Ce soluții a găsit Rombat Bistrița pentru a rezista unei piețe a acumulatorilor în continuă mișcare

Criza semiconductorilor a arătat că piața auto poate deveni vulnerabilă pe timp de criză. În consecință, producătorii de componente auto și-au făcut deja planuri de repoziționare a businessurilor pe piață. Studiu de caz, Rombat Bistrița.
În primul an al pandemiei de COVID-19, consultanții în afaceri îi avertizau pe antreprenori că nu trebuie să-și conserve sau să-și suspende businessul, dimpotrivă, să găsească noi soluții de a rezista pe piață. „Dacă nu ai un cârmaci bun care să zgârie cât mai puțin carena către portul de destinație, este foarte posibil să o fisurezi iremediabil și să ia apă până se scufundă vaporul“, spunea în urmă cu mai bine de un an Vlad Năstase (40 de ani), fondator al companiei de consultanță Concilium, făcând o comparație între arta de a conduce o navă într-un mediu ostil și o firmă care trebuie să-și restructureze afacerile.
În ciuda problemelor apărute în perioada crizei sanitare, Rombat Bistrița, parte a grupului sud-african Metair, s-a menținut pe linia de plutire în ultimii doi ani. Asta susține Alin Ioaneș (47 de ani, foto), chief executive officer (CEO) al companiei bistrițene producătoare de acumulatori auto, precizând că, în ultimii doi ani, Rombat s-a repoziționat permanent în funcție de provocările din piață.
Cum s-a adaptat Rombat
Potrivit lui Alin Ioaneș, Rombat Bistrița a reușit să țină businessul viu după ce s-a adaptat noului mediu de afaceri generat de criza sanitară. „Am reușit prin faptul că am devenit mult mai activi pe alte piețe, pe zona de aftermarket la export“, explică acesta, adăugând că Rombat și-a extins operațiunile pe mari piețe externe ca Franța, Germania ori Statele Unite.
În 2020, primul an al crizei sanitare, compania a avut venituri totale de 97,3 milioane de euro. Cât despre 2021, Ioaneș spune că a fost un an al recordurilor, pe fondul unei creșteri cu 15% a volumului total de baterii vândute.
CEO-ul Rombat spune că aceste performanțe au fost realizate în condițiile în care, pe fondul crizei semiconductorilor, s-a înregistrat și o creștere a costurilor cu materia primă. În plus, au existat și probleme de tip logistic, generate de criza containerelor începută la jumătatea lui 2020. „Aceasta a însemnat pentru noi, în mare parte, și o repoziționare și o căutare a furnizorilor alternativi în zona locală“, prezintă Alin Ioaneș măsurile luate de Rombat pentru a compensa o parte din problemele ridicate de aprovizionarea cu materie primă.
În cazul particular al Rombat, a mai apărut o problemă. La începutul lui 2021, inundațiile din Germania au afectat producția principalului său furnizor de plumb, astfel că, din aprilie, acesta a fost pus în imposibilitatea de a mai livra materie primă către producătorul de baterii. Dar și în acest caz s-au găsit soluții.
Încă din perioada premergătoare pandemiei, Rombat a dezvoltat capacități de reciclare a bateriilor uzate recuperate din piață, având un astfel de punct de lucru la Copșa Mică. „Mai mult de 50% din plumbul folosit este recuperat din bateriile uzate. La fel se întâmplă și cu polipropilena folosită la carcasele bateriilor și la alte elemente care intră în componență“, detaliază directorul Rombat.
Planuri de rezervă
În momentul de față, Rombat Bistrița este furnizor de acumulatori de prim-montaj pentru cei doi producători auto din România, de la Pitești și Craiova, dar este prezentă și în regim aftermarket în 40 de țări de pe patru continente. Compania bistrițeană este principalul producător de baterii auto din România și are o cotă de piață de peste 30%. Ioaneș spune că obiectivul Rombat este să rămână și în continuare lider pe piața locală, unde are peste 100 de service-uri și 11 centre de distribuție.
În calea acestui obiectiv a apărut însă un obstacol neașteptat – majorarea tarifelor la energia electrică. Și ca măsură imediată, compania a denunțat contractul cu vechiul furnizor și a negociat noi condiții cu un alt jucător din piață. Compania are însă și soluții pe termen lung pentru scăderea facturilor la energie, anul acesta urmând să fie derulată o investiție de circa trei-patru milioane de euro în amenajarea unui parc fotovoltaic. „Acesta ar putea să ne asigure circa 20-25% din nevoia de energie“, explică Alin Ioaneș.
Pe viitor, Rombat ar urma să dezvolte, pe lângă acumulatorii auto, baterii pentru stocarea energiei provenite din surse verzi, cum ar fi parcurile eoliene sau cele fotovoltaice. Iar planurile de diversificare a producției nu se opresc aici. Compania produce deja baterii pentru autovehicule cu propulsie hibridă, însă are în calcul să facă pași și către furnizarea de baterii pentru mașinile 100% electrice. Și asta pentru că Rombat vrea nu doar să se mențină pe piață, dar și să obțină noi contracte de prim-montaj de la producători auto din afara României.
Ce, cât, unde
Piața pieselor auto din România este una foarte aglomerată, în condițiile în care marile branduri producătoare de componente sunt în competiție cu mici companii care se adresează exclusiv zonei de aftermarket.
- CREȘTERE. Potrivit Autovit.ro, dacă în 2019, pe platforma sa online, erau circa 190.000 de anunțuri la categoria „Piese Auto“, în 2021 s-au înregistrat peste 850.000 de anunțuri.
- PIAȚĂ MARE. Piesele auto reprezintă o necesitate, în condițiile în care România are peste 90% din autovehicule mai vechi de cinci ani.
- ESTIMARE. Costul mediu pentru o intervenție în service este estimat de Autovit.ro la circa 1.500 de lei.
- VOLUME. În 2021, Rombat Bistrița a anunțat vânzări-record de 2,65 milioane de acumulatori auto în România și pe piețele internaționale pe care le operează.
- PREMIERĂ. Cel mai nou produs al Rombat Bistrița, lansat anul acesta, este acumulatorul Champion, destinat și mașinilor cu pornire clasică, și celor cu sistem start-stop. Cu o durată de viață de cel puțin șapte ani, asigură un minim de 80.000 de porniri.
Acest articol a apărut în numărul 135 al revistei NewMoney.
FOTO: Laszlo Raduly