Ce strategii financiare adoptă președintele Turciei Recep Erdogan și cel al Argentinei, Mauricio Macri pentru a-și scoate economiile din criză

Mimi Noel 18/10/2018 | 10:39 Global
Ce strategii financiare adoptă președintele Turciei Recep Erdogan și cel al Argentinei, Mauricio Macri pentru a-și scoate economiile din criză

Nu există vreun politician mai iubitor de bani ieftini decât președintele Turciei, Recep Tayyip Erdogan, și nici vreo altă țară în care banii să fie atât de scumpi cum este azi Argentina. Chiar dacă cei doi președinți au ales rute complet diferite pentru a-și scoate economiile din criză, ambele monede naționale s-au prăbușit paradoxal de similar.

Acest articol a apărut în numărul 50 (8 – 21 octombrie) al revistei NewMoney

Este doar unul dintre contrastele dintre cele două guverne prinse în ochiul unei furtuni care a cuprins piețele emergente. Ambele economii se confruntă cu o in­flație ridicată și cu deprecierea monedelor naționale și sunt amenințate de spectrul recesiunii. Din mai toate punctele de vedere, președintele Argentinei, Mauricio Macri, a făcut ceea ce investitorii cer în mod normal în astfel de situații. Din iunie, a crescut puternic dobânzile la un record mondial de 60%, a cerut ajutorul FMI și a anunțat continuarea și în 2019 (când va candida pentru un nou mandat) a planului de reducere a cheltuieli­lor bugetare.

Din nefericire pentru el, investitorii pe care face acum tot posibilul să îi atragă nu vor vota, iar din punct de vedere electoral nu este exclus să fie penalizat pentru ceea ce economiștii și oamenii de afa­ceri consideră că a făcut bine. „Modul în care Macri a reacționat la probleme a fost aplaudat de piețe, nu și de alegători însă“, atrage atenția William Jackson de la Capital Economics.

RUTA TURCEASCĂ. Între timp, președin­tele turc, Recep Erdogan, a adoptat o abordare opusă, întorcând spatele piețelor. A avertizat în repetate rânduri Banca Cen­tra­lă a Turciei ca nu cumva să majoreze dobânzile, ba chiar și-a acordat prerogative suplimentare care îi permit să inter­vină în politica monetară. Și în caz că nu ar fi fost suficient, a mai luat o măsură de sigu­ranță – și-a numit ginerele ministru al Economiei.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

Are o experiență de peste zece ani în jurnalism. A început la agenția națională de presă Rompres, iar în 2006 s-a alăturat echipei care se ocupa de ediția în limba română a publicației americane BusinessWeek. În 2007, a completat echipa de jurnaliști care pornea revista de afaceri Money Express. Domeniile acoperite au variat, de la retail la FMCG, farma, fonduri de investiții, fuziuni și achiziții, IT&C. A realizat interviuri cu cei mai proeminenți oameni de afaceri români, antreprenori locali, dar și cunoscuți oameni de afaceri străini, precum directorul executiv al Microchip, Steve Sanghi, sau fostul director executiv al Sony America, Michael Schulhof. Mimi Noel lucrează ca Account Manager la AMICOM din 2012. La NewMoney, se ocupă de subiectele internaționale.
d