Ce rețetă aplică un brand brașovean de gadgeturi în lupta cu giganții străini

Andreea Neferu 29/12/2016 | 17:24 Digital
Ce rețetă aplică un brand brașovean de gadgeturi în lupta cu giganții străini

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Allview, brandul brașovean de gadgeturi care a reușit în doar câțiva ani să se bată umăr la umăr cu greii teh­no­­lo­­giei, a mizat pe unul dintre criteriile-cheie în decizia de achiziție a con­sumatorului român prețul. Dar cât de important este prețul într-un domeniu în care se spune că durata de viață a produselor este mai scurtă decât cea a bananelor de pe raft?

Trei milioane – acesta este nu­mărul de clienți care au cumpărat de-a lungul anilor produsele din portofoliul Visual Fan, companie fondată în ora­­șul de sub Tâmpa în urmă cu mai bine de un deceniu și care comercia­li­zează brandul Allview. Privind retros­pectiv, bra­­șo­­venii au profitat de fiecare „val“ al gadgeturilor, fie că a fost vorba de mo­­­­bile dualsim, tablete sau smartphone-uri, asigurându-și un boom al busi­ne­­ssului.

Acum, când piața de telefoane inte­­li­­gente, principalul generator de venituri al Visual Fan, pare că își mai tem­pe­­­­rează avântul, compania vrea să ata­­ce un nou segment al pieței de teh­­­no­­­lo­gi­­e, cel de smart home.

„Diversitatea produselor pe care le avem în portofoliu și faptul că am ofe­rit clienților noștri tehnologie de ulti­­mă generație la un raport corect cali­tate-preț, acestea ar fi motivele creș­te­rii“, spune fon­da­torul și directorul Visual Fan, Lucian Peticilă, într-un interviu pentru NewMoney. Mizând pe produse cu prețuri mici și medii, Visual Fan a ajuns de la afaceri de două milioane de euro în 2010 la un business total de circa 60 de mili­oa­ne de euro anul trecut, potrivit datelor de la Ministerul Finanțelor.

Cel mai mare ritm de creștere a fost înregistrat în 2014, când afacerile s-au dublat pe fondul exploziei pieței de smartphone-uri și de tablete. Ulterior, creșterile Visual Fan s-au mai temperat, pentru anul acesta brașovenii mizând pe o majorare de 10% a cifrei de afaceri, până la peste 66 de milioane de euro.

În toată această perioadă, o bună parte din creșterea companiei a fost dată de contractele cu jucătorii din industria te­­le­­­com, printre care Telekom, dar și RCS&RDS. De altfel, compania lui Zoltan Teszari a cunoscut, la rândul său, un parcurs exploziv în ultimii ani, pe fondul cam­­paniilor agresive de tarife și a telefoanelor mobile (inclusiv smartpho­­ne-uri) oferite gratuit sau în rate.

allview_lucian-peticila_laszlo-raduly_newmoney
Lucian Peticilă, unul dintre cei mai discreți antreprenori români din IT&C, se luptă cu giganții internaționali precum Samsung sau Huawei. Sursa foto: Laszlo Raduly / NewMoney

 

LUPTĂ STRÂNSĂ. Pe piața locală de smart­­­phone-uri, Allview a ajuns în doar câțiva ani brandul numărul doi din punct de vedere al numărului de unități vândute, după gigantul sud-coreean Samsung. Dacă Samsung are o cotă de piață de peste 40%, Allview estimează că are 10% din vânzările de telefoane inteligente din România, care ar urma să tota­lizeze anul acesta 3,5-4 milioane de uni­tăți, potrivit lui Lucian Peticilă.

„Este o luptă strânsă care se dă pe acest segment“, recunoaște Peticilă. Și e ușor de înțeles de ce: bătălia devine din ce în ce mai aprinsă, branduri precum Huawei sau Lenovo ata­când po­­zițiile de top pe piața locală de smartphone-uri.

