Ce riscă economiile dezvoltate pe fondul neîncrederii în clasa politică tot mai fragilă

Mimi Noel 04/07/2018 | 17:45 Global
Ce riscă economiile dezvoltate pe fondul neîncrederii în clasa politică tot mai fragilă

Brexit, tarife comerciale, prăbușiri mo­netare, o creștere alarmantă a eco­no­miei chineze sau cvasiimplozia fi­nan­ciară din Italia sunt doar câteva dintre multele evenimente care, în ultimii doi ani, i-au luat prin surprindere pe politicieni, companii sau pe in­vestitori. Reflexul a fost de a trata fiecare problemă separat, riscul este să rezolvi una, dar să apară alta.

Acest articol a apărut în numărul 43 (25 iunie – 8 iulie) al revistei NewMoney

Abordarea de la caz la caz este legitimă, însă limitativă pentru că scapă firul roșu comun care leagă acest gen de pro­ble­­me undeva foarte profund. Iar ramifi­ca­țiile lor sunt inevitabil accentuate de inegalitățile pe care le antrenează ritmurile diferite de creștere mai ales în cazul economiilor avansate, în special cea americană.

Cu cât se înțelege mai bine acest șir cauzal, cu atât lumea va fi mai echi­pată să navigheze printre surprize precum cele de mai sus.

Pe parcursul ultimilor zece ani de la cea mai recentă criză financiară mare a lumii, o parte dintre eforturile de redresare s-au concentrat pe consolidarea sistemului bancar și reducerea riscurilor de contaminare. Ani la rând, băncile centrale au recurs la măsuri experimentale și neconvenționale pentru a men­ține scă­zute ratele dobânzilor și a injecta lichidități în economii – practic, au cum­părat timp necesar pentru ca economia lumii să se vindece.

OPTIMISMUL NU E SUFICIENT. Problema este că prea mulți ani de creștere plată, care nu a inclus toate categoriile sociale, nu doar că subminează potențialul și per­formanța economică, dar afectează mult și țesătura socială, erodează instituțiile- cheie și alimentează politicile urii. În ultima vreme, economiștii lumii par să fi ajuns la un consens așa că au decis că tre­­buie să scoată din „noua normalitate“ politicile economice care întrețin această creștere dezamăgitoare.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

Are o experiență de peste zece ani în jurnalism. A început la agenția națională de presă Rompres, iar în 2006 s-a alăturat echipei care se ocupa de ediția în limba română a publicației americane BusinessWeek. În 2007, a completat echipa de jurnaliști care pornea revista de afaceri Money Express. Domeniile acoperite au variat, de la retail la FMCG, farma, fonduri de investiții, fuziuni și achiziții, IT&C. A realizat interviuri cu cei mai proeminenți oameni de afaceri români, antreprenori locali, dar și cunoscuți oameni de afaceri străini, precum directorul executiv al Microchip, Steve Sanghi, sau fostul director executiv al Sony America, Michael Schulhof. Mimi Noel lucrează ca Account Manager la AMICOM din 2012. La NewMoney, se ocupă de subiectele internaționale.