Ce tertipuri folosesc firmele din România ca să-și păstreze angajații și să crească productivitatea

NewMoney 27/09/2018 | 10:08 Companii
Ce tertipuri folosesc firmele din România ca să-și păstreze angajații și să crească productivitatea

Autor: Andrada Ghira

 

Vremea programului de opt ore petrecute într-un birou îngust și a sociali­ză­rilor la copiator sau în jurul dozatorului de apă începe să pălească. Acum, tot mai multe companii caută spații și modele diferite de muncă.

Acest articol a apărut în numărul 49 (24 septembrie – 7 octombrie) al revistei NewMoney

Schimbările de pe piaţa muncii i-au făcut pe angajatori să fie mai flexibili. Progra­mul de lucru nu mai e fix, angajaţii pot lucra şi de acasă, iar paleta de beneficii oferite a crescut semnificativ. Totul în încercarea de a păstra angajaţii şi de a creşte productivitatea. Pe fondul concu­renţei acerbe pentru oameni calificaţi şi al problemelor de trafic din marile orașe, un nou model de spaţii de lucru prinde contur şi în România. Este vorba de spaţiile flexibile, de co-working, create pentru nomazii din afaceri, pentru antreprenori dinamici şi startup-uri, dar şi pentru angajații care gestionează pro­iecte internaționale, echipe de proiect și companii naționale sau globale.

Pe piaţa de birouri din Europa de Vest, acest segment al pieţei a înregistrat cea mai mare creştere din ultimii ani, iar Londra conduce clasamentul global, cu cele mai multe centre de co-working. Fapt ce a determinat biroul londonez al companiei de consultanţă imobiliară JLL să înfiinţeze o linie de business dedicată acestui segment. „În România, unde piaţa urmează trendurile care se manifestă pe pieţele mai ma­ture, vedem în ultimii doi intrarea unui număr foarte mare de nume noi pe piaţă, astfel că în prezent există opt-zece operatori care au în total peste 40.000 de metri pătraţi, în mare parte în clădirile de birouri din Bucureşti. În ultima perioadă am văzut interes şi pentru oraşele secundare, şi cu siguranţă vom vedea în viitor o expansiune a acestui segment, dar nu vedem o dominare a pieţei din partea acestor operatori“, spune Maria Florea, Head of Office Agency JLL România.

Extinderea operatorilor de spaţii de co-working s-a văzut şi în activitatea de în­chi­riere din prima jumătate a acestui an, când aceştia s-au situat pe locul trei, după companiile din IT&C şi cele din ener­gie. Trei mari companii, Mindspace, Spaces şi Rent-a-desk au ales Bucureştiul pentru extindere şi au închiriat în total 20.000 de  metri pătraţi, având o pondere de 13,4% din volumul total de tranzacţii, potrivit da­telor Cushman & Wakefield Echinox. Spaces, un concept al grupului International Workspace Group (IWG), din care face parte şi Regus, va deschide în toam­na acestui an două noi centre în Bucureşti. Compania a închiriat trei etaje cu o suprafaţă totală de 3.000 de metri pătraţi în proiectul de birouri Unirii View, precum și primele două etaje din clădirea Campus 6.1, unde va ocupa o suprafaţă totală de 3.100 de metri pătraţi. Spaces caută birouri care să aibă caracteristicile unei clădiri de clasa A, cu acces facil la toate mijloacele de transport în comun și centre comerciale, clinici, săli de sport, restaurante și baruri în imediata apropiere.

„În București, conceptul de flexible-working capătă amploare, iar capitala României are un potențial major în acest sens, fapt confirmat și de puternica rege­nerare urbană ce are loc în ultimii ani, prin apariția investițiilor majore în sectoa­rele imobiliare“, spune Ramona Iacob, CEO Spaces România. Astfel, birourile tradiţionale sunt înlocuite cu soluţii noi, care să îi permită utilizatorului să îşi schimbe modul de lucru în funcţie de nevoie. Grupul IWG este prezent pe piaţa locală şi cu furnizorul de soluții de spații de birouri Regus, dar Ramona Iacob spune că cele două concepte sunt ase­mă­nătoare doar atunci când vine vorba de flexibilitate, diferența fiind dată de nevoile clientului. Astfel, cei care aleg solu­ţiile Regus sunt conservatori, vor intimitate şi spaţiu liniştit pentru echipele lor, în timp ce Spaces este un concept pentru persoa­nele neconvenţionale, care au nevoie de spaţii creative şi nu pun preţ pe ierarhie. Iar printre companiile care au ales Spaces la nivel global se numără Microsoft, Oracle, Uber, Spotify, Airbnb, Paypal sau Logitech.