Chiar dacă, în ultimii ani, piața de smart­­­phone-uri a cunoscut o creștere expo­nen­­țială, pentru anul acesta, Allview se așteaptă la o temperare a vânzărilor de telefoane inteligente, astfel că firma bra­șoveană a decis să „atace“ un nou segment al pieței de gadgeturi și să intre, printr-o investiție de jumătate de mi­lion de euro, pe piața de soluții smart home.

Cu prețuri între 799 de lei și 6.000 de lei, soluția brașovenilor, denumită Siebo, va concura cu sisteme similare ale unor jucători precum Mio, Fibaro sau D-Link.  „Am intrat pe piața de smart home pentru că am avut tot timpul inițiativa și vi­zi­unea de a lansa noi tehnologii. Credem că din viitorul zonei de tehnologie și IT&C face parte și segmentul de smart home“, explică Peticilă. Brașovenii se aș­teaptă ca soluția lansată să genereze anul viitor 10% din business.

Intrarea pe segmentul de soluții de tip „casă inteligentă“ vine în contextul în care smartphone-urile sunt în momentul de față produsele care generează cea mai mare parte a businessului Visual Fan, mai exact 60%. Telefoanele inteligen­­te sub brandul Allview au prețuri începând de la 329 de lei și ajung până la aproape 2.000 de lei. Pentru comparație, mo­de­lele de top ale unor competitori pre­­­­­cum Samsung sau Sony ajung la peste 3.000 de lei, în timp ce noile telefoane iPhone depășesc 4.000 de lei, potrivit datelor disponibile în magazinul online eMag.

„Cele mai cumpărate modele de smart-­phone-uri Allview sunt cele din zona medie. Raportat la 2015, a crescut cu aproxi­mativ 20% valoarea medie chel­tuită de clienții Allview la achiziția unui smartphone“, explică Peticilă.

Și totuși, Allview rămâne privit ca un brand de clasă B, cu prețuri mici și medii. Dragoș Roșca, președinte al fondului Delta Asset Invest, spune că un model de business bazat în mare măsură pe „di­­fe­­ren­­țiatorul preț mic“ ar fi vulnerabil pe ter­­men lung, pentru că peste noapte pot apărea concurenți mai agresivi. „Atât timp cât avem în vedere și alte aspecte ca­­re inte­resează clientul și nu ne ra­­por­­tăm exclusiv la preț, afacerea noastră nu este vulnerabilă“, spune Peticilă.

MADE IN ROMANIA? Modelul Allview nu este singular pe piața locală, având în vedere că o serie de alți antreprenori ro­mâni au încercat să muște o felie cât mai mare din piața de gadgeturi, folosind pre­­țul ca principal diferențiator.

Un exemplu este compania care co­­­me­r­­­­­cializează brandul Evolio, Televoice Grup, fondată de Liviu Nistoran. Sub marca Evolio se vând tablete, smartphone-uri, precum și alte produse IT&C. Pe strategia unui portofoliu diversificat a mers și alt producător lo­­­­cal, E-Boda, cunoscut în special pentru pre­zența pe pia­­ța de ta­blete PC. Contro­­la­­tă de Alexandru Dră­goiu, compania s-a extins în ultimii ani și pe alte segmente, precum ochelarii pentru experiențe de realitate virtuală.

Și Network One Distribution (NOD), ju­­că­­tor local de top pe piața de distri­buție de echipamente IT&C, controlat de antreprenorul Iulian Stanciu, are branduri proprii: Serioux – pe zona de IT, Horizon – pentru televizoare sau Heinner – pe electrocasnice. În general, companiile care au lan­­sat branduri românești au mizat însă pe aceeași rețetă: produsele sunt gândite și desenate în „laboratorul“ lo­­cal, românesc, în timp ce componentele și asambla­­rea se realizează pe alte piețe exter­­ne.

