirilor care se înregistrează în acest moment în retailul nealimentar – un segment în care antreprenorul spune că au existat companii care au renunțat în această perioadă la circa 20-30% din personal. În ceea ce îl privește, nu a recurs nici la concedieri, nici la tăieri salariale. Totuși, aproape 100 de salariați din rețeaua de magazine fizice au fost trimiși în șomaj tehnic.
Business de nevoie. KitchenShop și-a început activitatea la sfârșitul lui 2008, ca magazin online specializat în produse premium. „Nu am avut succes la început. Nu ne pricepeam deloc la online. Am pus site-ul și nu ne contacta nimeni“, spunea Laurențiu Ilie, într-o discuție anterioară cu NewMoney.
În martie 2009, a deschis și primul magazin din offline, în centrul comercial Tom din Constanța. Vânzările au început să crească, iar la sfârșitul anului a urmat un al doilea punct de vânzare, în mallul din Băneasa. În acel moment a început și un val de investiții susținute, cu planul de a deschide cel puțin un magazin fizic în fiecare an.
Laurențiu Ilie a studiat Comerțul la ASE și a cochetat și cu presa în anii ’90, fiind cofondator al ziarului Bursa. Și-a încercat norocul și în turism, între 1993 și 1996, când a administrat un hotel din stațiunea Venus. După ce a renunțat la Bursa, a avut și o companie de soft pentru dealerii și importatorii de mașini, însă în perioada crizei din 2008 și-a redus activitatea.
La vânzarea de articole de bucătărie a ajuns din întâmplare. A prins gustul gătitului în 1995, pe când se afla la o bursă ca jurnalist în Statele Unite. Acolo, de voie, de nevoie, a început să gătească. Interesul pentru gătit și l-a păstrat și după întoarcerea la București, doar că nu reușea să găsească ustensile de bucătărie care să-i satisfacă nevoile. Așa că, în 2008, s-a hotărât să importe articole de gătit de pe segmentul premium. A investit constant în acest business, iar de anul acesta vrea să își consolideze prezența în online. În acest scop, va investi atât în propria platformă de e-commerce, cât și într-un site de rețete culinare care are drept scop promovarea afacerii cu ustensile de bucătărie.
Anul viitor, vrea să intre și pe piața electrocasnicelor mari de bucătărie. „Vrem să acoperim toată gama. De la cratiță la frigider“, spune Laurențiu Ilie. Cu experiență și de om de afaceri, și de bucătar, știe bine de acum că, atunci când vine vorba de bucătărie, ai totuși nevoie de ceva mai mult decât de un „cuțit cumsecade“.
Secrete de fabricație
Pasiunea pentru gătit scoate anual peste 150 de milioane de euro din buzunarele românilor, însă nu toate materialele din care sunt făcute produsele pentru bucătărie sunt recomandate.
- Inox. Este rezistent la oxidare și se curăță ușor, fiind de până la zece ori mai rezistent decât alte materiale.
- Fontă. Produsele de acest tip sunt recomandate pentru gătitul îndelungat, la foc mic.
- Cupru. Este cel mai bun conductor termic, însă are dezavantajul că alimentele pot interacționa chimic cu acesta, fapt sesizabil în gust.
Acest articol a aparut în numărul 103 al revistei NewMoney
FOTO: Laszlo Raduly