Ce strategii au adoptat agențiile de turism pentru a înlocui destinațiile de vacanță riscante

Florel Manu 13/03/2017 | 12:47 Companii
Ce strategii au adoptat agențiile de turism pentru a înlocui destinațiile de vacanță riscante

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Scăderea interesului pentru Turcia obligă marile agenții de turism săși ajusteze strategiile prin adăugarea de noi destinații, dar și prin investiții în promovarea de noi zone considerate sigure.

Când nimeni nu părea să îi răpească Turciei, cu pachetele sale ultra all inclusive, statutul de destinația perfectă pentru vacanțe, situația militară și cea politică au făcut ca turiștii să devină mai te­mă­tori și să evite litoralul turcesc. Practic, după tentativa de lovitură de stat eșuată, din iulie 2016, vânzările de vacanțe către Turcia au scăzut cu circa 15–20%, chiar și în condițiile în care, în perioada de early booking, pachetele de va­canță de pe litoralul turcesc au fost ieftinite cu până la 50%. Cu deschidere la Ma­­rea Mediterană și Marea Egee, dar și cu un sezon estival de mai bine de șase luni, Turcia a devenit la începutul anilor ’90 unul dintre principalii jucători din industria internațională a turismului.

CAUZE ȘI EFECTE. Touroperatorii ro­mâni au in­vestit masiv după anii 2000 pentru promo­varea destinațiilor din Turcia, ajun­gând la un volum maxim de peste 100.000 de turiști anual. Era pe­ri­oada în care, doar în Antalya, turcii inaugurau câte 15–20 de hoteluri de patru și cinci stele pe an. Din 2015, însă, litoralul turcesc a intrat în declin, pe fondul situa­ției politice și al amplificării fenomenului terorist, dar și al răcirii relațiilor cu Rusia. „După lovitu­­ra de stat eşuată a fost o scădere (a ce­­rerii, n.r.) pe Turcia de apro­ximativ 15%“, explică Alin Burcea, pro­prie­tarul agenției de turism Paralela 45. Au fost turiști care ori au renunțat la va­canțe, ori au cerut să fie îndrumați către destinații mai sigure. Datele oficiale arată că turismul turcesc s-a contractat anul trecut cu 30%. În acest context, managerii agen­țiilor de tu­rism din România sunt în cău­tare de noi destinații, însă, spun ei, este prea greu să găsească oferte care să se ridice la luxul oferit de stațiunile din Turcia. Aceste încercări „implică o suplimentare considerabilă a bugetului de marke­ting. Riscul de a nu ajunge pe profit în primul an de operare este unul pe care trebuie să ni-l asumăm pentru a garanta succesul viitor“, mărturisește Dan Goicea, proprietar la Cocktail Holidays. Totuși, dacă e să ne uităm la cifre, bugete de mar­­keting par să fie, majoritatea operatorilor mari anunțând anul trecut creșteri ale afa­cerilor de cel puțin 5%. Dar ce variante există în momentul de față?

GREU DE GĂSIT. Una dintre destinațiile alternative testate de agențiile de turism încă de anul trecut este Croația, însă pre­­țurile sunt destul de mari, iar lipsa plaje­­lor cu nisip fin și a pachetelor all-inclusive par să fie motivele principale pentru care turiștii „de Turcia“ ezită să dea curs ofertelor. În general, este vorba mai ales de familii cu copii, care vor să plătească toate serviciile la începutul sejurului, iar locul de cazare să fie foarte aproape de plajă.

Pentru a împlini acest gen de așteptări, touroperatorii pentru destinații externe spun că vor încerca din acest an Ciprul de Nord, „unde sunt hoteluri de tip resort, la fel ca în Antalya, şi unde se oferă acelaşi tip de ser­viciu all-inclusive“, după cum mai spu­ne Alin Burcea. Problema acestei des­tinații ar fi aceea că e mai puțin cu­nos­cută, astfel că agențiile de turism trebuie să inițieze campanii de informare pentru ca amatorii de all-inclusive să se orienteze către această zonă.

Turiștii mai puțin pretențioși, care pot renunța la all-inclusive, sunt orientați că­­tre Spania, unde oferta include Tene­ri­fe, Gran Canaria, Costa del Sol, Costa Blan­­ca, Costa Brava sau Mallorca. Singu­­ra asemănare a acestor destinații cu An­talya este că dispun de plaje generoase.

Ca volum, destinația numărul unu pentru turiștii cu bugete mai reduse rămâne Grecia, ale cărei stațiuni sunt la distanțe asemănătoare cu cele până în Turcia. Pentru bugetele mai generoase, agențiile au început de anul trecut să lis­teze în oferte Algarve, din Portugalia. Tour­ope­ratorii de extern spun că în pe­rioada de early booking au vândut inclusiv Antalya, însă cu discounturi de până la 50% din prețul de catalog. De exemplu, pentru un hotel de cinci stele din regiunea Antalya, un sejur de cinci nopți costă la în­ce­putul lui iunie 499 de euro de per­soană în regim de all-inclusive, față de peste 800 de euro cât era în urmă cu doi ani.

MAREA NEAGRĂ DE ACASĂ. Pe de altă parte, a început să aibă „ce vinde“ și litoralul românesc, explică Alin Burcea, refe­rindu-se la hotelurile all-inclusive și la apariția mai multor spații de cazare de patru și cinci stele. Acesta este și motivul pentru care agențiile de turism au vândut locuri scumpe încă din perioada de early booking. „Anul trecut nu am mai găsit camere în sezon la Phoenicia, unul dintre cele mai scumpe hoteluri“, nuan­­țează acesta.

„Agenții precum Christian Tour și Pa­ra­­­lela 45, care au experiență pe desti­na­țiile externe, au început să vândă și sta­țiunile de la Marea Neagră, iar alți ope­ra­tori de extern se gândesc la același lu­cru“, con­­fir­­mă Aurelian Marin, proprietarul Paradis Tours, unul dintre cei mai mari tour­operatori de pe litoralul românesc.

Iar optimismul operatorilor e alimentat și de introducerea de zboruri charter pe timpul verii către litoral, de pe aeroporturi ca Timișoara, Cluj-Napoca sau Iași.

Specializată pe destinații externe, Cock­­­tail Holidays va introduce în oferte și stațiuni românești de la Marea Neagră și de la munte, dar și din stațiuni balneare. Doar soare să mai fie.

[/vc_column_text][vc_text_separator title=”Anul terorii” color=”juicy_pink” border_width=”2″][vc_column_text]Cele mai multe atentate desfășurate anul trecut în Turcia au avut loc la Ankara și în Istanbul.[/vc_column_text][vc_column_text]

  • 12 ianuarie. Zece persoane au murit și alte 15 au fost rănite după un atac în zona istorică Sultanahmet din Istanbul.
  • 17 februarie. Explozia unei mașini-capcană în apropierea sediului Statului-Major al Armatei turce din Ankara s-a soldat cu 28 de morți și 61 de răniți.
  • 3 martie. Un atac a avut loc în cartierul Bayram-pașa, Istanbul, soldat cu 29 de morți.
  • 13 martie. O mașină-capcană a lovit un autobuz municipal în Ankara, incident soldat cu 37 de morți și peste 125 de răniți.
  • 7 iunie. 11 persoane au fost ucise și 36 rănite în urma unui atentat cu bombă în cartierul istoric Vezneciler din Istanbul.
  • 28 iunie. 36 de persoane au murit și alte 150 au fost rănite după ce trei atacatori au vizat zona „Sosiri“ a aeroportului Atatürk din Istanbul.
  • 19 decembrie. Ambasadorul rus în Turcia, Andrei Karlov, a fost împușcat la Istanbul în timp ce susținea un discurs la o expoziție de artă.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

 


FOTO: Turcii au făcut o replică a Kremlinului în Antalya pentru a atrage turiști. Sursa foto: Guliver / Getty Images

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.