Fapt Divers

Ce rol are EGR-ul la autoturisme?

Supapa EGR (Exhaust Gas Recirculation – recircularea gazelor de eșapament) este un dispozitiv menit să ajută la reducerea poluării produse de automobile.

Această piesă este folosită de zeci de ani pe camioane. Supapa EGR și-a făcut prima data apariția în 1970, însă abia la începutul anilor 2000 a început să intre în producția de masă pe autoturisme.

Cum funcționează supapa EGR

Cu ajutorul supapei EGR, mașina recirculă o parte din gazele de evacuare și le introduce înapoi în galeria de admisie.

Gazele sunt apoi răcite de la o medie de 750 de grade până undeva la 160 de grade Celsius, folosindu-se de lichidul de răcire la mașinii.

Este important de știut că și mașinile diesel, dar și cele pe benzină au EGR, diferența dintre ele fiind că la diesel se înfundă mult mai des și poate ajunge să creeze probleme. De cele mai multe ori, un EGR înfundat bine poate duce la nepornirea motorului.

EGR-ul mașinii nu funcționează atunci când motorul este la relanti sau în turație maximă. De obicei, această valvă pornește între 1200 și 3200 de turații la diesel și între 1800 și 4600 la motoarele pe benzină. Turațiile însă variază în funcție de motor și producător.

Mașinile cu motor diesel tind să aibă probleme cu EGR-ul odată cu înaintarea în vârstă. Dieselul generează mai multă funingine comparativ cu benzina, în urmă procesului de ardere.

Cum supapa EGR preia o parte din gazele de evacuare, rezultatul este unul inevitabil. Supapa se va umple de funingine și nu va mai funcționa, existând variantele ca ea să rămână tot timpul deschisă sau închisă. În ambele variante mașina nu va mai funcționa în parametri normali și, cel mai probabil, va refuza să pornească.

Cum îți dai seama că ai un EGR defect

Odată ce acesta s-a defectat, simptomele nu vor ezită să apăra și sunt relativ ușor de identificat. Șansele sunt ca mașină ta să nu mai pornească, să întâmpini o funcționare grea, neregulată la relanti (mașina nu păstrează o turație constantă atunci când stai pe loc cu motorul pornit). De asemenea, mașina va avea pierderi de putere dar și o accelerație mai greoaie și un consum mai ridicat de combustibil.

Vestea bună este că supapa se poate da jos foarte ușor de pe mașină și poate fi curățată de oricine. Dacă nu vrei însă să te murdărești, EGR-ul poate fi curățat la orice service pentru 100-150 de lei.

După o curățare mașina ar trebui să revenă la normal.

Există opțiunea de anulare a EGR-ului din softul mașinii sau neconectarea mufei la supapă (acest lucru însă va însemna că veți avea tot timpul aprins martorul de bord „check engine”).

Mașina poate funcționa fără probleme și fără supapa EGR însă în acest caz mașina ta va consuma mai mult, iar în cazul unei mașini diesel poți ajunge să ai probleme și cu filtrul de particule.

Există, de asemenea, posibilitatea ca mașina să nu treacă ITP-ul.

NewMoney

Recent Posts

Inspectorii ANSVSA au pus sub sechestru sute de kilograme de produse alimentare

Inspectorii sanitari veterinari au controlat în ultima săptămână din luna aprilie peste 3.200 de unităţi…

o zi ago

SWIFT RESPONSE 24: Exerciţiu multinaţional cu 5.000 de militari, dintre care 2.000 de paraşutişti

România participă cu 2.300 de militari şi 220 de mijloace tehnice la un exerciţiu multinaţional…

o zi ago

Legea privind energia eoliană offshore va intra în vigoare în data de 30 mai

Legea privind energia eoliană offshore va intra în vigoare în data de 30 mai, a…

o zi ago

GHID. Cine poate beneficia de schema de ajutor de stat de 2,25 miliarde lei pentru investiţii în industrie

Ministerul Finanţelor a publicat Ghidul schemei de 2,25 miliarde lei pentru investiţii majore în industriile…

o zi ago

Klaus Iohannis a depus o cerere de pensionare

Catedra de profesor de Fizică a preşedintelui Klaus Iohannis de la Colegiul Naţional „Samuel von…

o zi ago

Cotaţiile la cacao s-au prăbuşit cu 27% în două zile

Cotaţiile futures la cacao s-au prăbuşit, pierzând până la 27% în doar două zile, iar…

o zi ago

Acest website folosește cookies