Ce soluții caută dezvoltatorii de malluri pentru a aduce mai mulți vizitatori

NewMoney 14/11/2018 | 13:34 Companii
Ce soluții caută dezvoltatorii de malluri pentru a aduce mai mulți vizitatori

de Andrada Ghira

 

Dezvoltatorii centrelor comerciale din România încep să pună tot mai mult accentul pe o soluţie care să le aducă mai mulţi vizitatori: distracţia. În fond, un trafic crescut se traduce prin vân­zări mai mari pentru retaileri.

Acest articol a apărut în numărul 52 (5 – 18 noiembrie) al revistei NewMoney

Cu un cumpărător tot mai pretenţios în privinţa locului şi a felului în care îşi face cumpărăturile şi îşi petrece timpul liber, proprietarii de malluri sunt nevoiţi să investească în extinderea acestora cu noi magazine, dar şi cu opţiuni pentru pe­trecerea timpului. Iar cele mai importante dintre acestea sunt sălile de ci­ne­­ma. „Cinematograful este un punct de atracţie care generează o creştere a tra­fi­­cului şi a timpului petrecut într-un centru comercial. Astfel, prezenţa unui ci­ne­matograf creşte atât vânzările magazi­nelor, cât şi traficul din zona de res­tau­­rante“, spune Cristina Toroș, Retail Leasing Consultant CBRE România.

De cinematografe au nevoie şi centrele comerciale de proximitate, care pot atrage vizitatori şi în timpul săptă­mânii, nu doar pe perioada weekendului. Cel mai nou anunţ de extindere a venit de la proprietarii Veranda Mall din Bucureşti. Familia Pogonaru a semnat două contracte, unul de refinanţare şi altul de extindere a mallului deschis în octombrie 2016. Valoarea contractelor este de 34 de milioane de euro, iar centrul va fi extins cu 6.000 de metri pătraţi. „Continuăm să dez­voltăm Veranda Mall; adăugăm un cinematograf, aducem magazine noi şi dezvoltăm zona Obor“, spune Andrei Po­gonaru, proprietarul centrului.

Cea mai mare parte din noua extindere va fi destinată cinematografului, care a fost în planul dezvoltatorului încă de la deschidere. Aici va fi inaugurată în primă­vara anului viitor prima unitate a celui mai mare lanţ de profil din Slovacia, Cine­max. Noul cinematograf va avea o su­pra­faţă de 2.700 de metri pătraţi, 12 ecrane şi o capa­citate de circa o mie de lo­curi. Reconfigurarea şi extinderea etajului doi din Veranda Mall ar urma să ducă la atingerea unui grad de închiriere de 98%.

„Un cinema aduce unui centru comercial care care un grad de ocupare bun, între 85 şi 95%, cam 20% din traficul zilnic, lucru care are un impact destul de mare asupra vanzărilor şi cifrelor de afa­ceri ale retailerilor. În plus, componenta de dis­trac­ţie mai creează ceva: loialitatea şi re­curenţa consumatorilor. Din momentul în care există un cârlig precum cinematograful, clientul o să revină în mall“, ex­plică Cristina Stamate, Center Manager în ca­drul companiei de consultanţă imo­biliară JLL.

Parcul de retail Colosseum de pe Şo­seaua Chitilei se va extinde cu un mall care va avea şi un cinema cu șapte săli operat de Happy. Investiţia anunţată la începutul acestei veri de compania Nova Imobiliare este estimată la 30 de milioane de euro, pentru o suprafaţă suplimentară de 16.500 de metri pătrați.

Un proiect ambiţios au şi sud-africanii de la NEPI Rockcastle, care vor să extindă cu peste 60.000 de metri pătrați de spaţii comerciale şi de birouri mallul Promenada din polul corporatiştilor. Deschis în urmă cu cinci ani, centrul comercial nu dispune şi de un cinematograf. Proprietarul iniţial, Raiffeisen Evolution, care a dezvoltat şi vândut mallul, nu a mai construit o an­coră de divertisment din cauza costurilor ridicate de investiţie de la acea vreme.

