Planurile germanilor de la DER Touristik pentru România

Senica Micu 08/01/2020 | 11:59 Companii
Planurile germanilor de la DER Touristik pentru România

Planurile pentru România ale germanilor de la DER Touristik sunt deja tra­sate în 2020: mai multe agenții, mai multe des­tinații.

Suntem în vara lui 2019. Sfârșit de iulie. Dragoș Anastasiu, unul dintre cei mai cu­noscuți antreprenori români, se pregătește de ultima etapă în tranzacția prin care ce­dează către DER Touristik Group, parte a grupului german REWE, toate activitățile de turism ale Travel Brands.

La o distanță de câteva luni, pe 30 octombrie, este anun­țată încheierea acestui proces. Acum, la în­ceput de an, Cosmin Marinof (foto), CEO la Travel Brands, punctează principalele direcții pe termen scurt ale noilor proprie­tari, cu accent pe deschiderea de noi agenții și creșterea numărului de destinații.

Oportunități de creștere

Dragoș Anastasiu a fondat Eurolines în 1995, devenit în timp unul dintre cele mai pu­ter­nice grupuri din regiune pe segmentul de tu­rism, cu afaceri de circa 170 de mili­oane de euro în 2018. De cealaltă parte, Gru­pul REWE (din care face parte DER Touristik) este unul dintre liderii de piață ai industriei de retail (prezent în România și prin rețeaua de supermarketuri Penny) și de turism din Europa, cu peste 360.000 de angajați, generând în 2018 venituri externe totale de aproximativ 61 de miliarde de euro.

Din Eurolines s-a desprins, odată cu acest proces, Travel Brands, o compa­nie nouă, către care au fost transferate toate activitățile de touroperare, retail, busi­ness travel și incoming dezvoltate în toți acești ani prin Touring Europabus, Danubius Travel și Nova Travel.

„Dertour e un nume cu peste 100 de ani ve­chime, avem de unde învăța. Iar în spate se află REWE, al treilea cel mai mare angajator din Germania. Practic, au fost preluate toate operațiunile de turism, împreună cu cei peste 400 de angajați. La general vor­bind, piața românească este intere­santă și atractivă, iar această tranzacție ar putea să deschidă calea și către altele, în sensul că este posibil să mai auzim și de alți investitori interesați de piața locală de tu­rism“, spune Cosmin Marinof.

Punctual, anul acesta sunt programate noi lansări de agenții în câteva orașe din țară, acesta fiind doar un prim pas din strategia de dezvoltare. Astfel că, după ce la finalul anului trecut compania a avut o deschidere în mallul Promenada din Sibiu, acum se pregătește să deschidă în Brașov și în Târgoviște, ambele agenții fiind pozi­țio­nate în malluri. Potrivit spuselor lui Marinof, investițiile într-o astfel de agenție sunt cuprinse între 35.000 și 50.000 de euro, la o suprafață de 40-50 de metri pă­trați.

„Nu știm dacă vom deschide agenții în zone tradiționale precum Centrul Vechi. Am observat că în România zona de retail nu funcționează bine în centrul orașelor, nu doar în turism, ci chiar și în fashion. Românii merg la mall. La fel se întâmplă în Cehia, Slovacia și Polonia. Noi vom avea mai multe agenții în orașele medii, în centrele comerciale care se vor lansa“, deta­liază Marinof.

Compania urmează să opereze din Ro­mânia 19 destinații, într-o primă fază, mai ales în regiunea Mediteranei, dar și în zone mai îndepăr­tate, precum Thailanda sau Zanzibar. „Până la finalul anului 2020, vom investi mult în poziționarea brandului Dertour în România. Vom avea un buget im­pre­sio­nant pentru o agenție de turism“, mai spune Cosmin Marinof, fără a oferi amă­nunte despre valoarea acestor in­ves­tiții.

„Pentru noi, această achiziție oferă noi oportunități de creștere“, punctează și Ferid Nasr, CEO al diviziei specializate pe Europa de Est a DER Touristik.

