Ce planuri de expansiune are retailerul Penny în următorii cinci ani

NewMoney 29/12/2020 | 12:41 Companii
Ce planuri de expansiune are retailerul Penny în următorii cinci ani

Într-o ordine firească a lucrurilor, retailerul Penny continuă expansiunea în Ro­mâ­nia și aduce în prim-plan proiecte noi de dezvoltare.

Aproape că nu există afacere care să aibă legătură cu retailul alimentar și să nu fi mers bine anul acesta, încă de la începutul pandemiei, prin comparație cu alte domenii de business. O demonstrează și rețeaua de magazine Penny, parte a grupului german REWE, care anunță investiții consistente pe piața din România. Compania are în plan să-și dubleze numărul de magazine în următorul deceniu, expansiune care merge în linie cu alte proiecte, cum ar fi dez­voltarea capacităților logistice sau orientarea către produsele românești.

„În iulie 2020, am anunțat noul concept de comunicare – Penny Punct. Acesta re­prezintă evoluția strategică a Penny Market în România, structurată pe șapte piloni“, spune Daniel Gross, director general al Penny, responsabil pentru activitatea grupului REWE în plan local.

Cu o cifră de afaceri de aproape patru mi­liarde de lei anul trecut pe piața româ­nească, compania a ajuns la peste 4.800 de angajați și nu se oprește aici.

Hard și soft

Decizia luată astăzi la nivel strategic de germanii de la REWE pentru Penny – lanț prezent din 2005 în România – este de continuare a planurilor pregătite cu mult timp înainte, planuri în strânsă le­gătură cu cei șapte piloni despre care vor­bește Daniel Gross: pe primii trei îi nu­mește „hard“ – remodelarea magazinelor, expansiunea (ținta în următorul deceniu este să ajungă la 600 de magazine, de la aproape 270, câte numără astăzi) și concentrarea pe mărcile proprii românești –, următorii trei, cei „soft“, sunt centrați pe oameni, pe digitalizare și pe proiecte care au legătură cu sustenabilitatea, iar cel de-al șaptelea pilon este legat direct de noua plat­formă de comunicare a companiei, „un pilon comunicațional, care le integrează pe toate celelalte“.

Pe următorii cinci ani, planul de expansiune al companiei vizează deschiderea a 20-25 de magazine anual, astfel încât, în 2025, rețeaua să ajungă la un total de 400 de spații deschise. Investițiile pentru această perioadă includ și deschiderea unui nou centru logistic în regiunea Oltenia – a cărui construcție este preconizată să înceapă în primăvara lui 2021 –, precum și lucrări de modernizare și eficientizare a întregii rețele de magazine existente. Bugetul estimat pentru implementarea res­pec­tivelor proiecte în anii aceștia se ridică la peste două miliarde de lei.

„Am început remodelarea magazinelor în această primăvară și vom avea 100 de ma­gazine remodelate complet până la finalul anului. De asemenea, întreaga rețea de magazine va fi remodelată până în 2022“, subliniază Daniel Gross. „Piața din România este în continuare favorabilă expansiunii, atât în direcția dezvoltării rețelei noastre de magazine, cât și pentru con­struirea celui de-al patrulea centru logistic“, continuă el.

Mai mult românește

Pe lista cu prio­rități a Penny se află și extinderea cola­borării cu producătorii români și implicarea în activități de susținere a comu­ni­tăților și de protejare a mediului. „Ne pro­punem ca 60% din sortimentul nostru să conțină nu doar produse fabricate în Ro­mânia, ci și să aibă ingredientul principal făcut în România. Ne orientăm către pro­duse românești, mărci proprii româ­nești. De asemenea, cumpărând local, avem un lanț logistic mai scurt și, implicit, suntem mai sustenabili“, detaliază Gross.

Și Kaufland România a anunțat de cu­rând că, în luna decembrie, își oferă spa­țiul din cele 135 de magazine din țară pentru a găz­dui producătorii mici de legume și fructe, care întâmpină dificultăți în comer­cializarea mărfii în această perioadă. Mai mult, pentru a-i susține, retailerul le va asi­gura plata rapidă la trei zile, în loc de șapte zile, termenul de plată standard pentru produ­că­torii mari de astfel de produse.

Un studiu dat recent publicității, derulat de Academia de Studii Economice din București și finanțat de REWE, arată că ba­lanța comercială a României rămâne în continuare înclinată în favoarea importurilor în cazul produselor agroalimentare. „A fost înregistrată o creștere a deficitului to­tal în perioada 2015-2019. Indicele mediu de creștere a importurilor este mai alert (1,08), față de cel al exporturilor (1,04). Pe baza datelor preluate de la Institutul Națio­nal de Statistică, deficitul balanței comerciale a crescut de la 1,088 miliarde de euro în 2015 la 2,474 miliarde de euro în 2019“, reiese din acel studiu.

Tot legat de sustenabilitate, iluminatul în magazinele Penny este realizat prin becuri LED în proporție de aproximativ 90% și de 100% în cele trei centre logistice ale retaile­rului – Ștefăneștii de Jos, Turda și Bacău. De asemenea, pungile de cumpărături de unică folosință au fost eliminate de la vânzare în 2018 în toate magazinele din țară. „Sustenabilitatea face parte din strategia noastră de business și are impact la nivel de produse locale și verzi, angajați, comu­nități și mediu. Ne dorim să diminuăm cât mai mult posibil impactul pe care îl avem asupra mediului înconjurător“, punctează Daniel Gross.

Și online

Un alt proiect pe care Penny l-a pus în practică anul acesta, pornind de la schimbările de comportament ale clien­ților, a fost platforma Lyvra – serviciul de co­menzi online cu livrare la domiciliu, lan­sat în această vară în colaborare cu distribuitorul de piese auto Auto Total, dispo­nibil într-o primă fază în București și Ilfov.

„Dezvoltarea platformei de cumpărături online Lyvra vine ca urmare a schimbărilor rapide care au afectat comerțul la nivel mondial și care i-au îndemnat pe clienți să ia măsuri stricte de protejare a sănătății lor, mai ales prin minimizarea contactului cu alte persoane“, mai spune Gross.

Potrivit informațiilor furnizate de Aso­ciația Magazinelor Online (ARMO), în ulti­mele nouă luni ale anului, ca urmare a con­textului generat de pandemie, consumatorii și-au schimbat obiceiurile de cumpă­rare, orientându-se tot mai mult către online. „Odată expuși la diversitatea de servicii și produse, aceștia și-au modificat ra­dical percepția legată de comerțul tra­dițional, astfel că 50% dintre respondenții unui studiu despre comportamentul digital realizat de Global Web Index au confirmat că, inclusiv după trecerea crizei, vor opta pentru cumpărături online, în timp ce 40% au decis că vor utiliza plățile digitale“, arată ARMO.

Anul acesta, conform unui raport reali­zat de Euromonitor International, categoria cu cea mai mare creștere a vânzărilor din .ro a fost, de departe, cea a produselor alimentare și a băuturilor, cu un avans de 115%, ajungând astfel la o pondere de 4% din to­talul pieței locale de e-commerce.

Acest articol a aparut în numărul 105 al revistei NewMoney