EFECTUL CINEMA. Dacă mallurile de tip destinaţie precum AFI Cotroceni şi Bă­neasa Shopping City din Bucureşti vor atrage întotdeauna consumatori, centrele comerciale mai mici, de cartier, au nevoie de o ancoră pentru a atrage clienţi. „Centrele de proximitate, de exemplu, care sunt dedicate pe anumite sectoare sau care au o arie de captare puţin mai mică, au nea­părată nevoie de o ancoră puter­nică de divertisment. În momentul de faţă, 80% din divertismentul de la noi este reprezentat de cinema“, mai spune Corina Stamate. Un exemplu în acest sens este centrul comercial Liberty din Bucureşti, afectat de deschiderea Vulcan Value Centre şi care a avut nevoie de o repoziţionare pe piaţă. După deschiderea Happy Cinema, traficul din timpul săptămânii al mallului este mai ridicat decât cel din weekend.

Dar nu toate centrele comerciale se vor extinde cu un cinema, şi asta pentru că proprietarii ar trebui să-şi asume investiţii destul de mari. Un cinematograf are nevoie de un spaţiu de circa 2.500–3.000 de metri pătraţi şi să dispună de cel puţin cinci-şase săli, astfel încât să atragă suficient de mulţi oameni şi să fie şi profi­tabil. Micilor malluri, care nu înregistrează rezultate satisfăcătoare sau nu au o zonă dedi­cată divertismentului, le va fi greu să se extindă. Costurile pentru extinderea cu un cinema sunt ridicate, la peste 1.700 de euro pe metru pătrat, mai adaugă Cristina Stamate. De aceea, apariţia de noi cinema­tografe are loc în centrele comerciale de­ţinute de fondurile de investiţii, care au putere financiară de a susţine astfel de extinderi.

Pe lângă cinematografe, se extind şi zo­nele de restaurante şi de relaxare. „Dezvoltatorii mizează pe oferirea unei expe­rienţe cât mai complete. Asistăm la apa­riţia tot mai multor spaţii destinate ex­pe­rienţelor de realitate virtuală, jocurilor de aventură de tip «escape rooms», a locurilor de joacă ce presupun utilizarea gadgeturilor, dar şi a zonelor unde pot fi practicate diferite sporturi“, mai spune Cristina Toroș. Dar acesta este începutul unui alt film.

 

Cine, ce, unde

Doi noi jucători şi-au anunţat intrarea pe piaţa din România anul acesta, iar primul cinema va fi deschis la începutul lui decembrie, în timp ce operatorii deja prezenţi vor aduce noi formate.

 

  • Cinema City. Cel mai mare operator de cinematografe din ţară a anunţat anul acesta un parteneriat cu CJ 4DPLEX pentru a deschide o sută de săli ScreenX în locaţiile sale, printre care şi în România. Cinefilii vor avea parte de o experienţă imersivă de vizionare a filmelor printr-un sistem panoramic de 270 de grade, prin extinderea ecranului de cinema pe cele trei laturi ale sălii.
  • CINEPLEXX. După extinderile din ultimii ani în ţările balcanice, austriecii vor deschide primul lor cinematograf din România pe 6 decembrie, la Satu Mare, odată cu inaugurarea centrului comercial dezvoltat de NEPI Rockcastle în oraş.
  • CINEMAX. Operatorul slovac a anunţat investiţii de patru milioane de euro în primele două unităţi. Primul cinema va fi deschis în primăvara lui 2019 în Veranda Mall din Bucureşti, iar cel de-al doilea în AFI Braşov.
  • HAPPY CINEMA. Şi operatorul român şi-a anunţat planuri de extindere în şapte oraşe, printre care Bucureşti, Alexandria, Bistriţa, Bacău şi Slobozia. Compania ţinteşte o prezenţă în 20 de oraşe din ţară în următorii cinci ani.

FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney