Ce spun procesatorii de plăți online despre evoluția pieței de e-commerce din România

Florel Manu 26/01/2023 | 10:29 Digital
Ce spun procesatorii de plăți online despre evoluția pieței de e-commerce din România

Odată cu creșterea pieței de e-commerce au luat avans și plățile online. Un bun prilej pentru procesatorii de astfel de plăți să-și crească portofoliul de clienți.

Comerțul online a crescut în 2021 la 6,2 miliarde de euro, de la 5,6 miliarde de euro în 2020, pentru 2022 estimându-se un nou avans, până la aproximativ 7 milioane de euro. Odată cu izbucnirea pandemiei de COVID-19 și instaurarea restricțiilor sanitare, tot mai mulți români au început să experimenteze nu doar shoppingul prin internet, ci și plata online a produselor sau a serviciilor achiziționate. Pe acest fond, mulți comercianți s-au adresat platformelor care implementează soluții de plată online, pentru a-și optimiza site-urile în așa fel încât să poată oferi posibilitatea pentru orice mod de plată ar alege clientul.

Ștefan Suceveanu (55 de ani), coordonatorul unei astfel de platforme, EuPlătesc, spune că, dacă înainte de 2020 avea în jur de 20-30 de clienți noi pe lună, numărul acestora a crescut la cel puțin 40 pe săptămână odată cu izbucnirea pandemiei.

EuPlătesc le oferă proprietarilor de magazine online mai multe variante de plăți. Varianta clasică este cea de a plăti cu cardul direct pe site-ul magazinului online. Este urmată de plata cu cardul în rate, plata prin SMS și transferul bancar. Toate aceste opțiuni de achitare a comenzilor au făcut ca EuPlătesc să proceseze în medie, în 2022, tranzacții de circa 300 de milioane de lei pe lună (circa 60 de milioane de euro). Astfel, Ștefan Suceveanu estimează că pentru anul trecut cifra de afaceri a companiei ar fi de peste două milioane de euro.

Pentru a oferi cât mai multe servicii, EuPlătesc a dezvoltat mai multe soluții de plată online. În 2022, compania s-a concentrat pe adăugarea soluțiilor de plată de pe telefonul mobil, Google Pay și Apple Pay, dar și a opțiunilor de tokenizare puse la dispoziție de Visa și Mastercard pentru transferul rapid de bani.

Antreprenorul spune că, în mod normal, clienții fac plățile electronice în proporție de 60% de pe desktop, iar 40% de pe telefonul mobil. Însă a observat că în perioada de Black Friday numărul plăților de pe dispozitivele smartphone a fost peste cel al plăților de pe desktop. El estimează că numărul plăților de pe telefon va crește, iar companiile care oferă soluții electronice de plată pentru zona de e-commerce vor fi nevoite să optimizeze modalitățile de plată de pe smartphone.

Față de anii trecuți, spune Suceveanu, plățile online „au explodat“ în 2022. O activitate foarte mare de plăți online a fost observată pe site-urile instituțiilor publice care au integrate servicii de plată electronică. Vârful acestor plăți a fost în martie 2022, practic ultima lună când cetățenii care își achită taxele și impozitele beneficiază de o bonificație de 10%. „Este prima oară când vedem o astfel de tendință. Cred că pandemia ne-a învățat să folosim mai mult cardul“, constată Ștefan Suceveanu. El precizează că avansul plăților cu cardul direct în online a fost facilitat și de avansul tot mai puternic al digitalizării, atât la nivelul companiilor private, cât și al instituțiilor publice.

Antreprenorul adaugă că atrage clienți atât prin promovare directă, cât și cu ajutorul băncilor partenere care redirecționează comercianți dornici să implementeze plata online către procesatorii de astfel de plăți.

Începutul începutului

În România, spune Suceveanu, plățile online au început să fie implementate de prin 2004. Deținea pe atunci un magazin virtual, FarmaLine.ro, iar Visa și Mastercard aduceau și pe plan local sistemul de plăți 3D Secure. (Folosirea acestui sistem permite creșterea securității tranzacțiilor online, prin solicitarea unei parole la fiecare plată online. În caz de pierdere sau furt, cardul înrolat la 3D Secure nu poate fi folosit de terțe persoane pentru cumpărături online.) În acel moment, Ștefan Suceveanu a fost inclus într-un program-pilot al celor doi emitenți de carduri.

Mastercard și Visa și-au ales trei site-uri pentru a implementa acest sistem, iar unul am fost noi“, povestește antreprenorul. Prima tranzacție online prin sistemul 3D Secure a fost făcută pe site-ul FarmaLine prin iunie 2004. Ștefan Suceveanu considera atunci că acest nou sistem de plată ar putea să crească numărul de tranzacții în zona magazinelor online și a decis să îl dezvolte și pentru alte platforme de e-commerce.

Astfel, în decembrie 2004, a pus la dispoziția comercianților din online primul gateway de plăți (echivalentul virtual al unui terminal POS bancar fizic care îi ajută pe comercianți să accepte plăți online). „Așa am început să facem primele tranzacții. Era începutul începutului“, mai spune Suceveanu. Lansată inițial sub numele FarmaLine, noua linie de business s-a rebranduit în 2006 în EuPlătesc. Ștefan Suceveanu precizează că acest sistem a fost promovat de concurenții săi din piață. La acea vreme nu avea resurse financiare suficiente pentru a susține campanii de marketing pentru promovarea acestui sistem de plată online.

Însă PayU, cel mai mare procesator de plăți online cu cardul din România, companie deținută de fondul de investiții sud-african Naspers, a investit mult în marketing pentru a atrage magazine online în utilizarea unor astfel de tranzacții.

Atras de tehnologie

Ștefan Suceveanu este absolvent al Facultății de Electronică și Telecomunicații din Iași. S-a angajat încă de la început și, chiar după terminarea studiilor, a lucrat pentru dezvoltarea de software în aplicații militare, ca inginer civil. Aici a fost angajat la Institutul Central al Armatei, unde optimiza aplicații radar. Între timp a părăsit sistemul și a început să dezvolte aplicații pentru climă și ventilație, iar apoi, jocuri online pentru parteneri din Germania.

Într-un final, a ajuns la Raiffeisen Bank, unde a dezvoltat aplicații pentru mediul bancar, perioadă în care s-a pus la punct și cu soluțiile de securitate a tranzacțiilor.

În business dă dovadă de multă prudență. Până în 2019 a investit permanent profitul, iar abia de atunci a început să dea și dividende.

Nu are împrumuturi la bănci și nici nu este interesat deocamdată să atragă un investitor. „Avem resurse destul de bine gândite. Putem prelua de două ori mai mult volum decât avem noi acum fără a face investiții în infrastructură și software“, detaliază Ștefan Suceveanu. Clienții pe care îi are în acest moment în portofoliu sunt din tot felul de industrii: servicii, telecomunicații, instituții financiare, food, fashion ori marketplace.

La nivelul pieței observă o creștere a nivelului de tranzacții online, însă în comparație cu anii trecuți a sesizat că valoarea coșului de cumpărături este în scădere. Dacă la începutul lui 2022 achiziția medie era de circa 300 de lei, în luna decembrie a aceluiași an era de doar 250 de lei. Însă numărul achizițiilor de pe platformele de e-commerce a fost mai mare, lucru care a permis creșterea pieței. O piață în care plata ramburs este încă de 85%, iar loc pentru dezvoltarea de soluții de plată electronice este suficient. Numai voință de a renunța la cash să fie.

Acest articol a apărut în numărul 155 al revistei NewMoney

FOTO: Laszlo Raduly

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.