Ce proiect, în premieră, anunță dezvoltatorul imobiliar Forty Management pentru piața de Real Estate din Europa de Est
Dezvoltatorul imobiliar Forty Management anunță o premieră pentru piața de real estate din Europa de Est, parte a unui proiect mai amplu ce ar urma să genereze venituri de peste două miliarde de euro.
Imobiliarele rămân principala linie de business pentru Lucian Azoiței, fondator și chief executive officer (CEO) al dezvoltatorului Forty Management. Antreprenorul spune că a ajuns la nivelul trei de dezvoltare, ceea ce înseamnă că grupul se tran-sformă dintr-o companie de dezvoltare imobiliară într-o companie de generare și administrare a unor investiții financiare în domeniul imobiliar. „Am integrat toate companiile de dezvoltare într-un holding ce are acum un capital social de 454 de milioane de lei și pregătim proiectul scalabil Central District Lagoon City, destinat exclusiv închirierii și operării produselor imobiliare, un proiect mixed-use ce va genera venituri constante pe termen lung“, spune Azoiței.
De altfel, direcția pe care se bazează astăzi este implementarea conceptului Central District Lagoon City în orașele în care a achiziționat franciza Crystal Lagoons (o companie americană ce dezvoltă lagune de mari dimensiuni, cu peste 600 de lagune funcționale la nivel mondial, n.r.), respectiv în Budapesta, Varșovia, Praga, Milano și în București.
Dezvoltare mixtă
Cu un portofoliu de 333 de apartamente finalizate, 340 de apartamente în construcție, un hotel de cinci stele cu 314 camere, 9.000 de metri pătrați de spații de birouri, precum și spații comerciale (2.600 de metri pătrați finalizate și 8.100 de metri pătrați în curs de dezvoltare), compania s-a axat în ultimii ani pe proiecte de regenerare urbană premium – „proiecte verzi cu utilizare mixtă, sub marca Central District“.
Anul trecut, de exemplu, a fost finalizat un proiect de 28 de milioane de euro, Central District 4 Elemente, complet vândut și închiriat încă din faza de dezvoltare – „o dezvoltare mixtă certificată «Clădire verde», primul proiect din România având o pistă de alergare pe bloc, cinema exterior, zonă de socializare și peste 3.000 de metri pătrați de spații verzi“.
Iar anul acesta urmează să fie finalizată dezvoltarea mixtă Central District Viitorului 134, un proiect boutique cu 40 de apartamente și cu o clădire de birouri, în valoare de 12,8 milioane de euro, situat chiar în centrul Bucureștiului, vândut și închiriat în proporție de 95% în momentul de față.
Din această toamnă vor începe lucrările la un alt proiect, Central District Lagoon City, „o reconversie urbană ce necesită o investiție la preț de cost de 110 milioane de euro“, ce reprezintă o premieră pentru piața imobiliară est-europeană. „Este primul proiect self-sustainable din Europa de Est – adică toate utilitățile sunt produse în cadrul proiectului –, precum și primul proiect din Europa de Est ce implementează franciza Crystal Lagoons, care permite crearea unor lagune artificiale de dimensiuni foarte mari, având costuri de operare și mentenanță scăzute. Laguna noastră turcoaz din Lagoon City va avea 10.000 de metri pătrați luciu de apă și 3.000 de metri pătrați plaje cu nisip alb“, detaliază antreprenorul.
Referindu-se la tabloul general al pieței imobiliare din România, Azoiței e de părere că nu este o piață concurențială, pentru că nu sunt prezenți aici marii jucători internaționali și toate serviciile adiacente. Fapt ce le-a permis dezvoltatorilor locali „să crească peste capacitatea lor naturală“, cu avantajele și dezavantajele inerente.
„Piața imobiliară din România trece printr-o furtună perfectă, din punctul meu de vedere: creșterile uriașe de costuri, lipsa forței de muncă calificată, lipsa disponibilității unor materiale, inflația, creșterea galopantă a dobânzilor, modificările legislative cu impact în această zonă, lipsa terenurilor prin lipsa infrastructurii și blocajele urbanistice duc la o creștere majoră de costuri ce astăzi nu se reflectă în prețul de vânzare“, mai spune antreprenorul.
