Ce performanțe încep să aibă companiile de curierat care investesc în flote de mașini electrice

NewMoney 28/04/2023 | 10:25 Companii
Ce performanțe încep să aibă companiile de curierat care investesc în flote de mașini electrice

Că piața locală de curierat lasă loc de creștere pentru jucătorii mici o demon­strează și Curiera, companie lansată de Silvia Duță în 2020.

Cu intenția declarată de a deveni o compa­nie 100% ecologică, Curiera Transport Solutions ajunsese la finalul lui 2022, după investiții de un milion de euro, să aibă 70% din propria flotă compusă din mașini electrice, în timp ce noul său depozit de 500 de metri pătrați de lângă București (în Ilfov) își susținea deja o bună parte din consumul de energie din surse regenerabile.

„La începutul acestui an am decis să re­nun­țăm treptat la folosirea mașinilor con­ven­ționale pentru că au ajuns la noi și restul vehiculelor electrice de logistică pe care le-am cumpărat în 2022. Componenta financiară a jucat un rol important în lua­rea acestei decizii, fiind cunoscut faptul că o flotă electrică înseamnă costuri mai mici de exploatare“, detaliază Silvia Duță, chief executive officer (CEO) și fondatoare a busi­nessului Curiera.

Acum, planurile sale de dezvoltare iau în calcul, pe lângă parteneriatele pe care le vizează pentru noi mașini electrice, o ex­tindere la nivel național și internațional. Ce atuuri are? Merge în două direcții principale: pe de o parte, este un intermediar de servicii de curierat (revinde servicii că­tre curierii mari), iar pe de alta, lucrează „să devină o companie de sine stătătoare“.

Pe val

„Suntem în căutare de parteneri noi pe care dorim să îi aducem alături de noi, fie ei investitori sau curieri noi în portofoliu. În 2022 am avut o cifră de afaceri de 8,5 milioane de lei (1,7 milioane de euro), cu 35% mai mult față de 2021. Și anul acesta o să fie o creștere similară, de 30-40%. Marja de profit a fost de 3% pentru că am reinvestit aproape tot profitul“, spune Silvia Duță.

În acest moment, 70% dintre clienții pentru care Curiera trimite colete sunt ma­gazine online, iar 30% – comercianți de tip OLX. Cât despre domeniile din care vin acești clienți, în top se află: fashion, jucării, electronice, casă și grădină.

Privită în ansamblu, piața locală de curierat a avut o evoluție bună în ultimii ani, fiind evaluată la peste 7,3 miliarde de lei (1,5 miliarde de euro), potrivit datelor unui studiu publicat în 2022 de compania de con­­sultanță de business KeysFin. „Piața ser­viciilor de poștă și curierat face parte din puținele domenii în care numărul de com­panii a crescut considerabil în pande­mie, cu aproape 39% față de 2019 și cu apro­ximativ 242% peste nivelul din 2011, atingând nivelul-record de 3.400 de companii în 2020“, se arată în studiul citat.

De altfel, în 2020 s-a lansat și Curiera, iar decizia a fost luată înainte de pandemia de COVID-19. „Aveam 31 de ani, două joburi și lucram 15 ore pe zi în paralel – la o firmă de transport mărfuri paletizate și într-un proiect nou online. După patru luni mi-am dat seama că ideile mele nu se potriveau cu ceea ce oferea platforma respectivă, așa că am fost nevoită să mă retrag din pro­iect. Dar am rămas cu o mulțime de idei, cu dorința de a șlefui și personaliza conceptul de intermediar de servicii de curie­rat și, bineînțeles, cu gânduri de dezvol­tare“, povestea antreprenoarea într-un alt interviu pentru NewMoney.

