Ce planuri are pentru România retailerul polonez de home & deco Dajar

Senica Micu 20/06/2022 | 10:35 Companii
Ce planuri are pentru România retailerul polonez de home & deco Dajar

Pentru retailerul polonez de home & deco Dajar, viitorul este despre extindere. Și online, și offline. Doar cerere să existe.

„Firma-mamă, din Polonia, se ocupă de tot ce ține de export în afara Ungariei (unde compania e prezentă din 2019, n.r) și Româ­niei. Suntem pregătiți de extindere și online, și offline. Dacă apare o cerere nouă de colaborare, suntem flexibili și adaptabili. În plus, în cazul în care sunt proiecte mai mari, putem planifica în avans și pregăti stocurile necesare. Nu suntem prezenți chiar peste tot, sunt niște goluri, să le spunem așa, deci mai avem de lucrat“, spune Melinda Halmágyi, commercial manager al Dajar România, retailerul polonez de home & deco speciali­zat în comerț angro, activ de un deceniu pe piața locală.

Povestea Dajar a început în 1989, în Polonia, compania fiind fondată de trei prieteni: Darek, Jarek și Robert, care sunt și astăzi ac­tivi în conducerea firmei. Într-o primă fază, Dajar a comercializat branduri externe, precum Luminarc, iar apoi a conti­nuat cu producția proprie pentru articole de grădină, pentru ca în 2004 să introducă pe piață brandul propriu de articole de bu­că­­tă­rie, Ambition.

Dinamică de piață

Filiala din România a fost deschisă în 2012, iar la început transportul de marfă se făcea direct din depozitul din Budapesta. „Crescând constant, după câțiva ani am decis că e momentul să inaugurăm un centru logistic și în România, ceea ce a deschis oportunități către alte segmente – și de atunci am dublat cifra de afaceri. Piața din România este foarte activă și dinamică, s-a dezvoltat foarte mult în ulti­mii zece ani“, detaliază Melinda Halmágyi. Deschis în 2015, depozitul local de la Bra­șov a facilitat evoluția companiei până la o cifră de afaceri de 2,7 milioane de euro (13 milioane de lei) în 2021. Potrivit spuselor lui Halmágyi, pentru 2022 a fost estimată o creștere de 15-20% a cifrei de afaceri pentru România, față de cele 2,7 milioane de euro din 2021, însă această valoare depinde de mai mulți factori, printre care contextul eco­nomic și cel geopolitic. „Până în iunie avem o creștere de 8%, dar, pentru noi, cea mai importantă perioadă a anului este septembrie-decembrie. În 2020 am avut o mică scă­dere, de 8%, însă am fost profitabili. Nu pot să spun că pandemia a influențat mult evo­luția businessului nostru, în general segmentul de home & deco a crescut, iar noi, cu unii clienți, am realizat rezultate neaștep­tate“, continuă Halmágyi, scăderea fiind in­fluențată mai mult de starea de nesigu­ranță cauzată de pandemia de COVID-19, ce a adus decizii prelungite și probleme de flux în aprovizionarea cu marfă.

Canalul de vânzare cel mai accesat, care generează de altfel aproximativ 70% din totalul vânzărilor în România, rămâne dis­tri­buția în lanțurile de retail internaționale, dar compania se concentrează și pe distri­buția business-to-business (B2B) către magazinele de home & deco tradiționale și pe ca­­­nalul online.

Prezent pe trei piețe – Polonia, România și Ungaria, dar cu export în toată Europa –, Dajar a estimat, potrivit ultimelor informații publicate anul trecut, că afacerile sale totale ar putea ajunge la aproximativ 130 de milioane de euro în 2021, cu 15 milioane în plus față de valoarea din 2020. Datele finale nu au fost încă anunțate. Compania comer­cia­lizează circa 10.000 de produse anual, din care 5.000 fac parte din oferta proprie.

Redresare

La nivelul general al businessului, inclusiv în România, unul dintre segmentele afectate de pandemie a fost dis­tri­buția de produse către HoReCa, sector ce acoperă în momentul de față 4% din cifra totală de afaceri. „În perioada 2020-2021 am avut o scădere de 3-4% pe acest segment. Piața și-a revenit pe alocuri după pandemia de COVID-19, avem proiecte în derulare, dar acestea stau acum sub influența creș­te­rilor de prețuri și a costurilor tot mai mari“, adaugă Melinda Halmágyi. Dajar a intrat pe segmentul de home & deco și accesorii destinate restaurantelor și hotelurilor în anul 2017, iar după o creștere de aproximativ 40% în doar trei ani, primul an de pandemie, 2020, i-a adus o scădere de peste 50% și costuri aproape duble.

În context, un exemplu de afacere de­pen­dentă de piața locală a HoReCa, serios afectată de criza sanitară, dar care s-a rea­dap­tat din mers, este compania de decora­țiuni Rose Home, care se adresează în principal clienților B2B. „Anul pandemic 2021 s-a caracterizat printr-o regândire a strategiei de business pentru Rose Home. Am consolidat site-ul și l-am făcut mai interactiv și mai performant și am deschis pentru clienții HoReCa un showroom modern în centrul Capitalei, în urma unei investiții de 30.000 de euro. În același timp, ne-am îndreptat atenția și către clienții de retail“, povestea fondatoarea companiei, Denisa Ștefan, într-un interviu recent pentru NewMoney. Lansată în urmă cu șapte ani, Rose Home este astăzi o companie de import și distribuție directă de veselă, pahare, tacâ­muri și vase de prezentare. Analiștii KeysFin estimează piața de distribuție locală în retail și HoReCa la un nivel de 18 miliarde de lei (3,7 miliarde de euro) în 2021, în creș­tere de la 16,6 miliarde de lei (3,3 miliarde de euro) cu un an înainte.

Miza din online

În timp ce HoReCa își revine încet-încet la nivelurile de dinaintea pande­miei, segmentul online își continuă creș­terea accentuată, fiind unul dintre puținele segmente impulsionate de criza sanitară. Dajar și-a deschis propriul webshop în 2019, iar Melinda Halmágyi spune acum că „pentru noi, online-ul adună toate canalele de vânzare direct-to-consumer – includem aici webshopul propriu, dar și marketplace-urile unde suntem prezenți –, reprezentând în momentul de față 6% din cifra de afa­ceri“. „Luând în considerare și colaborările B2B, cu parteneri ce vând exclusiv pe online (segment care adună încă 9%), atingem un total de 15%. Comparativ cu 2021, anul acesta avem o creștere cu 5% a rezultatelor din online“, adaugă aceasta.

Sectorul de e-commerce home & deco din România a cunoscut o creștere accelerată în 2021, cu foarte mulți jucători în piață. Un alt exemplu de afacere de pe acest segment care a crescut odată cu piața este cel al Mezoni.ro. „Noi suntem în continuă creștere și expansiune, iar din vara lui 2021 suntem prezenți și pe piața din Ungaria. De asemenea, am explorat mai multe canale de vânzare, în această perioadă compania înregistrând o creștere de 30% din veniturile gene­rate de vânzările B2B și marketplace. Ne așteptăm în continuare la o creștere susți­nută în acest segment de piață“, explică Raluca Szanto, chief commercial officer al Mezoni.ro. Iar din datele pe care le deține com­pania, piața digitală pe segmentul home & deco din Europa nu dă semne că în­­ce­tinește motoarele. Dimpotrivă, se esti­mează că acest sector va crește cu peste 200% în 2022.

„Pentru noi, angro este și de aici înainte foarte important, dar, având un canal direct online, acest lucru ne ajută cu un feedback direct de la consumatorii finali. În 2020 am lucrat mult pe partea de online, ceea ce a și adus rezultatele: 15% din cifra anuală. Toate acestea s-au derulat pe fondul scopului meu principal, acela de a păstra aceeași structură a echipei, fără restructurări“, sub­liniază Melinda Halmágyi.

Ca parte a strategiei de dezvoltare, deși prudentă – „Așteptăm să se mai regleze piața, influențată de pandemie, iar acum de război“ –, Dajar are planuri de investiții în depozite la nivel local, în contextul în care și piața generală continuă să se dezvolte. „Se schimbă piața, volumul de muncă etc., trebuie verificat ce putem automatiza, ce măsuri să introducem ori să schimbăm pentru a simplifica procedurile și a face munca de zi cu zi mai ușoară.“

Acest articol a apărut în numărul 141 al revistei NewMoney.

Senica Micu are o experiență de peste zece ani în presa de business. A scris pentru mai multe publicații, precum Forbes, Money Express și Capital, realizând interviuri cu lideri de companii și antreprenori. În paralel, a coordonat diverse proiecte editoriale și s-a implicat în organizarea unor evenimente.