Acesta punctează inclusiv faptul că, în ultimii 12 ani, lumea a fost obișnuită cu o piață stabilă, pe care prețurile au crescut cu 10-15%. Mai mult, Azoiței este de părere că o să asistăm la ieșirea din piață a unor jucători mari, care nu vor mai investi „momentan“ în acest domeniu, dar și la falimente, reorganizări, multe fuziuni și schimbări de acționariat.
„Dezvoltările noi vor scădea major în viitorii doi-trei ani, care, culmea, alături de acceptarea noilor costuri, vor duce la creșteri și mai mari de prețuri. Regretul meu este că, în loc să avem creșteri naturale de prețuri, din cauza inflației și modificărilor legislative vom avea creșteri în salturi majore, cu impact asupra clienților. În următorii ani, doar dezvoltatorii puternici, ce pot dezvolta pe stoc sau să aștepte trecerea ciclurilor economice, vor rezista“, subliniază Lucian Azoiței.
Acesta este și unul din motivele pentru care Central District Lagoon City a fost gândit pentru închiriere, accesând o finanțare lungă, de peste 14 ani, astfel încât să depășească turbulențele economice. „Chiar dacă condițiile de piață nu sunt cele mai bune, noi ne continuăm investițiile.“
Pe plan extern
Pentru Lucian Azoiței, dezvoltarea imobiliară nu înseamnă doar România, ci și piețele internaționale. „Odată cu evoluția conceptului Central District Lagoon City am mers și în direcția scalării acestuia, exact pe mixul prezent în proiectul din București, iar adaptarea acestuia pe un alt teren să se facă prin creșterea sau scăderea suprafeței și formei lagunei“, adaugă antreprenorul, care va extinde conceptul și în țările din jur, după ce a achiziționat franciza de la Crystal Lagoons pentru încă patru orașe: Budapesta (Ungaria), Varșovia (Polonia), Praga (Cehia) și Milano (Italia).
Potrivit spuselor sale, acest lucru va însemna investiții de peste 500 de milioane de euro, ce vor genera venituri de peste două miliarde de euro în primii zece ani de operare. „Vom fi primul dezvoltator imobiliar cu acționariat român ce va dezvolta proiecte de mari dimensiuni în țări din regiune.“ Intenția companiei este de a crea parteneriate în fiecare din aceste țări cu dezvoltatori cu experiență la nivel local. În momentul de față se află deja în tratative cu o companie prezentă în Ungaria și în Polonia, care vrea să implementeze acest concept în Budapesta și în Varșovia concomitent.
În privința cifrei de afaceri pentru 2022, estimarea este de 188 de milioane de lei (38 de milioane de euro) – „pe standarde IFRS (standardele internaționale de raportare financiară, n.r.)“ – pe fondul vânzărilor înregistrate de Central District Viitorului 134, al unor spații comerciale ce sunt închiriate și al contractelor încheiate pentru Central District Lagoon City. „Cifra de afaceri am diminuat-o față de estimările precedente, în contextul deciziei de a nu vinde nimic din proiectul Lagoon City, comparativ cu intenția anterioară de a vinde apartamentele din acest proiect, de aproximativ 210 milioane de lei (42,4 milioane de euro). Tot proiectul va fi închiriat și operat ca atare“, completează antreprenorul.
Dintr-un dezvoltator imobiliar clasic, Forty Management devine acum un investitor financiar în domeniul imobiliar, „trecând la nivelul trei de dezvoltare“. „Pe viitor vom avea în proprietate un hotel de cinci stele operat de un lanț major internațional, vom avea în operare clădiri de birouri, spații comerciale, vom avea firmă de mentenanță, property management și furnizor de utilități“, explică antreprenorul.
Absolvent de Drept în 1996, Azoiței a înființat Forty Management în 2015 – „Forty vine de la cei 40 de ani împliniți de mine în 2015“, mărturisește el. Compania a ajuns anul trecut la o cifră de afaceri de 116 milioane de lei (circa 23,5 milioane de euro) și un profit consolidat pe grup de 46 de milioane de lei (9,4 milioane de euro), „pe standarde IFRS“.
Acest articol a apărut în numărul 144 al revistei NewMoney.