Ideea de la care a pornit a fost să creeze o companie de curierat care să-i ajute pe clienți să-și eficientizeze activitatea logis­tică, aducând mai mulți curieri în același loc. Modelul de business s-a bazat pe faptul că, în piața de curierat, micii producă­tori sau comercianții care au prea puține colete pentru a obține prețuri mai bune de la marii curieri ar putea să primească un preț avantajos dacă acest serviciu este in­termediat – „o intermediere între furnizorii de servicii de curierat și companiile mici sau micii comercianți, astfel încât să poată fi obținută o ofertă avantajoasă“. Potrivit in­formațiilor Curiera, sunt foarte puține com­panii care oferă servicii de intermediere în piața de curierat, cele mai multe fiind înființate în ultimii trei ani.

„Provocarea cea mai mare au fost banii. Am pornit cu investiție zero, dar cu 18 ore de muncă pe zi. Contextul pandemic a făcut să ne dezvoltăm organic și constant. Piața de curierat a avut de câștigat de pe urma acestei situații“, explica ea. În pande­mie, volumul de comenzi online a crescut semnificativ, pentru că deplasarea persoanelor a fost restricționată, iar unele magazine și centre comerciale au fost închise sau au avut accesul restricționat. În plus, obiceiul de a comanda online s-a menținut și după terminarea pandemiei.

Expansiune

Cu un ritm de creștere mai accelerat decât media pieței de profil (peste 30%), Curiera plănuiește acum o extindere la nivel național și internațional, în paralel cu dezvoltarea unei strategii prin care să devină și o companie de sine stătătoare, oferind servicii proprii de curierat. Chiar dacă Silvia Duță nu intră în amănunte despre acest aspect, lasă de înțeles că încă este loc de creștere.

„Ne dorim să creștem investițiile în serviciul «Bani instant» (expeditorul își poate primi banii din ramburs în doar câteva ore de la livrarea coletului, n.r.) și să putem acoperi cererea amplă din piață“, detaliază Silvia Duță. „La începutul acestui an, pe zona București-Ilfov, am trecut de la intermediere la servicii directe de curierat, 100% electrice. (…) Încercăm să ofe­rim servicii de livrare personalizate, cum ar fi livrarea de noapte sau livrarea în aceeași zi, pentru a face diferența între serviciile noastre și ale competitorilor“, conti­nuă antreprenoarea.

De ce crede într-o companie care oferă servicii de curierat 100% ecologice? „Pentru că așa arată viitorul“, tot mai mulți ju­cători fiind preocupați de ideea de suste­nabilitate, un trend care se manifestă de mai mulți ani în țări precum Franța, Anglia sau Spania, care au trecut la 70% livrări prin intermediul mașinilor electrice, potrivit stu­diilor din piață.

„Avantajul nostru ca brand și business este că am mers de la bun început pe ideea de serviciu de curierat electric. Este mult mai ușor să începi astfel și să mărești flota cumpărând doar mașini electrice, decât să înlocuiești treptat vehiculele utilizate. Pla­nul nostru atât pe termen scurt, cât și me­diu-lung, este să investim doar în mașini electrice“, adaugă Silvia Duță.

Și FAN Courier, cel mai mare jucător de curierat cu capital românesc, a anunțat că, în 2023, va investi în mașini electrice, mai ales că ținta este să ajungă la emisii zero până în 2040. În urmă cu un an, reprezen­tanții companiei chiar au declarat că vor să achiziționeze 100 de autovehicule electrice, dar criza semiconductorilor a afectat puternic livrările de autovehicule, motiv pen­tru care acestea s-au sistat.

„Pentru companiile de curierat mari și foarte mari, care au o flotă considerabil mai mare, trecerea se va putea face doar treptat. Cred că toate companiile de curierat vor investi în vehicule electrice destul de mult în următorii zece ani“, punctează Silvia Duță. Singurul mare hop pe care îl vor avea de trecut, odată ce problema resur­selor financiare este rezolvată, va fi timpul de așteptare de la semnarea contractelor de cumpărare până la momentul în care mașinile pot fi folosite de către curieri, în unele cazuri fiind vorba chiar de ani.

Acest articol a apărut în numărul 162 al revistei NewMoney