Ce produse proprii va vinde lanțul de cafenele 5 to go în rețelele de retail

Florel Manu 09/10/2019 | 11:08 Oameni
Ce produse proprii va vinde lanțul de cafenele 5 to go în rețelele de retail

Deși e cea mai extinsă rețea de cafe­nele din România, 5 to go încă rămâne un business mic. Un paradox care mo­delează deciziile lui Radu Savopol (45 de ani), cofondatorul companiei. Inclusiv pe cele de ultimă oră.

Acest articol a apărut în numărul 75 (7 – 20 octombrie 2019) al revistei NewMoney

Un startup pornit în urmă cu aproape cinci ani are cea mai extinsă rețea de ca­fenele din România, concentrând o trei­me din numărul total al acestora, potrivit unui studiu al firmei de cerce­tare de piață Allegra. 5 to go, rețeaua de cafenele cu preț fix (produse care se vând cu cinci lei sau multiplu de cinci), e de două ori mai extinsă decât Starbucks, iar dacă facem comparația și cu McCafe, diferența crește vertiginos.

Radu Savopol, cofondatorul businessului alături de Lucian Bădilă, citește cu satisfacție cifrele studiului, însă tot el re­vine cu picioarele pe pământ și ex­plică de ce această raportare reflectă doar o parte din imaginea reală a 5 to go.

Ca model de business, compania este, în proporție covârșitoare, un sis­tem de franciză, veniturile sale nete fiind doar o mică parte din cât încasează lanțul în ansamblul său. Pentru o mai bună înțe­legere a afacerii, toate shopurile 5 to go au avut anul trecut venituri de 5,5 mili­oane de euro, în vreme ce compania-mamă, 5 to go Concept, a încasat doar 10% din această sumă. De adăugat că din cele circa 130 de cafenele – numărul lor s-ar putea să fi crescut chiar când citiți aceste rânduri –, doar 6 sunt operate în regim propriu.

COSTURI, RISCURI MICI

Filosofia lui Savopol, un absolvent de design interior convertit la antreprenoriat, a fost de la bun început crearea unei structuri suple, cu costuri și riscuri scăzute. Dacă și-ar fi propus să opereze rețeaua de unul singur, ar fi avut un business cu volume și profituri mai mari, însă și riscurile ar fi fost pe măsură. Revenind la comparații, compania poloneză AmRest Coffee, operatorul rețelei Starbucks, a avut anul trecut venituri de peste 26 de milioane de euro, cu un profit de 2,8 milioane de euro, în vre­me ce profitul lui Savopol a fost de sub 70.000 de euro.

Firma lui Savopol are venituri din rede­vență, taxa de marketing (ambele, procent din vânzări) și taxa de intrare în re­țea (o sumă fixă pentru cinci ani) pe care le plătesc francizații. Am putea spune că sunt niște venituri fără costuri atașate. În realitate, rețeaua are nevoie de o monito­ri­zare continuă pentru respectarea standardelor care fac din aceasta un tot unitar. E adevărat însă că, în ansamblu, costurile sunt mult mai mici decât în cazul în care lanțul ar fi fost operat pe cont propriu.

Acum, Savopol are doar 12 angajați (a an­gajat recent încă doi oameni), în con­dițiile în care dacă ar fi avut doar un anga­jat pentru fiecare unitate, numărul acestora ar fi ajuns la cel puțin 130. Și aici nu e vorba doar despre costurile fixe cu sala­riile, ci și despre efortul uriaș de recrutare.

Frumusețea afacerii 5 to go este că are un ritm de creștere extrem de alert. La sfârșitul lui 2019, rețeaua va avea aproximativ 150 de cafenele, adică de patru ori mai multe decât în decembrie 2016, la sfâr­șitul celui de-al doilea an de funcțio­nare. Anul viitor, ar urma să fie deschise alte 100 de shopuri, iar ritmul s-ar putea accelera și mai mult în anii viitori. „30% din businessul nostru vine din afara Bu­cu­reștiului“, spune Savopol, care s-a concentrat în ultimul timp și pe orașe importante din țară

PRODUSE ÎN RETAIL

Pentru Savopol însă, această creștere nu este suficientă. Are în plan ca de la anul să vândă trei ca­te­gorii de produse cu logoul 5 to go în marile rețele de retail: cafea măcinată, sirop pentru cafea și obiecte promoțio­nale (pahare, brichete etc.). Această diversificare ar trebui să ducă la creșterea profitului 5 to go, independent de dina­mica rețelei de cafenele.

Antreprenorul are în plan să își vândă produsele în mari lanțuri de retail precum Auchan, Cora, Kaufland sau Mega Image. E conștient de faptul că pe segmentul cafe­lei măcinate concurența nu e deloc simplă, însă pe zona de siropuri și materiale promoționale piața nu este atât de aglomerată.

De altfel, acesta nu este nici pe departe primul pas către marii retaileri. În rețeaua Brico Dépôt, deținută de englezii de la Kingfisher, funcționează patru puncte 5 to go, iar numărul acestora este în creștere. Un parteneriat asemănător este cel cu rețeaua Auchan. De Kingfisher ar putea fi legați și primii pași peste graniță, Savopol fiind invitat de compania britanică în Polonia, țară în care aceasta deține circa 80 de magazine sub brandul Castorama. Britanicii tatonează replicarea modelului care în România se dovedește funcțional.

Extinderea internațională vine însă cu un preț la pachet. O astfel de mișcare ne­cesită resurse financiare importante și ris­curi atașate. „Posibil să atragem ceva fi­nan­țări în perioada următoare. Ar fi ideal un fond de investiții“, spune Savopol, fără să dea mai multe detalii. De fapt, banii suplimentari ar accelera și mai mult crește­rea 5 to go, lucru esențial pentru mo­delul de business îmbrățișat de antreprenor.

De altfel, pătrunderea în marile rețele de retail nu este prima diversificare marca Radu Savopol. În cursul acestei veri, a deschis o a doua sală de evenimente, în incinta Muzeului Național de Artă Contemporană. Prima sală a fost inaugurată în primăvara lui 2017 – este vorba de Dialogue, un spațiu de întâlniri și evenimente în Piața Rosetti din centrul Capitalei.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.