Ce noi strategii de expansiune pentru lanțul de cafenele 5 to go pregătește antreprenorul Radu Savopol

Florel Manu 10/02/2023 | 10:24 Oameni
Ce noi strategii de expansiune pentru lanțul de cafenele 5 to go pregătește antreprenorul Radu Savopol

Antreprenorul Radu Savopol a pariat totul pe o cafea de cinci lei. După mai bine de șapte ani de business, 5 To Go este cel mai mare lanț de cafenele din România.

Radu Savopol (48 de ani) a bifat prima deschidere în franciză de cafenele din acest an, la Râmnicu Vâlcea, pe 10 ianuarie. O zi mai târziu a ajuns la Brașov, unde a inaugurat a 16-a cafenea din oraș a lanțului 5 To Go. Pe 12 ianuarie a fost rândul Râșnovului să bifeze o nouă deschidere. Iar antreprenorul spune că o va ține așa tot anul, până va ajunge la 150 de noi cafenele în 2023.

Mai multă forță

Potrivit unui bilanț al companiei, 5 To Go a încheiat anul trecut cu un număr de peste 450 de cafenele active pe plan local. Cele mai multe sunt deschise în regim de franciză, doar aproximativ 5% dintre ele fiind operate direct de către antreprenorul fondator. „Intenționez să creștem numărul de cafenele cu francizații din rețea. Cei cu trei-patru locații să încerce să mai deschidă una sau două. Cei cu șapte-opt cafenele să ajungă la zece“, spune acum Savopol, mizând și pe faptul că în ultima perioadă a crescut numărul spațiilor comerciale libere, în condițiile în care multe afaceri au migrat spre online. Mai mult, băncile au început să renunțe și ele la sucursale, astfel că există suficient loc de negociere în piață pentru închirierea de noi spații care să permită extinderea lanțului de cafenele.

În paralel cu consolidarea businessului francizaților deja existenți, Savopol spune că intenționează să atragă și noi antreprenori interesați să se alăture lanțului 5 To Go. Anul trecut, 5 To Go a deschis 140 de noi cafenele în 90 de orașe din țară, ajungând astfel la o cotă de piață de 48,7% pe segmentul lanțurilor de cafenele. Până la sfârșitul lui 2023, antreprenorul vrea ca lanțul 5 To Go să aibă în total 600 de unități și peste 1.500 de angajați (față de circa 1.050 de angajați în prezent).

Evoluția din 2022 a adus la nivel de grup o cifră de afaceri de peste 30 de milioane de euro, aproape dublu față de anul precedent și mult peste estimările făcute inițial de companie. Pentru 2023, un an în care spune că „vom consolida businessul inclusiv în zona de retail“, Savopol mizează pe venituri de circa 40 de milioane de euro. „Anul trecut, acest segment (retailul, n.r.) a generat circa 600.000-700.000 de euro. Iar în 2023 estimez peste două milioane de euro“, detaliază acesta.

Un alt motor al creșterii anticipate ar putea fi extinderea regională. În prezent, 5 To Go este prezent în Ungaria, printr-o master-franciză, și în Franța și Belgia, prin parteneriate. Pentru anul acesta vizează încă două țări, însă mai are de prospectat piața. Încă din prima parte a anului vrea să consolideze businessul din Ungaria, țară despre a cărei piață spune că i-ar permite să deschidă în 2023 cinci-șase noi cafenele. Cert este că strategia de creștere pe plan extern va merge în paralel cu cea de pe piața locală.

Chiar dacă mai mulți antreprenori au sesizat în a doua parte a lui 2022 o scădere a consumului, Radu Savopol spune că în cazul 5 To Go lucrurile stau mai bine. „Dacă în ianuarie 2022 bonul mediu era de 11 lei, în ianuarie 2023 acesta este de 13 lei“, menționează antreprenorul, care mai spune că 5 To Go este vizitat zilnic de peste 60.000 de consumatori.

Radu Savopol a început această poveste de business în 2015

Povestea lanțului de cafenele 5 To Go a început în 2015, cu un coffee shop deschis de Radu Savopol și asociatul său Lucian Bădilă (29 de ani) într-un garaj din zona Lahovari din Capitală, în urma unei investiții de 10.000 de euro. Își amintește și acum că încasările din prima zi au fost de fix 375 de lei. Absolvent de Design Interior, Radu Savopol avea deja experiență în HoReCa, la începutul anilor 2000 deschizând la Sinaia un pub, Old Nik, pe care l-a și amenajat singur.

În 2002 a decis să investească și în Capitală, într-o cafenea din Piața Romană, în parteneriat cu importatorul local al produselor Lavazza. Amenajările le-a făcut și de această dată după un concept propriu, concept care i-a adus un premiu internațional de design. Afacerea a durat doar doi-trei ani, pentru că spațiul în care funcționa cafeneaua a fost vândut către BRD.

În 2011 și-a făcut intrarea și pe segmentul restaurantelor din București, cu pubul Old Nik, amenajat într-o clădire veche din Piața Lahovari. A renunțat la el șase ani mai târziu, când a decis să-și canalizeze eforturile pe consolidarea prin francize a rețelei 5 To Go. „Acest lucru îmi permite să cresc mult mai repede“, spunea Radu Savopol într-o discuție anterioară cu NewMoney.

Antreprenorul spune că businessul a fost gândit inițial pentru două-trei cafenele, reorientându-se apoi către 15-20 de unități. Rezultatele au depășit însă toate prognozele inițiale, astfel că a decis să crească rapid numărul de cafenele, extinzându-și afacerea în marile orașe.

În decembrie 2019, Radu Savopol a vândut 35% din business către fondul de investiții Mozaik Investments. Expansiunea rapidă a rămas de atunci cuvântul de ordine, inclusiv în perioada pandemiei. Pentru a atrage noi parteneri în rețea, Savopol anunța în august 2020 că toți cei care vor decide să se alăture grupului 5 To Go și vor semna un contract de franciză până la finalul anului 2021 vor beneficia de un an extra, fără taxă de franciză. Politicile de creștere ale businessului au dat roade, 5 To Go ajungând la sfârșitul lui 2021 pe locul 10 în topul european al celor mai mari lanțuri de cafenele.

Ce, cât, unde

Un studiu al companiei de analiză RetailZoom arată că în perioada septembrie 2021 – august 2022 piața cafelei a crescut cu 14% în valoare, dar a scăzut cu 1,5% în volum.

  • SCUMPIRE. Potrivit Institutului Național de Statistică, prețul cafelei a crescut în august 2022 cu 16% față de august 2021, peste rata generală a inflației, care în acel moment era de 15%.
  • CREȘTERE. În 2021, România a fost a doua piață din Europa, după Rusia, în ceea ce privește numărul de cafenele de lanț nou-deschise, cu aproximativ 150 de unități.
  • PREVIZIUNE. Piața globală a cafelei și a ceaiului este estimată la 191,1 miliarde de dolari în 2023.

Acest articol a apărut în numărul 156 al revistei NewMoney

FOTO: Laszlo Raduly

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.