Ce trebuie să știi dacă ai poliță CASCO și asiguratorul îți cere banii înapoi pe reparații

Andrei Dumitru 30/07/2019 | 16:20 Ştiri
Ce trebuie să știi dacă ai poliță CASCO și asiguratorul îți cere banii înapoi pe reparații

Există două situații în care asiguratul CASCO trebuie să suporte integral costurile reparațiilor plătite de asigurator: retragerea plângerii și renunțarea la pretenții sau anunțul actului de distrugere direct la asigurator, fără recipisă de la Poliția Judiciară. 

Prin comparație cu asigurarea de răspundere civilă pentru autovehicule (RCA) care are un caracter obligatoriu și asigură partea vătămată într-un incident rutier, asigurarea de tip Casualty & Collision (CASCO) asigură riscurile asociate altor evenimente, nu neapărat a celor care țin de accidente rutiere, cum ar fi avariile provocate de calamități naturale, incendiu, trăsnet, explozie, furtul autovehiculului, sau avariile provocate acestuia în urma tentativei de furt, avarii provocate de căderi de corpuri pe autovehicul sau vandalism.

“În primul rând, ceea ce trebuie să știe orice deținător de CASCO este că, în situația unor avarii provocate intenționat autovehicului de o persoană, sau un animal domestic nesupravegheat– zgârieturi, tăierea anvelopelor, furtul oglinzii – asiguratorul e foarte interesat să afle cine este făptașul, ca să își recupereze banii de la acesta prin regres. Ce se întâmplă adesea este că odată ce o persoană își vede mașina reparată, tinde să renunțe la acuzații sau pretenții, fie la îndemnul poliției – care nu reușește să identifice vinovatul, fie în fața asiguratorului pe care îl împiedică să își exercite dreptul la regres – ceea ce înseamnă ca asiguratul nu acceptă să devină parte civilă la un eventual proces. Odată ce asiguratorul nu mai poate urmări făptașul, si nu i-a fost conservat dreptul la regres, își va recupera banii de la asigurat”, declară Marius Constantinescu, Director de Daune Leader Team Broker de Asigurare.

“A doua situație pe care un asigurat CASCO trebuie să o evite este aceea de a anunța cazuri penale cum sunt cele de vandalism sau distrugere – spargerea cauciucurilor, zgâriatul cu obiecte dure, furtul oglinizor sau al ștergătoarelor, sau avaria – ciocnirea cu un alt autoturism, direct la asigurator, fără să fi obținut în prealabil o recipisă de la Poliția Judiciară pe raza căreia s-a produs infracțiunea. Atenție, astfel de cazuri nu se raportează la Poliția Rutieră. Practic, la Poliția Rutieră se anunță doar accidentele și avariile care au loc în parcări, atunci când păgubitul nu deține asigurare CASCO”, adaugă Marius Constantinescu

Doar 24% dintre șoferi dețin o poliță CASCO

În general, asigurarea CASCO se oferă autovehiculelor cu vechime de până la opt ani, doar anumite societăți primind în asigurare vehicule mai vechi (dar până la 12 ani). În România, conform datelor ASF, un procent de aproximativ 24% dintre șoferii auto dețin asigurare CASCO.

“Costurile unei asigurări CASCO variază între 380 și 800 euro pe an pentru o mașină nouă a carei valoare este de 10.000 de euro. Ca să reducă aceste costuri, asiguratul poate opta pentru franșiză. Aceasta este o sumă pe care trebuie să o achite în caz de daună. Ea are o valoare fixă, sau reprezinta un anumit procent din valoarea asigurată. Dacă optează pentru o asigurare cu franșiză, asiguratul va plăti mai puțin pentru polița CASCO, dar, la un eventual accident, va trebui să achite o sumă mai mare, în funcție de valoarea asigurată”, declară Alexandra Durbacă, Director Executiv Leader Team Broker de Asigurare.

Gradul de diferențiere a produselor de asigurare de tip CASCO existente pe piața din România este dat de riscurile suplimentare pe care le poate acoperi produsul – vandalism, asigurarea persoanelor sau a bagajelor, asistență rutieră, dar și din includerea unei franșize în contractul de asigurare.

Principalele riscuri asigurate prin CASCO sunt legate de ciocniri, loviri, zgârieri, căderi, răsturnări, incendii, calamități naturale sau furt. Pentru o primă suplimentară, mai pot fi incluse clauze speciale pentru acte de vandalism – ce acoperă inclusiv anvelopele tăiate, fără ca autovehiculul să fi avut și alte avarii, furt parțial fără urme de efracție, circulația în afara drumurilor publice, apă la motor, pierderea cheilor sau reîntregirea automată a sumei asigurate.

“Este util să optezi pentru o poliță de asigurare CASCO ce permite, sau are inclusă, reîntregirea sumei asigurate. Mai exact, urmare unor daune survenite pe parcursul derulării contractului de asigurare CASCO, valoarea asigurată a autoturismului va reveni întotdeauna la cuantumul specificat în contract ca sumă asigurată, cu sau fară plata unei sume suplimentare pentru acest lucru”, explică Marius Constantinescu.

Departamentul intern de daune al Leader Team Broker a înregistrat în prima jumătate a anului un procent de 15% cazuri în care clienții asigurați se aflau în situația de a-și retrage acuzațiile, dintr-un total de 480 daune rezolvate.


FOTO: Pixabay