Ce soluție neașteptată a găsit India pentru a stopa circulația banilor negri din țară

Mimi Noel 28/07/2017 | 17:29 Global
Ce soluție neașteptată a găsit India pentru a stopa circulația banilor negri din țară

Dintr-o lovitură, premierul Narendra Modi anula în noiembrie 2016 valoarea unei uriaşe sume de bani care circula la acel moment în India, a şaptea econo­mie a lumii. Considerată cea mai fermă tentativă de combatere a circu­­lației ba­nilor negri și evaziunii din istoria ță­­rii, mutarea-șoc tot nu a reușit în­­că să-i facă pe indieni să prefere tran­­zac­­ții­­le digitale.

Drumul Indiei spre o economie cât mai puțin dependentă de cash se dovedește mai lung decât au sperat optimiștii. Se pare că oamenii tind să recurgă la plățile digitale când sunt obligați, altfel, le place să mai simtă că au niște bani de hârtie prin buzunare.

În noiembrie anul trecut, premierul Narendra Modi făcea un anunț-șoc: bancnotele de 500 de rupii (7,7 dolari) și de 1.000 de rupii – adică o cincime din bancnotele aflate în circulație – nu vor mai avea nicio valoare de la miezul nopții și tre­­buie schimbate cu noile bancnote. Mă­­su­­ra-surpriză a fost gândită să amelioreze evaziunea fiscală și corupția, forțând scoa­­terea la lumină a muntelui de cash in­­vizibil, depozitat  de indieni în afara sis­­temului bancar. Într-o proporție de 98%, indienii folosesc bani lichizi pentru plă­țile curente.

După ce milioane de indieni au stat ore întregi la cozi pentru a-și depozita la bănci bancnotele acum lipsite de valoare sau le-au schimbat la o valoare mult mai mică, creșterea economică a scăzut în pri­­mul trimestru al lui 2017, pe fondul im­pac­­­tului pe care mutarea a avut-o asupra sen­­timentului consumatorilor și asupra industriilor dependente de cash. Dat fiind că noile bancnote au circulat mai încet decât s-a anticipat și implicit dis­­po­­ni­­bi­li­ta­­tea de cash era scăzută, banca centrală a In­­diei a stabilit zilnic limite de retragere de cash de la bancomate. Drept urmare, în martie, valoarea tranzacțiilor digitale ajungea la suma-record de 150 de trili­oane de rupii, potrivit datelor băncii centrale, de la 94 de trilioane de rupii cât era în noiembrie, luna în care vechile ban­c­­­note au fost denominate.

LICHIDITĂȚI. Ca întotdeauna, există afa­­ceri extrem de bine poziționate care pro­­fită din plin de acest gen de schimbări. Cel mai mare furnizor de plăți digitale este Paytm (în care gigantul chinez Ali­ba­ba Group are un pachet de acțiuni de 40%, n.r.) și are o bază de clienți care a cres­cut la 255 de milioane de la 157 de milioane din noiembrie, potrivit datelor compa­­ni­­ei. Paytm le permite acestora să facă plăți sau să trimită bani prin telefon, du­­pă ce au setat un portofel virtual sau un cont cu banca agreată de companie.

Dar valoarea trazancțiilor digitale a scăzut cu 27% în aprilie comparativ cu luna anterioară și a crescut firav în mai, după ce în martie autoritățile au renunțat la limitarea retragerilor de cash. Indienii par să-și dorească revenirea la ceea ce ei consideră normal, astfel că retragerile din bancomate au crescut cu 20% în luna mai comparativ cu momentul retragerii banc­­notelor (noiembrie 2016), potrivit NCR Corp., cel mai mare furnizor de ATM-uri din India.

„Clienții retrag sume mari pentru a se asigura că nu se vor mai confrunta cu­­rând cu lipsa de lichidități“, explică Navroze Dastur, directorul general pe India și Asia de Sud în cadrul NCR. Creșterea cererii înseamnă că în unele regiuni exis­­tă un deficit, crede Loney Antony, director ge­­ne­­ral în cadrul Hitachi Payment Ser­vices Pvt., care operează circa 52.000 ATM-uri în India.

„Guvernele lumii își doresc o scădere cât mai mare a tranzacțiilor cu cash, cu scopul de a reduce economia subterană, dar banii lichizi nu dau semne că ar ieși din uz prea curând, în ciuda existenței atâ­­tor modalități de plată digitală“, este de părere Rethish Varma, cercetător în ca­­drul MarketSmith India. Numeroși indieni, în special cei din zonele mai îndepăr­­ta­­te și izolate, nu au experiența tehnologiei și nici acces la internet, sau au co­nex­iuni dificile care îngreunează plățile di­­gi­tale, potrivit unui studiu recent al Wireless Broad­­band Alliance Ltd.

Și IHS Markit Ltd. arată că aproape 70% dintre indieni nu au acces la internet – alt­­fel spus, 900 de milioane de oameni, cea mai mare cifră la nivel național din lume. „Există o neîncredere uriașă față de apli­­ca­­țiile mobile și carduri, sunt lucruri pe care indienii de rând nu le înțeleg“, spune Varma. „Oamenii preferă să stea la coadă la un bancomat în mod regulat în loc să-și folosească telefonul pentru a plăti.“

EFERVESCENȚA NOULUI. Chiar și cu aceas­­tă reticență generalizată, plățile di­­gi­­tale au și adepți. În ciuda reculului după ce s-a renunțat la limitarea sumelor de bani retrase din bancomate, valoarea tran­­zacțiilor digitale rămâne cu 18% mai mare decât în noiembrie. „Restricționarea folosirii cash-ului a dus la o creștere-re­cord, dar acum s-a revenit la o creștere con­­stantă“, spune Arnav Gupta, cerce­­tă­­to­r la Forrester Research.

Iar acum că s-a revenit la o mai bună cir­­culație a cash-ului după șocul retragerii celor două bancnote, în paralel, „plă­țile di­­gitale continuă să crească în mod consistent“, apreciază și Kiran Vasi­reddy, vicepreședinte al Paytm. Acesta amin­­teș­­te de succesul pe care l-au avut plățile prin scanarea codului de bare cu telefo­­nul și care pot fi făcute chiar și atunci când conexiunea la internet este limitată. În aceeași linie optimistă, rivalii de la One MobiKwik Systems Pvt. an­­ti­­cipează rezultate și mai bune în iunie, comparativ cu luna precedentă.

Sectorul a devenit tot mai atractiv și pentru investiții. SoftBank Group Corp. a investit recent 1,4 miliarde de dolari în One97 Communications, compania-ma­­mă a Paytm, devenind cea mai mare tran­­zac­­ție din sectorul tehnologic finanțată de un fond de investiții. Mutarea din no­­iembrie făcută de guvernul de la New Del­­hi „a generat o efervescență în jurul compa­­niilor de plăți digitale“, este de pă­rere Varma. „Pentru a profita de acest context însă este nevoie de eforturi mai con­sistente și conștiente decât ceea ce vedem acum.“

Și mai este un obstacol în calea trecerii la valori mai mari ale tranzacțiilor online. Acceptarea plăților digitale depinde foarte mult de infrastructura digitală. În China, care are o rată de penetrare a in­­ter­­netului aproape dublă comparativ cu cea a Indiei, tranzacțiile digitale sunt o norma­­litate pentru plăți curente precum taxe, cumpărături etc. Contează și fiabilitatea platformelor. „Chiar și o singură tran­­­zac­­ție eșuată îl poate descuraja pe client și determina să revină la cash, care este la în­demână și fără alte inconveniente“, com­pletează Gupta.

 

El Dorado

Cu un miliard de abonați la telefonia mobilă și cu cei 300 de milioane de utilizatori de internet, India reprezintă o oportunitate uriașă de investiții pentru companiile de plăți digitale.

VALORI. La momentul anunțului-șoc din noiembrie, bancnotele de 500 şi 1.000 de rupii erau, valoric, cele mai mari puse în circulaţie de sistemul monetar indian.

CASH IS KING. IMM-urile, aproximativ 40% din economia Indiei, sunt dependente de tranzacții cash.

OPORTUNITATEA. Numărul utilizatorilor de internet se va dubla în următorii cinci ani, iar valoarea tranzacțiilor digitale va ajunge la circa 500 de miliarde de dolari până în 2020, de zece ori mai mult decât la acest moment.


FOTO: Getty Images

Are o experiență de peste zece ani în jurnalism. A început la agenția națională de presă Rompres, iar în 2006 s-a alăturat echipei care se ocupa de ediția în limba română a publicației americane BusinessWeek. În 2007, a completat echipa de jurnaliști care pornea revista de afaceri Money Express. Domeniile acoperite au variat, de la retail la FMCG, farma, fonduri de investiții, fuziuni și achiziții, IT&C. A realizat interviuri cu cei mai proeminenți oameni de afaceri români, antreprenori locali, dar și cunoscuți oameni de afaceri străini, precum directorul executiv al Microchip, Steve Sanghi, sau fostul director executiv al Sony America, Michael Schulhof. Mimi Noel lucrează ca Account Manager la AMICOM din 2012. La NewMoney, se ocupă de subiectele internaționale.