Ce „surprize” ne așteaptă vara aceasta la vacanțele pe care vrem să le facem în străinătate

Florel Manu 09/04/2021 | 10:16 Financiar
Ce „surprize” ne așteaptă vara aceasta la vacanțele pe care vrem să le facem în străinătate

După ce au văzut anul trecut ce ușor se pierd banii, agențiile de turism și marii jucători din industria ospitalității s-au reinventat și vin pe zi ce trece cu noi faci­li­­tăți pentru clienți. Nu de alta, dar învață să trăiască și cu amenințarea COVID-19 deasupra businessului.

După un 2020 în care turiștii români obiș­nu­iți să călătorească în străinătate au cău­tat destinații exotice izolate, aceștia ar pu­tea să se întoarcă anul acesta spre zo­nele cla­sice, pe care le frecventau în mod normal. Pentru noul sezon estival, gheața a fost spartă de Grecia, în condițiile în care multe țări vestice și-au anunțat intrarea în carantină sau prelungirea acesteia.

Încă de la începutul lunii martie, auto­ri­tățile elene din turism au anunțat că, din 14 mai, Grecia poate primi vizitatori. Este adevărat că o va face în condiții specifice, însă hotelierii sunt dispuși să deschidă uni­tățile de cazare, chiar dacă vor fi ne­voiți să reducă prețurile.

Pe aceeași lungime de undă este și Spa­nia, care așteaptă să scadă incidența îm­bol­năvirilor cu COVID-19 și să redevină „verde“ pentru turism.

Turcia, în schimb, dă ca sigură deschide­rea pentru turiști în noul sezon și nu pune condiții de vaccinare obligatorie ori pre­zen­tarea unui document special care să ateste acest lucru, așa cum discută deja țările din Uniunea Europeană.

În acest context, tour operatorii români specializați în vânzarea de vacanțe în străi­nătate estimează că în 2021 vor vinde mai multe destinații externe decât în 2020, chiar dacă trebuie să ofere mai multe fa­cilități.

„Subvenție“ pentru teste

În condițiile în care turismul din Grecia asigură peste 25% din produsul intern brut al acestei țări, autorită­țile elene fac tot posibilul să atragă mai mulți turiști. Chiar dacă în multe dintre din statele Europei sunt încă în vigoare re­stric­ții destul de drastice, Grecia vrea ca de la jumătatea lunii mai să primească pri­mii turiști. Hotelierii greci sunt cu ochii in­clusiv pe turiștii români, cei care în anii de dinaintea pande­miei ocupau în număr mare spațiile de ca­zare din nordul țării.

Ministrul elen al turismului, Haris Theoharis, a făcut chiar o vizită în România, în a doua jumătate a lui martie, pentru a stabili protocoale cu autoritățile române cu pri­vire la condițiile în care se vor desfășura deplasările în scop turistic de anul acesta. Asta, în condițiile în care hotelierii greci anunțaseră deja mai multe bonusuri pentru turiștii care vin anul acesta din România.

Aceștia sunt dispuși să le plătească tu­riș­tilor români o parte din valoarea testului PCR. Este vorba de sume cuprinse între 20 și 30 de euro, sub formă de vou­chere, bani ce pot fi cheltuiți pe diverse ser­vicii la hotelurile la care sunt cazați.

Între timp, facilități similare pentru tu­riștii români care călătoresc în orice desti­nație externă au fost anunțate și de operatorii români. „În acest moment, avem un con­­tract cu Gral Medical pentru testarea preferențială a turiștilor care călătoresc cu agenția noastră. Aceștia pot face testul PCR cu 200 de lei“, spune proprietarul agen­ției de turism Paralela 45, Alin Burcea.

Venite din două părți, aceste beneficii mai reduc din presiunea pe buzunarul tu­ris­tului care este nevoit să-și facă testul PCR. Și asta, în condițiile în care Comisia Europeană dă ca sigură crearea unei ade­verințe electronice verzi pentru a facilita libera circulație, în condiții de siguranță, în interiorul UE, în timpul pandemiei. „Prin instituirea adeverințelor electronice verzi, adoptăm o abordare euro­peană pentru a ne asigura că cetățenii UE și membrii de familie ai acestora pot călă­tori în condiții de siguranță și cu minimum de restricții în această vară“, spune Didier Reynders, co­misarul european pentru Jus­tiție.

Dezlegare la circuite

Din 2021, agen­țiile de turism specializate în organizarea de circuite vin și ele cu noi destinații, resuscitându-le în același timp și pe cele mai vechi. „În Turcia au început deja circuite noi anul acesta, adaptate situației de acum, Cappadocia-Antalya și Coasta Lycia-Antalya, realizate cu avionul de la Bucu­rești, iar din aprilie, și de la Suceava“, dă un exemplu managerul general al agen­ției Hello Holidays, Mădălina Balaiban. Potrivit acesteia, în portofoliul agenției sale sunt incluse circuite în Istanbul sau în nord-estul Turciei. Și asta, cu atât mai mult cu cât Tur­cia a anunțat că nu va impune sezonul acesta condiții speciale pentru că­lă­torii. Totodată, Balaiban spune că vor fi reluate și circuitele din Egipt, cu croa­zieră pe Nil, precum și cele din Dubai.

Cele mai vândute destinații din acest an vor fi în Grecia, Bulgaria, Turcia, Egipt și, evident, România, crede șefa agenției Hello Holidays. Alin Burcea dă ca sigură și redes­­chiderea Spaniei, cu destinații deja clasice pentru turiștii români, și anunță pentru anul acesta curse directe spre Mallorca, Te­nerife, Costa del Sol și Costa Brava – din București; Mallorca, Costa Blanca și Costa Brava – din Cluj-Napoca; Costa Brava și Costa Blanca – din Timișoara.

„În perioada de early booking, activă încă, pachetele au reduceri între 10 și 35%“, de­ta­liază Burcea. Specialiștii din tu­rism cred că mulți români care vor să călăto­rească vor apela anul acesta la sistemul last mi­nute și se vor hotărî să plece în va­canțe externe cu doar câteva săptămâni înainte de data sejurului. Dar nu vor avea de pierdut nici cei care și-au plătit vacan­țele în avans, pentru că majoritatea tour operatorilor au anunțat că, în caz de intrare în carantină totală a orașului de domiciliu al tu­riștilor ori dacă sunt impuse măsuri de ca­rantină la destinație, aceștia își vor pri­mi banii înapoi.

Acest articol a apărut în numărul 112 al Revistei NewMoney

FOTO: Getty

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.