Tehnologia este obligatorie

Din punc­tul de vedere al ofertei, compania se va axa și pe dezvoltarea produselor de tip charter, urmând să acorde o importanță cres­cută și segmentului online. Totuși, deși acest segment crește, românii vor continua mult timp de acum înainte să apeleze la un consultant offline, potrivit spuselor lui Marinof, în contextul în care țara noastră se află departe de alte țări, precum cele nordice, la acest capitol.

„În Norvegia și Suedia, de exemplu, vânzările agențiilor de turism sunt 90% online. Practic, la ei nu mai există offline-ul. România se aseamănă cu Cehia din acest punct de ve­dere, și chiar cu Germania, unde ponde­rea segmentului online este de 10-25%“, adaugă acesta.

Un studiu publicat în 2018 de analiștii de la KeysFin arăta că, la nivel de ansamblu, turismul românesc este pe un trend pozitiv, iar profitabilitatea sectorului a fost evaluată atunci la aproape 45 de milioane de euro (peste 200 de milioane de lei), re­prezentând un nivel dublu față de ultimii șapte ani.

„Sunt convins că în viitor se vor înregistra creșteri semnificative ale pieței de tu­rism din Europa de Est, în general, și ale celei românești, în special. Cu această achi­ziție, creăm baza unei puternice vii­toare creșteri în piața est-europeană, atât pe zona de touroperare, cât și pe cea a agen­țiilor de turism“, spunea Sören Hartmann, CEO al DER Touristik Group, la anun­țarea tranzacției.

Creșteri despre care Dragoș Anastasiu explica atunci că sunt strâns legate de investițiile în tehnologie, pe care orice agenție din România ar trebui să le trateze cu foarte multă seriozitate. În opinia sa, fără investiții majore în tehnologie, fără prezență în online, tour­ope­rarea și vânzarea produselor turistice nu va mai fi posibilă, într-un viitor mai mult sau mai puțin îndepărtat.

La momentul de față, Cosmin Marinof crede că grosul vânzărilor pentru compania pe care o conduce ar trebui să se tra­ducă printr-o creștere de circa 11% anul acesta, același procent fiind estimat și pentru numărul de turiști, cu un bon mediu de achiziție a vacanțelor de aproximativ 650 de euro.

„Este o medie formată din niște va­canțe foarte ieftine și unele foarte scumpe: de la 200 de euro la 1.500 de euro. Avem peste 300.000 de călători anual. Au început să se vândă bine și destinațiile exotice precum Maldive“, mai spune CEO-ul de la Travel Brands.

Cu ce a mai rămas Eurolines-ul lui Dra­goș Anastasiu, după finalizarea acestei tran­zacții? „Cu tot ce e de jur împrejur“, spunea Dragoș Anastasiu într-un interviu anterior pentru NewMoney.

Ceea ce în­seamnă, în primul rând, trei linii mari de business: Green Village Resort – partea de hotelărie, „proiectul-stindard“, pe care Anas­tasiu a punctat că îl va duce la un alt nivel, Enterprise, „cu un potențial senza­țional“ pe rent-a-car, leasing operațional etc. – și Rombus – operatorul flotei auto a Eurolines, compusă din 15 autocare și apro­ximativ 800 de autoturisme. În plus, potrivit antreprenorului, rămân și alte com­panii mai mici – „două în Chișinău, două în Germania etc.“. Loc este primprejur.

Și altele

În afară de partea de turism, pe care grupul german REWE o dezvoltă prin DER Touristik, compania are o prezență puternică și în zona de retail alimentar.

  • SELGROS. A fost primul nume din retail la care REWE a renunțat pe piața românească, în 2010. Atunci, germanii au ales să vândă grupul TransGourmet, din care făcea parte și Selgros Cash&Carry, către Coop.
  • BILLA. Este al doilea nume din același segment de retail aflat sub umbrela grupului REWE, vândut grupului Carrefour în 2015.
  • XXL. Un an mai târziu, REWE își declară intenția de a renunța la al treilea brand din România: XXL Mega Discount.
  • PENNY. Grupul german deține și retailerul alimentar Penny Market.
Senica Micu are o experiență de peste zece ani în presa de business. A scris pentru mai multe publicații, precum Forbes, Money Express și Capital, realizând interviuri cu lideri de companii și antreprenori. În paralel, a coordonat diverse proiecte editoriale și s-a implicat în organizarea unor evenimente.