Ce rol are filtrul de particule la autoturisme și cât costă înlocuirea acestuia

NewMoney 03/06/2020 | 11:52 Fapt Divers
Ce rol are filtrul de particule la autoturisme și cât costă înlocuirea acestuia

Filtrul de particule este o componentă prezentă la anumite autoturisme, menită să oprească particulele emise de motorul mașinii, după arderea combustibilului. În funcție de modelul fiecărui autoturism în parte, filtrul de particule poate fi situat înainte, după catalizator sau între două catalizatoare, iar prezența sa în partea de evacuare a mașinii este esențială pentru reducerea emisiilor extrem de toxice pentru mediul înconjurător. 

Cum prelungești durata de viață a filtrului de particule?

Există două tipuri de filtre de particule, și anume filtre de particule uscate sau pe bază de aditiv. Ambele tipuri sunt curățate, în mod automat, prin creșterea temperaturii din galeria de evacuare a motorului, proces care poartă numele de regenerare. Când filtrul de particule este foarte încărcat, din cauza poluării din mediul urban, motorul elimină particulele nocive, pentru ca filtrul să poată fi din nou funcțional. Există și situații în care regenerarea automată a filtrului de particule nu este posibilă, moment în care va trebui să apelezi la o procedură specifică pentru fiecare model în parte.

În general, producătorii auto recomandă rularea autoturismului cu o viteză constantă, la o turație ridicată, cuprinsă între 1400 și 1600 de rotații pe minut, preț de câteva minute, undeva în afara orașului, pentru a nu întâmpina niciun obstacol.

De ce se înfundă un filtru de particule?

Traficul urban nu permite întotdeauna atingerea unei temperaturi optime de funcționare a motorului, mai ales dacă obișnuiești să folosești mașina doar pentru deplasările la serviciu și înapoi acasă ori invers. Turațiile scăzute la care motorul poate ajunge, din pricina șoselelor aglomerate, a semafoarelor, a trecerilor de pietoni sau a altor condiții nefavorabile de drum, nu îi permite acestuia să evacueze eficient toate emisiile rezultate în urma arderii combustibilului, care în loc să treacă prin filtrul de particule, rămân blocate pe suprafața acestuia.

Pentru a amâna cât mai mult înlocuirea unui filtru de particule cu unul nou, specialiștii auto recomandă ca cel puțin o dată pe lună să parcurgi distanțe mai lungi, de cel puțin 80 de kilometri, la o turație de 2500 de rotații pe minut și o viteză constantă de aproximativ 60 de kilometri la oră. Doar astfel poți permite regenerarea corespunzătoare a filtrului de particule.

Când se înlocuiește un filtru de particule și cât costă?

Durata de viață a unui filtru de particule poate fi cuprinsă între 100.000 și 250.000 de kilometri, în funcție de felul în care este condusă mașina, de condițiile exterioare și de calitatea combustibilului folosit. În cazul în care martorul de bord care indică probleme la filtrul de particule nu se stinge nici după ce ai realizat curățarea acestuia după indicațiile oferite mai sus, cel mai probabil este nevoie de înlocuirea acestuia.

Înlocuirea filtrului de particule poate însemna o cheltuială serioasă, prețul acestei piese ajungând chiar și la 1.000 de euro. Există anumite service-uri auto care anulează din computer funcțiile filtrului, dar acest fapt reprezintă o infracțiune. Mai mult decât atât, mașina va elimina noxe deosebit de nocive pentru mediu.

Ce motoare au filtru de particule?

Dacă până acum filtrul de particule era o componentă specifică mașinilor cu motor diesel (DPF), începând cu anul 2017 și motoarele pe benzină comercializate în UE sunt obligate să aibă filtru de particule (GPF).

Mai exact, este vorba de echiparea cu filtru de particule pentru toate motoarele pe benzina care sunt echipate cu un sistem de injectie directa de benzina.

Motoarele care au in continuare injectie multipunct nu vor avea nevoie de acest filtru de particule pentru ca emisiile unui motor cu injectie MPI clasica sunt mai mici decat cele ale unui motor cu injectie directa.