O PIESĂ ÎNTR-UN PUZZLE. Prezenţa într-o clădire de birouri a unui astfel de spaţiu este un avantaj pentru proprietari, pentru că atrage alţi chiriaşi, precum companiile multinaţionale, care văd în acest serviciu un plus, mai ales dacă se află în aceeaşi clădire unde îşi au şi sediul. „Acestea le pot asigura o mai mare flexibilitate din punct de vedere al numărului de angajaţi. Mai mult decât atât, multinaţionalele pot apela la astfel de spaţii pentru a le asigura angajaţilor o mai multă flexibilitate, prin stabilirea de sedii mai mici în zone apropiate de locuinţele acestora“, spune Maria Florea de la JLL.

Orașe precum Timişoara, Cluj-Napoca, Braşov şi Iaşi au cunoscut în ultimii ani o creştere a segmentului de birouri, iar odată cu noile clădiri au venit şi multina­ţionalele, avide de noi talente din centrele universitare. În acest context, extinderea Spaces în provincie vine ca un pas natural. „Analizăm atent și extinderea în afara Capitalei, mai ales că România are câteva orașe extrem de interesante din perspectiva dezvoltării economice, orașe ce au demonstrat că se pot alinia cerințelor europene şi care investesc în infra­struc­tură, în mediul de afaceri, în mediul cultural“, precizează Ramona Iacob.

Grupurile internaţionale IWG, WeWork şi Servcorp controlează peste 40% din această piaţă la nivel global, potrivit JLL, însă există un număr estimat la peste 7.600 de astfel de operatori, ceea ce arată natura fragmentată a acestei industrii. Deşi acest segment este în plină dezvol­tare, acesta ocupă în prezent sub 2% din stocul de spaţii moderne din Bucureşti.

„Numărul operatorilor care oferă astfel de servicii este în creştere, dar nu credem că spaţiile de co-working vor repre­zenta mai mult de 5% din stocul de spaţii moderne de birouri din Bucureşti în ur­mătorii trei-cinci ani“, este de părere Maria Florea, care spune că mulţi dezvoltatori de birouri sunt încă reticenţi la acest tip de chiriaşi.

Şi asta pentru că îi asociază cu un risc mai ridicat, tocmai datorită faptului că cei mai mulţi dintre operatori sunt firme tinere. „Dar având în vedere evoluţia spec­taculoasă a acestor companii, percepţia în rândul proprietarilor de spaţii de birouri începe să se schimbe“, mai spune Florea.

Cel mai mare investitor pe piaţa de birouri din Europa Centrală și de Est, Globalworth, de exemplu, a investit zece milioane de euro în furnizorul de spații de co-working creative Mindspace, care va deschide trei centre în România, pe o suprafață de aproximativ 12.000 de metri pătrați din clădirile Globalworth Campus, City Offices și Bucharest Tower Center din București. Vor duce însă spațiile de co-working, la un moment dat, la dispariția birourilor tradiționale? „Scenariul că acestea ar putea înlocui cu totul birourile tradiţionale nu este fezabil pe termen scurt. Fără îndoială, spațiile de co-working sunt din ce în ce mai căutate, deoarece oferă soluții unei game largi de nevoi. Modularitatea e doar o piesă din puzzle, și nu principalul motiv pentru po­pula­ritatea de care se bucură ele“, explică Anne-Marie Diaconu, Leasing and Asset Manager al Skanska România, companie care va găzdui un astfel de spaţiu.

O piesă care se pliază însă tot mai mult pe nevoile angajatului millenial şi func­ționează foarte bine ca platformă de creare a unor comunități.

 


FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney