Ce soartă au companiile care se zgârcesc să investească în pregătirea angajaților

Mimi Noel 23/11/2018 | 16:38 Global
Ce soartă au companiile care se zgârcesc să investească în pregătirea angajaților

Economiștii sunt apologeții trainingului pentru angajați, nu și companiile, care de cele mai multe ori preferă să nu bage bani în salariat, de teamă că beneficiile trainingului vor ieși pe ușă odată cu acesta când se decide să plece la o altă companie, de obicei rivală. Șo­majul la cote istoric de mici îi obligă însă să facă exact invers.

Acest articol a apărut în numărul 53 (19 noiembrie – 2 decembrie) al revistei NewMoney

În anii premergători crizei financiare din 2007, companiile au scăzut constant bugetele de training. În 2008, potrivit datelor Biroului american de statistică, 11% din an­­gajații americani au beneficiat de training finanțat de companie, cu 19% mai pu­țin față de 1996. Când criza financiară s-a instalat și milioane de angajați au rămas fără slujbe, trainingul a părut mai neimportant ca niciodată – de ce să cheltuiești bani, când poți culege talentele de care ai nevoie din generoasa grămadă de șomeri?

Ei bine, acum, chiar dacă încet-încet, atitudinea companiilor dă semne de schim­bare. Chiar dacă Biroul american de sta­tistică nu și-a adus la zi cifrele din 2008 încoace, Asociația pentru Dezvoltarea Ta­lentelor a realizat un sondaj, centrat mai ales pe economiile foarte dezvoltate. Din studiu reiese că față de 2009, când costurile directe cu trainingul erau de 1.081 de d­o­lari per angajat, la nivelul anului 2016 au ajuns până la 1.273 de dolari.

Iar potrivit unei analize a Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), în Statele Unite, 66% din anga­jați au beneficiat de training în ultimul an, ceea ce plasează cea mai puternică economie a lumii în fruntea topului țărilor luate în calcul.

GREU CU TALENTELE. Scăderea-record a șomajului este unul dintre principalele motive pentru care companiile investesc din nou în training. În condițiile în care rata șomajului era de doar 3,7% în septembrie, iar în august pe piață erau șapte milioane de slujbe vacante, companiile nu prea pot găsi oamenii de care au nevoie din rândul șomerilor rămași pe piață. Există varianta să fure de la concurență un angajat, dar și asta a devenit prohibitiv de scump în une­le sectoare. „Alegerea este mereu să faci tu sau, dacă nu poți, să cumperi gata făcut“, unde a cumpăra înseamnă a lua de la concurență oameni gata pregătiți, evident pe un salariu mai mare“, explică plastic Anthony Carnevale, fondator și director al Centrului pentru educație și forță de muncă din cadrul Universității Georgetown.

Un studiu de anul acesta al ManpowerGroup arată că 55% din companiile americane chestionate au spus că asigură training suplimentar angajaților pentru a gestiona lipsa de talente, în timp ce 40% din ele susțin că au ajuns să recruteze în afara bazinului lor tradițional. Doar 26% au spus că au fost nevoite să ofere salarii mai mari pentru a păstra sau atrage angajații de care aveau nevoie.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

Are o experiență de peste zece ani în jurnalism. A început la agenția națională de presă Rompres, iar în 2006 s-a alăturat echipei care se ocupa de ediția în limba română a publicației americane BusinessWeek. În 2007, a completat echipa de jurnaliști care pornea revista de afaceri Money Express. Domeniile acoperite au variat, de la retail la FMCG, farma, fonduri de investiții, fuziuni și achiziții, IT&C. A realizat interviuri cu cei mai proeminenți oameni de afaceri români, antreprenori locali, dar și cunoscuți oameni de afaceri străini, precum directorul executiv al Microchip, Steve Sanghi, sau fostul director executiv al Sony America, Michael Schulhof. Mimi Noel lucrează ca Account Manager la AMICOM din 2012. La NewMoney, se ocupă de subiectele internaționale.
← Close