În mod similar, și produsele Allview, indiferent că este vorba de telefoane sau de tablete, sunt asamblate în China, iar în Ro­mânia se lucrează la partea de cercetare și dezvoltare, precum și la per­sona­lizarea sis­­te­­mului de operare Google Android. Antreprenorul brașo­vean Lucian Peticilă spune că nu va muta producția propriu-zisă în Ro­­mânia, în contextul în care pe plan local nu există infrastructură industrială pe ori­­zon­­tală în zona de teh­nologie. „Nu gă­sești niciun fel de subansamblu în România pentru astfel de produse. Numai unde există sute de fabrici, automat poți să gă­sești și subansamblele respective“.

CU BRANDUL LA EXPORT. Ca multe alte branduri românești, și Allview a văzut o oportunitate în intrarea pe piețele externe în urmă cu trei ani, astfel că acum produsele Visual Fan sunt exportate în 18 țări, printre care și Polonia, Germania, Spania, Olanda sau țări din zona bal­canică.

Dacă anul trecut livrările la export adu­ceau 6-7% din business, pentru anul acesta estimările arată o pondere de 10%, echivalentul a circa 6-7 milioane de euro. „Avem două filiale, una în Polonia și una în Spania, cea din urmă deschisă acum circa două luni. În Spania, spre exemplu, avem un milion de potențiali «adepți». Evident, nu ne adresăm doar ro­mânilor, dar este un punct de plecare important“, detaliază Peticilă. El adaugă că „integrarea“ la export a unor produse precum smartphone-urile este complexă și reprezintă o provocare, în contextul în care pentru fiecare piață trebuie pregă­tite setări și manuale specifice.

Cel puțin pentru moment, direcțiile de creștere ale brandului creat în orașul de sub Tâmpa sunt destul de clare. Ce adu­ce viitorul, numai timpul (și prețul) pot spune.

 

[/vc_column_text][vc_text_separator title=”Pas cu pas” color=”juicy_pink” border_width=”3″][vc_column_text]Fondată în urmă cu 14 ani, compania Visual Fan (Allview) a cunoscut o creștere spectaculoasă în ultimii ani, ajungând la afaceri de peste 60 de milioane de euro.[/vc_column_text][vc_column_text]

  • 2002. Visual Fan își începe „povestea“ la Brașov, având ca obiect de activitate producția și comerțul en-gross de produse electronice și electrocasnice.
  • 2004. Compania începe să-și comercializeze produsele sub brandul propriu Allview.
  • 2007. Visual Fan își adaugă în portofoliu sisteme GPS de navigație.
  • 2008. Managementul companiei decide să intre pe piața de telefoane mobile dual SIM, în urma unei analize a gradului de penetrare a telefoniei în rândul populației.
  • 2010. Allview lansează o tabletă PC, sub numele de AllDro, atacând astfel un nou segment al pieței de tehnologie.
  • 2016. Compania brașoveană decide să intre și pe piața de produse smart home. Soluția a fost lansată sub brandul Siebo.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

 


FOTO: Visual Fan speră ca vânzările de soluții smart home să îi aducă 10% din business, anul viitor. Sursa foto: allview.ro

A debutat în presa scrisă în urmă cu opt ani. În 2013, a absolvit cursurile programului de pregătire intensivă în jurnalism „Economic and Political Reporting from Southeast Europe”, organizat la Londra și la Berlin de agenția de presă Reuters, iar în 2015 a participat la cursurile școlii de vară Online and Multimedia Journalism, organizată de Deutsche Journalistenschule la Munchen. În 2013, a câștigat premiul „Florin Petria” pentru jurnalism economic, iar în 2015 a fost unul dintre laureații concursului Tânărul Jurnalist al Anului, secțiunea Economie. Anterior, Andreea a lucrat la Ziarul Financiar. În prezent, la NewMoney, Andreea acoperă din punct de vedere editorial domeniile construcții și imobiliare.