Ce soluții de purificare a aerului au fost cele mai căutate în condițiile pandemiei COVID-19

Florel Manu 09/11/2020 | 10:33 Financiar
Ce soluții de purificare a aerului au fost cele mai căutate în condițiile pandemiei COVID-19

Cererea de soluții pentru purificarea aerului a crescut în ultimii cinci ani, odată cu creșterea alarmantă a poluării. Criza de COVID-19 a pus și ea umărul la accele­ra­rea businessurilor celor care oferă so­luții de îmbunătățire a calității aerului în interior.

Un studiu la nivel global al Organizației Mondiale a Sănătății arată că poluarea aerului este responsabilă pentru 29% din de­cesele cauzate de cancerul la plămâni, 24% din decesele provocate de accidente vasculare cerebrale și 43% din decesele a că­ror cauză este boala pulmonară obstruc­tivă cronică. În ceea ce privește poluarea, marile orașe din România au înregistrat în primele trei luni ale acestui an depășiri con­siderabile ale limitelor maxime admise. Pe acest fond, companiile care se ocupă de livrarea de soluții pentru purificarea aerului au avut vânzări bune în primul trimestru al anului.

A urmat însă perioada de lockdown și acest gen de business părea că se va pră­buși anul acesta, pentru că valorile de poluare au coborât în limitele normale după ce activitatea industrială și traficul au scă­zut semnificativ. După puțin timp însă, vân­zările de aparate noi și de consu­mabile pen­tru acestea au început din nou să crească. Motivul: teama indusă de pan­demie.

Goana după filtre

O analiză recentă pe tema calității aerului, publicată de o echipă de cercetători în The Guardian, su­gera că persoanele expuse la poluare ar putea avea un risc mai mare de deces din cauza COVID-19. Totuși, această teorie nu are încă suficiente argumente care să de­monstreze clar că mediile poluate constituie un pericol pentru cei infectați cu noul coronavirus, aceiași cercetători precizând că „este nevoie de mai multă muncă pentru a stabili ce diferență se face prin expunerea la poluarea aerului“.

Chiar și fără un rezultat concret pe această temă, distribuitorii de soluții de purificare a aerului din România au raportat vânzări și cereri de servicii în creștere odată cu ridicarea restricțiilor impuse de starea de urgență. „Filtrele și consumabi­lele pentru purificatoarele de aer au avut o creștere exponențială, de peste 50%“, spune Alexandru Țuca, fondator al companiei AlecoAir, care anul trecut a avut o cifră de afaceri de aproximativ cinci mili­oane de euro.

Tot el spune că, încă din perioada re­stric­țiilor de circulație, foarte multe persoane au cumpărat filtre Hepa pentru a-și confecționa singure măști de protecție. Și asta după ce devenise viral un videoclip care arăta cum se pot confecționa acasă măști de protecție utilizând astfel de filtre. „A fost un moment în care ne-au decimat stocurile de filtre Hepa“, adaugă antreprenorul.

Deși compania sa a resimțit șocul opririi bruște a activității, vânzările s-au menținut în prima parte a primăverii, când, în mod nor­mal, cererea pentru soluții de purificare a aerului scade. Lucrurile au stat altfel de data asta, pentru că, spune antreprenorul, mulți oameni au lucrat de acasă și au pus accent pe achiziția de purificatoare de aer și filtre consumabile pentru acestea.

Aer pentru acasă

O situație atipică s-a petrecut și pe piața de aer condiționat. Potrivit lui Florin Rădulescu, fondator al companiei Avi Compact, principal distribuitor Daikin, dar și al mărcilor Samsung, Mitsubishi, Viessmann și Vaillant, cererea pentru aparate de aer condiționat a scăzut cu 20% pe segmentul proiectelor mari de construcții. În schimb, au crescut vânzările către zona rezidențială, care au generat 60% din veniturile de până acum ale companiei.

Avi Compact a avut anul trecut o cifră de afaceri de circa 7,5 milioane de euro, pentru 2020 estimându-se un avans de apro­ximativ 10%. „Zona de rezidențial a cres­cut, pentru că oamenii au lucrat de acasă și au simțit nevoia de confort“, spu­ne și Florin Rădulescu, adăugând că foarte multe cereri au fost pentru aparate programabile de la distanță, prin telefon. În plus, clienții au solicitat și schimbarea la intervale mai scurte a consumabilelor. „Au cerut revizii suplimentare și dezinfectarea filtrelor cu substanțe certificate pentru distrugerea virusurilor“, detaliază Florin Rădulescu.

După relaxarea măsurilor sanitare, mai spune acesta, cele mai multe cereri pentru dezinfectarea instalațiilor de aer condițio­nat au venit de la farmacii și bănci. Acest tip de intervenție a crescut cu 30% față de anul trecut, estimează antreprenorul. La rândul său, Țuca de la AlecoAir spune că a crescut și cererea de purificatoare de aer, în special de la clienți din zona office, ai căror angajați au lucrat de la birou, dar și din partea grădinițelor private.

Atât în cazul AlecoAir, cât și în cel al Avi Compact, scăderile de vânzări din zona ma­rilor proiecte imobiliare, reprezentate anii trecuți de construcția de clădiri office, au fost compensate de cererea venită dinspre companii mici și persoane fizice care au vrut să respire acasă un aer cât mai curat. Iar asta le-a adus tuturor o gură bună de oxigen.

ÎN CÂTEVA CIFRE

În ultimii zece ani, la nivel global, tot mai multe state au luat măsuri de reducere a po­luării. A apărut astfel segmentul echipamentelor care asigură tratarea aerului din încăperi, un business care s-ar putea apropia anul viitor de 30 de miliarde de dolari.

  • Dimensiune. Principalele piețe de vânzare a echipamentelor de tratare a aerului sunt Statele Unite, Europa și China, care au adus aproximativ 74,26% din veniturile înregistrate în 2018.
  • Poluare. Statisticile din ultimii cinci ani arată că aproape 77% din locuitorii Uniunii Europene sunt expuși la emisii poluante care depă­șesc limitele stabilite de Orga­nizația Mondială a Sănătății.
  • Risc. Printre cei mai nocivi poluanți atmosferici întâlniți în marile orașe se numără particulele în suspensie (PM2.5, PM10), dioxidul de azot (NO2) și ozonul (O3).
  • Evoluție. Pe segmentul rezidențial local, vânzările apa­­ratelor de purificare a ae­rului ar putea crește cu aproximativ 6% pe an până în 2023, potrivit datelor Daikin România.

Acest articol a apărut în numărul 102 al revistei NewMoney.
FOTO: Getty

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.